Paramaribo - De verliezen van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) zijn in 2010 drastisch verminderd naar 1 miljoen US dollar in vergelijking met het jaar daarvoor toen 3 miljoen US dollar verloren ging. Dit blijkt uit cijfers van Air Transport World (ATW), een prestigieus Amerikaans nieuwsblad over de wereldwijde luchtvaartsector.
De SLM is één van drie vliegmaatschappijen in Zuid-Amerika die verlies-latend is. Plunga van Uruguay leed een groter verlies namelijk 17,6 miljoen US dollar. Maar geen van beide carriers kan tippen aan Aerolina van Argentinië die met een verlies van 568 miljoen US dollar eindigde. De Argentijnen staan echter ‘slechts’ op de tweede plaats van verlies-latende maatschappijen wereldwijd. Air India, met een arbeiderskorps van 30.000 man, presteerde een verlies van 1,2 miljard US dollar in 2010.
Gestegen inkomsten
Voorzitter van de raad van commissarissen (rvc) van de SLM, Gerard Brunings, zegt verheugd te zijn met de dalende verliezen en benadrukt dat het streven is om in het dienstjaar 2011-2012 minimaal zonder verlies te eindigen. Het staatsbedrijf heeft drastische veranderingen ondergaan in het afgelopen decennium op het gebied van bezuinigingen. Het is gelukt om de verliezen terug te dringen. Er wordt tegelijk door de leiding gesproken over de gestegen inkomsten. In 2010 genereerde de maatschappij 96 miljoen US dollar. De uitgaven kwamen op 97 miljoen US dollar neer, aldus de cijfers van ATW.
Bezuinigingsplan
Brunings beaamt wat eerder gezegd is door SLM-directeur Ewald Henshuys, dat de leiding bezig is met bezuinigingen. “Wij bestrijden de verliezen op twee fronten. Aan de ene kant kijken wij naar hoe de inkomsten op een winstgevende manier kunnen worden vergroot. Aan de andere kant ligt het bezuinigingsplan op tafel”, zegt de rcv-voorzitter. Er wordt namelijk bezuinigd door gunstigere contracten te sluiten voor onderhoud, het leasen van vliegtuigen en verzekeringen, de zogeheten ‘grote uitgaveposten’.
Henshuys gaf eerder dit jaar tegen overde Ware Tijd aan dat efficiëntie het hoofddoel is op het gebied van dienstverlening. In dat plaatje zijn zuinigere vliegtuigen speciaal voor de regio niet uitgesloten. Maar ook nieuwe, langere afstanden richting het zuiden en het noorden wordt overwogen. Suriname zou een ‘hub’ moeten worden tussen de twee continenten.
President Desi Bouterse heeft in zijn jaarrede aangekondigd, dat privatisering van elk staatsbedrijf geanalyseerd zal worden. Brunings zegt dat vooral de strategische rol van organisaties als de nutsbedrijven in de discussie meegenomen moeten worden. “Je kan de EBS en SWM niet zomaar privatiseren.” Volgens hem moet de SLM in dezelfde categorie worden geplaatst.-.
©De Ware Tijd – Woensdag 5 Oktober 2011
http://www.dwtonline.com/website/nieuws ... 7&id=95016