Goed mogelijk dat deze keer de piloten zich alleen maar "niet zo lekker" voelden. Maar er is bij Fokkers, diverse varianten van de BAe-146/Avroliners, de 757 en meer types wat meer aan de hand.
Ja, dit is internationaal...
Zoek maar op "wet sock smell".
Video:
http://player.omroep.nl/?aflID=10675840
KLM-PILOTEN ONWEL DOOR STANKOVERLAST
Afgelopen december heeft de KLM twee keer te maken gehad met zeer ernstige rook- en stankoverlast in één van haar vliegtuigen, waardoor de bemanning last kreeg van duizeligheid. De stank had zeer waarschijnlijk te maken met de giftige stof TCP, die door olielekkage in het aircosysteem terechtkomt. Bronnen binnen KLM bevestigen de olielekkage. Dit meldde ZEMBLA zondag 21 februari in de uitzending ‘Gif in de cockpit’, om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Het toestel betreft de PH-OFE, een Fokker 100 van KLM Cityhopper. De overlast was zo erg dat de bemanning zuurstofmaskers opzette. De vlucht, KL1540 van Leeds (Engeland) naar Schiphol op 2 december 2009, werd afgebroken en het toestel keerde terug naar het vliegveld van Leeds. Na de vlucht noteerde de gezagvoerder in het logboek: ‘crew dizzy’, de bemanning werd onwel. Precies drie weken later, op 23 december 2009, had de PH-OFE tijdens de vlucht KL1663 van Amsterdam naar Venetië precies dezelfde problemen. Het toestel moest zonder passagiers vanuit Venetië terugkeren naar Schiphol. De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat bevestigt beide incidenten.
ZEMBLA heeft documenten waaruit blijkt dat de klacht over de stankoverlast telkens terugkeert, maar niet wordt opgelost. Een grondwerktuigkundige, die anoniem wil blijven uit vrees voor ontslag, zegt: ‘Die machine zal dus vele vluchten kunnen maken en iedere keer zijn inzittenden vergiftigen.’
ZEMBLA beschikt over onderhoudsgegevens van een ander Fokker-toestel van KLM. Hieruit blijkt dat telkens opnieuw dezelfde klacht terugkomt. Steeds wordt melding gemaakt van een zogeheten ‘wet sock smell’, een penetrante natte sokkenlucht. Voorzitter R. Scherft van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici begrijpt niet dat een dergelijk toestel mag doorvliegen: ‘Vanuit de techniek moet je zeggen: deze halen we uit de vaart.’
Er zijn veel Fokker-toestellen, zowel de Fokker 100 als de Fokker 70, binnen de vloot van KLM Cityhopper (KLC) die last hebben van ‘wet sock smell’. Dat blijkt uit een interne KLC-lijst, die ZEMBLA in bezit heeft. De stankoverlast schrijven zowel KLM als Fokker toe aan bacteriën die zich onder meer in het condensvocht van het aircosysteem bevinden. Maar professor J. de Boer, als toxicoloog verbonden aan de Vrije Universiteit, weerlegt dat: ‘Het feit dat wet socks optreedt is een indicator voor mogelijke andere stoffen die kwalijker zijn. Dat hebben we hier op het lab ook aangetoond.’ Ook de anonieme grondwerktuigkundige zegt in ZEMBLA dat de stank door olielekkage wordt veroorzaakt.
De stof waar professor De Boer op doelt is tricresylfosfaat, TCP, die zeer giftig is en die in de motorolie zit. Bij inademing kan het centrale zenuwstelsel beschadigd raken. Het lijdt tot zware vermoeidheid, zware hoofdpijn, tintelingen en trillingen van de ledematen en geheugenverlies. Hierdoor kan de vliegveiligheid in gevaar komen als piloten door blijven vliegen.
Ook sprak ZEMBLA met vier piloten die tijdens hun werk voor KLM arbeidsongeschikt zijn geraakt, mogelijk als gevolg van blootstelling aan giftige dampen in de cockpit. Drie van hen werkten voor KLM Cityhopper.
Navraag bij de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) leert dat de IVW vanaf 2007 17 meldingen heeft gekregen over stank, mogelijk veroorzaakt door motorstoring of problemen in de airconditioning. ‘Er zijn 13 meldingen waarbij de bemanning of de passagiers onwel werden,’ aldus een IVW-woordvoerder.
ZEMBLA: ‘Gif in de cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.