Is daarmee dan http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=64&t=69764 (waar al een tijdje niets meer over is vernomen) van de baan?roberto wrote:De 3 Cougars gaan waarschijnlijk vanaf de Kooij opereren, omdat er te weinig Lynx bemanningen zijn om de SAR taak te bemannen vanaf 1 juni vanwege omscholing naar de NH90.
Een quaote uit de kamerbrief over de defensie bezuinigingenFlyboy wrote:Vanmiddag sprak ik een crewlid van de SAR (KLu) die mij vertelde dat de Cougar de backup wordt vande AB412 na 2012. Dit mede omdat er een grote toestel gewenst is, en er een spare part probleem is van de Bell.
Denk dus dat je er naast zit en bedoeld tot 2012, daarna gaan volgens de brief de laatste 3 cougars toch echt in de motteballen.wrote:Drie toestellen en vier bemanningen
worden gehandhaafd totdat in 2012 voldoende NH-90 helikopters beschikbaar zijn om
de Search & Rescue taken op de Noordzee en het patiëntenvervoer op de
Waddeneilanden over te nemen.
Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk. Bottom line voor de persoon was dat de SAR niet werd angetast anders dan de reeds bestaande plannen.Redskin wrote:Denk dus dat je er naast zit en bedoeld tot 2012, daarna gaan volgens de brief de laatste 3 cougars toch echt in de motteballen.
Als de defensie bezuinigingen puur gebaseerd zouden zijn op benodigde capaciteit en taken zou ik het met je eens zijn. Helaas is het echter zo dat geld hier de belangrijkste drijfveer is en 3 extra Cougars in dienst houden is ongetwijfeld duurder dan alleen met NH-90s vliegen. Daarop doorgaand kan ik me niet voorstellen dat die Cougars langer blijven dan nu aangegeven.roberto wrote:Zou me niks verwonderen als het langer blijven van de Cougar voor SAR operaties uiteindelijk gaat kloppen, ondanks wat er in de brief van Hillen staat.
De nieuwe NH90 is namelijk helemaal niet zo'n geschikt rescue platform, te grote downwash van de rotors met alle risico voor redder en te hoisten patient, missieconsole achter de schuifdeur zit eigenlijk in de weg als er een brancard naar binnen moet.
Je hoort hier officieel niks over maar dit leeft zeer onder SAR personeel, dus ben benieuwd hoe defensie het gaat oplossen.
Fout. Dat had alleen te maken met de inzetbaarheid van de Lynx, die (volgens de offshore maatschappijen veel) te laag werd voor evacuaties van de offshore platforms.Glidepath wrote:(vandaar dat de puma G-JSAR ooit werd ingehuurd.)
Die is al jaren geleden opgeheven, werd niet meer nodig geacht.Glidepath wrote:de 'burgerbescherming',
Zijn dat ook allemaal 412SPs? Ik kan me een interview herinneren met de toenmalige echte CO van 40 Smaldeel (ten tijde van die TV serie die daar speelde) in het toen nog bestaande maandblad luchtvaart, waarin hij zei dat nou juist de 412SP naar zijn mening ongeschikt was voor SAR taken, verwijzend naar een te korte tijd dat het toestel zou kunnen hoveren. ("Ik snap die keuze echt niet. Ah, is Agusta de leverancier?"#Willie Claes) In ieder geval kan je deze versie niet zomaar vergelijken met de rest van de 212/412 series, gezien het feit dat ze in Amerika ooit eens kwaad waren dat ze voor sessies voor 303 een simulator helemaal moesten ombouwen omdat er zo nodig een 412SP moest worden gesimuleerd. (Is nog eens uitgezonden in een TV serie over 303 squadron, dacht dat het van de EO was, ten tijde van de verandering van SAR vlucht naar een echt squadron (wat ook in die serie werd getoond).) Als ik trouwens http://www.defensie.nl/nationale_taken/ ... elikopters lees worden de Tweeties in de praktijk alleen voor patienten van de eilandenvervoer ingezet. Zodra het daarbuiten valt kiest men voor de Lynx (nu die keuze er nog is).PilotoRico wrote:Ben daar niet helemaal mee eens; de BELL 212/412 series zijn in dienst van vele luchtstrijdkrachten, juist als SAR platform, en vele in de burgerluchtvaart. Ik weet van crew van o.a. Oostenrijk en Italië dat dit type uitermate geschikt is als SAR/medisch transport.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more