KLPD gaat niet deelnemen aan het onderzoek dat onafhankelijk moet zijn, dat valt onder de OVV. De Luchtvaartpolitie zal in opdracht van het OM onderzoeken of er strafbare feiten gepleegd zijn. Die twee onderzoeken moeten los van elkaar staan, en er is gepoogd in de wet de conflicterende eisen aan betrokkenen zo te regelen dat het zoeken naar de oorzaak en daarvan leren niet gehinderd wordt door evt. justitieel onderzoek. Niet iedereen heeft daar 100% vertrouwen in, overigens.Propwash wrote:BTW Aircraft Accident Investigation should be independent, objective and not lead to any blame or liability. (ICAO annex 13).
This isn't the case if the KLPD, which are part of the attorney general (You're guilty unless, ...) are involved.
The only KLPD on scene task (after rescuing people), is securing the area for real independent Aircraft Accident Investigators.
Het gras is altijd groener aan de overkant, en dat geldt zeker voor de overkant van de Atlantische Oceaan. Een PPL-opleiding kost daar maar de helft vergeleken met Nederland, landingsgelden op de talloze kleine GA velden (zelfs met ATC!) zijn uit den boze en van de brandstofprijzen daar kunnen we in Europa alleen maar dromen.Piet Luijken wrote:De ervaring wordt steeds minder, het aantal vliegvelden wordt minder, de kosten worden hoger, het valt allemaal niet mee als sportvlieger.
Yeah,Key wrote:KLPD gaat niet deelnemen aan het onderzoek dat onafhankelijk moet zijn, dat valt onder de OVV. De Luchtvaartpolitie zal in opdracht van het OM onderzoeken of er strafbare feiten gepleegd zijn. Die twee onderzoeken moeten los van elkaar staan, en er is gepoogd in de wet de conflicterende eisen aan betrokkenen zo te regelen dat het zoeken naar de oorzaak en daarvan leren niet gehinderd wordt door evt. justitieel onderzoek. Niet iedereen heeft daar 100% vertrouwen in, overigens.
The current uncontrolled and mixed traffic situation at Lelystad is dangerous.Key wrote:ATC op Lelystad zou er al geweest zijn als er in NL geen verkeersleiderstekort was. "Mainport Schiphol" moet bestaan uit EHAM, EHRD en EHLE volgens de visie. Nu het aantal vluchten weer in de lift zit zal de druk om point-to-point-operaties (zoals charters) naar LE te verplaatsen weer toenemen (maar de tekorten bij ATC ook). Voor de recreatieve luchtvaart zal het beslist slecht nieuws zijn als Lelystad een gecontroleerd veld wordt, met name als dat inhoudt: op één baan opereren met commercieel en veel zwaarder verkeer.
Het kan zeker anders, bv. met een minimaal gereguleerd groen deel van het veld, parallel aan maar onafhankelijk van de hoofdbaan. Ik vrees echter dat we in NL nog lang niet zover zijn. De tijd zal het leren.
3. Your opinion, not mine. A spokesman merely answered some questions, emphasizing the independent investigation will probably need months. Ohter than that, the quotes of him I see are not much different from yours.Propwash wrote:1. Aircraft Accident Investigation is to determine the cause, define recommendations in order to prevent future accidents or incidents.
2. Aircraft Accident Investigation should NOT lead to any apportion of blame or liability.
3. The KLPD give the public impression, they are in charge or lead the Aircraft Accident Investigation.
4. The KLPD should ONLY rescue people and secure the accident scene (without touching anything) for real independent Aircraft Accident Investigators.
5. The KLPD should leave probable cause opinions to real independent Aircraft Accident Investigators.
6. The KLPD goal is to write H.M. Queen € tickets and prosecute.
7. The KLPD is 'indeed' NOT 100% trustworthy.
Op papier ja. Ik kan me echter nog een redelijk recent interview met Mr. Pieter van Vollenhoven herinneren, waarin hij aangaf dat het na de THY crash op Schiphol een run was op bewijsmateriaal tussen de onderzoeksraad en het OM. Hij liet daarbij behoorlijk zijn frustratie horen over het feit dat de samenwerking dus niet was zoals die op papier zou moeten zijn.aviodromefriend wrote:Er zijn gewoon afspraken tussen de politie/OM en de onderzoeksraad. En als je die leest (http://wetten.overheid.nl/BWBR0023578/g ... 06-08-2011). zijn die afspraken zodanig dat alles gaat zoals iedereen hier vindt dat het zou moeten gaan
IIRC had hij het toen niet zozeer over het OM maar over de burgemeester van Haarlemmermeer, die bewijsmateriaal niet wilde overdragen (waarvoor die persoonlijk in zijn rol als aanstuurder van de politie, dus buiten het OM om, de opdracht voor inbeslagname had gegeven).ehusmann wrote:Ik kan me echter nog een redelijk recent interview met Mr. Pieter van Vollenhoven herinneren, waarin hij aangaf dat het na de THY crash op Schiphol een run was op bewijsmateriaal tussen de onderzoeksraad en het OM. Hij liet daarbij behoorlijk zijn frustratie horen over het feit dat de samenwerking dus niet was zoals die op papier zou moeten zijn.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more