Wildpicture wrote:
Mag ik vragen waarom je dat doet? ben echt benieuwd. Ga je zo ruw met je apparatuur om dan? Wordt je apparatuur in het bagageruim van een vliegtuig vervoerd?
Ik heb vrij veel in de bush in Afrika gefotografeerd en dan lagen mijn kamera's en objectieven telkens een maand in de terreinwagen te hobbelen. De spullen zitten dan in een Lowepro rugzak of Pelican koffers. Maar ik heb nog nooit een calibratie nodig gehad. Je zou toch mogen verwachten dat goede apparatuur (Canon/Nikon) daar tegen kan.
Ik doe dat niet zo vaak als Iwan wellicht maar bij elke beurt dan wel reparatie laat ik het meteen doen. (In de loop van de jaren is er wel het een en ander kapot gegaan).
Het hoeft ook geen kwestie te zijn van flinke front of back focus - in zo'n geval heb je gewoon last van een niet werkende lens/body combinatie. Maar een calibratie kan juist net dat tikkeltje optimale scherpte brengen waardoor een scherpe foto net dat tikkeltje meer impact krijgt.
Canon en Nikon lens mounts zijn niet van titanium - sterker nog, het is zelfs redelijk zacht metaal. (Ik heb al een keer schade aan een lens mount gehad bv). Hierdoor is het niet ondenkbaar dat in de loop van de jaren een tikkeltje speling kan onstaan aan de camera of lens zijde van de mount. En 1 mm speling kan al scherpte verlies opleveren, immers het brandpunt verschuift iets naar voor of naar achter en mist de sensor.
Ik fotografeer al jaren met 1D-serie bodies en hoewel zowel de bodies als de L lenzen stevig gebouwd zijn, heb je soms verdraaid weinig nodig om alles net een ietsiepietsie uit het lood te brengen waardoor scherpte verlies kan optreden.