Hmm, maar dan werkt AF ook niet meer toch?Redskin301 wrote:Ook zou ik de camera op
liveview zetten, want dan klapt de spiegel op zdat je daar geen trilling van
ondervind.
Daar zeg je zo wat, ff overheen gekeken. Dan begrijp ik die afstandsbediening van hem alleen even niet........overigens is het misschien handig als je stafhunter gelijk even uitlegt WAT voor factoren hier precies mee spelen dan....Iwan Bogels wrote:Sorry guys, maar hij wil bewegende kisten fotograferen. Hij MOET de camera dus wel meebewegen, en dan spelen er hele andere factoren een rol.
Dus geen Live View gebruiken in dit geval. Anders voor stilstaande onderwerpen zeker een handige keus. En zoals Menno zegt, zet je IS uit als je vanaf statief static shots maakt, anders kan je IS rare bokkesprongen maken..SquAdmin wrote:Hmm, maar dan werkt AF ook niet meer toch?Redskin301 wrote:Ook zou ik de camera op
liveview zetten, want dan klapt de spiegel op zdat je daar geen trilling van
ondervind.
Iwan Bogels wrote:Kom op jongens, zo moeilijk is hij niet...... Dit zijn de basics van fotografie.
Er zijn voor deze casus twee dicterende variabelen. De rest is écht bijzaak. Deze twee variabelen zijn:
- Beschikbaar licht
- Beweging
Om genoeg licht op je sensor te krijgen kun je spelen met sluitertijd, diafragma en ISO. Maar omdat je een bewegend doel scherp wilt vastleggen zal de sluitertijd in deze de hoogste prioriteit krijgen. Met een vaste hand en een Image Stabilizer in de lens lijkt 1/60e een absoluut minimum. Als je lager gaat in de sluitertijd dan moet je serieus rekening houden met enorme percentages uitval door bewegingsonscherpte
Als je die 1/60e als basis neemt, en van daaruit verder gaat rekenen dan hoef je alleen maar de beschikbare ISO en diafragma erbij te zoeken. Maak daarbij de volgende afwegingen:
Sluitertijd: 1/60e is een minimum, als je "licht over hebt" zou ik héél graag naar 1/125e of beter gaan
Diafragma: Scherptediepte in het donker is onzinnig, zeker als je door het meetrekken een bewogen achtergrond creeert
ISO: Ruis van de sensor is niet mooi, maar is ook weer niet het einde van de wereld. Check vooraf waar voor jezelf de grens ligt. Deze is afhankelijk van je smaak en de gebruikte camera.
Realiseer je dat je achteraf altijd nog een beetje ruis correctie kunt toepassen middels nabewerking. Let wel, je zoekt de extremen van fotografie op, dus probeer een beetje in het oog te houden dat het perfecte shot nagenoeg onmogelijk is. Je zult voor jezelf dus compromissen moeten sluiten, en dan is een beetje ruis écht niet dodelijk.
Als ik uit ga van mijn eigen camera en lenzen dan begin ik te rekenen met een minimum instelling van 1/60e f2.8 op ISO 3200. Als ik daarmee nog "licht over heb" dan gaat eerst de sluitertijd omhoog, dan de ISO en stapje naar beneden en pas daarna het diafragma omhoog. Opbouwend zou ik stap voor stap gaan naar:
Keuze 1: 1/60e f2.8 op ISO 3200
Keuze 2: 1/125e f2.8 op ISO 3200
Keuze 3: 1/250e f2.8 op ISO 3200
Keuze 4: 1/250e f2.8 op ISO 1600
Keuze 5: 1/250e f4.0 op ISO 1600
Keuze 6: 1/500e f4.0 op ISO 1600
Keuze 7: 1/500e f4.0 op ISO 800
Keuze 8: 1/500e f5.6 op ISO 800
Als je dán nog licht over hebt dan is het bijna daglicht.....
Mocht ik aan 1/60e f2.8 op ISO 3200 toch nog niet genoeg hebben dan gaat eerst de ISO verder omhoog tot 6400 en pas dan de sluitertijd naar 1/30e. Daarna zijn voor mij de grenzen overschreden en wordt het een fun shoot zonder verwachtingen.
Welke camera gebruik je ? En wat is de lichtgevoeligheid van je lenzen ? Als je serieus bent met je plannen om bewegende kisten in de schemering of het donker te fotograferen, ga dan eerst eens met je camera naar een doorgaande weg en probeer vanaf 150 meter zijwaartse afstand de rijdende auto's te fotograferen. Dat geeft je een leuke indicatie waar je grenzen liggen. Beetje zonde om op een avond met vliegbewegingen het wiel te gaan uitvinden als je maar een paar kansen krijgt.
Kun je hier wat mee ?
Succes,
Iwan
PS: Kleine edit gemaakt in de spelling. Was niet meer helemaal scherp toen ik schreef na middernacht.
Hi Menno,wild weasel wrote:Wat ik alleen een heel belangrijk aspect vind bij nacht fotografie, is juist een geknepen difragma, dat geeft zoveel extra sfeer en dimensie in je foto, ook bij bewegende beelden.
Iwan Bogels wrote:Hi Menno,wild weasel wrote:Wat ik alleen een heel belangrijk aspect vind bij nacht fotografie, is juist een geknepen difragma, dat geeft zoveel extra sfeer en dimensie in je foto, ook bij bewegende beelden.
Als je vanaf een statief kunt werken met sluitertijden van een seconde of langer, dan is een geknepen diafragma zonder meer een pre. Je accentueerd daarmee de stervorming van de lampjes en vergroot tegelijkertijd de scherptediepte. Maar omdat je bij beweging (van de camera) geen lange sluitertijden kunt gebruiken wordt het diafragma bij mee-trek-foto's volledig ondergeschikt gemaakt. Uiteraard kun je ook beweging vastleggen door je camera stil te houden (lange lichtstrepen door de lucht), en dan kan diafragma weer wél een mooie rol spelen.
Verklaar ik je vraag zo goed ?
Cheers,
Iwan
Oeps, die info stond al in de originele vraag. Misschien dat voor een EOS-50D de ISO 1600 de max is. Met je 2.8 lens ben je goed af. Waar ga je fotograferen?Iwan Bogels wrote:Welke camera gebruik je ? En wat is de lichtgevoeligheid van je lenzen ?
Kan nu niet goed reageren met mijn gsm,, maar ik heb 1 nacht foto staan bij etar 08-09-2011Iwan Bogels wrote:Oeps, die info stond al in de originele vraag. Misschien dat voor een EOS-50D de ISO 1600 de max is. Met je 2.8 lens ben je goed af. Waar ga je fotograferen?Iwan Bogels wrote:Welke camera gebruik je ? En wat is de lichtgevoeligheid van je lenzen ?
Ciao,
Iwan
Het is aan een ieder om te bepalen wanneer er teveel ruis in een foto zit, maar ik vind dat de EOS50D tot ISO800 acceptabele resultaten genereert. Wat overigens wel een minpunt is bij deze camera (en de EOS7) is de hoeveelheid kleur, die snel afneemt bij hogere ISO waarden. De EOS5 en EOS1 geven wat dat betreft veel warmere resultaten (maar dat kost een duit extra natuurlijk).Iwan Bogels wrote:Oeps, die info stond al in de originele vraag. Misschien dat voor een EOS-50D de ISO 1600 de max is.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more