HELP: Internetsnelheid veel te laag

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by Stefan »

Hoi,

Ik kan hulp van iemand gebruiken die er inhoudelijk verstand van heeft.

Heb een KPN Internet & Bellen abonnement. Jarenlang trouw up geweest en voldoende snelheid.

Paar weken terug gaf mijn Speedtouch modem (Thomson) problemen. Heb toen een nieuw experia box toegestuurd gekregen, een Arcadyan. Arcadyan/ARV geïnstalleerd.

Vanaf dat moment is de internet snelheid bijzonder laag. En met laag bedoel ik zo ongeveer inbelmodemsnelheid. Ook als ik het oude modem nu weer installeer blijft de snelheid dramatisch...

De snelheid is laag:
- op 2 verschillende laptops
- bedraad
- draadloos

Aan de infrastructuur heb ik niets veranderd.

KPN geeft uiteraard aan dat het niet aan hen ligt. Hebben jullie oplossingrichtingen? Wie heeft er nog een slimme ingeving om mijn probleem te helpen oplossen.

PS Opzeggen en naar een ander gaan is een mogelijke oplossing die ik al ken.

Groeten,
Stefan
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by jfaltena »

Kunnen ze bij KPN vandaan in je modem kijken ?
Andere optie; klagen bij KPN dat bij her-installatie van je oude modem de snelheid nog steeds dramatisch is; in het ergste geval dreig je met niet betalen van rekeningen totdat het probleem is opgelost.

Just my 0,02
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by ehusmann »

Stefan wrote:KPN geeft uiteraard aan dat het niet aan hen ligt.
Hebben ze wel een andere mogelijke verklaring? De lijn is namelijk hun verantwoordelijkheid tot het demarcatiepunt in jouw huis. Daarachter zit alleen de router (door hun geleverd?) en je pc. Als de snelheid tussen pc en router gewoon 100Mbps is (bekabeld), dan ligt het of aan hun lijn of aan de door hun geleverde router. Ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is, maar ik zou dus geen genoegen nemen met hun uitleg dat het niet aan hun ligt.

Erwin
Image
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by Stefan »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. De klacht is al ingediend (uiteraard) en heb al veel discussies gevoerd over wiens verantwoordelijkheid het wel of niet is. KPN geeft aan dat de snelheid tot het modem cfm contract is.

Wat ik nu eigenlijk zoek zijn suggesties m.b.t. mijn laptop(s). Zaken die ik daarin zou kunnen checken die de snelheid wellicht negatief beïnvloeden?

Groeten,
Stefan
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by pjotrtje »

Stefan, rare optie wellicht, maar: is er mogelijk iemand aan het meeliften op jouw wireless modem die alle bandbreedte opsnoept?
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2719
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by Flyboy »

In de task manager tabblad networkconnections kan je zien wat de actuele snelheid is. Kabel tussen netwerkpoort en model / router (wat het dichtst op KPN zit) en je ziet de snelheid. Zal wel 100 MBPS zijn.

Verder: drivers updaten van de hardware, kan ook via fabrikant laptop. Een ander iets zou kunnen zijn dat de anti-virus programmatuur een flinke vertraging oplevert. Je zou de speedtestkunnen proberen via internet. geeft ook een beeld.
KoosD
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 60
Joined: 15 Jun 2011, 21:17
Type of spotter: Milspotter
Location: Ede Gld

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by KoosD »

Hallo Stefan,

Dit kan een aantal oorzaken hebben, bij KPN beweert men dat het modem dat is verstrekt dezelfde specificaties heeft als het oude modem. Heb je dit ingeleverd ? In werkelijkheid kan het toch een modem zijn dat verantwoordelijk is voor een lagere downloadsnelheid.

Ten tweede, zijn al je oude modemdata gewist van je PC?
Ten derde, probeer je virusscanner is opnieuw te installeren. Ik heb zelf de ervaring met Telfort, kreeg ook nieuw modem, traag traag traag. Opnieuw virusscanner geinstalleerd en ja hoor prima.

Ten vierde, misschien je cache geheugen opschonen, de harde schijf comprimeren, oftwel opschonen.
Greetings

Koosd
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2719
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by Flyboy »

pjotrtje wrote:Stefan, rare optie wellicht, maar: is er mogelijk iemand aan het meeliften op jouw wireless modem die alle bandbreedte opsnoept?
Heb ik ook last van gehad. Niet zozeer opsnoepen, maar iemand in de buurt op dezelfde frequentie die stoorde. Een mogelijkheid is dan even freqentie hoppen (lees gebruiksaanwijzing router). Echter wel toeval aangezien je al een nieuwe router hebt.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by Key »

Waardeloos dit. Eerste waar ik aan dacht is de firmware van de router, maar een snelle Google geeft de indruk dat KPN het onmogelijk maakt om die te vernieuwen. Juist dat zou kunnen helpen, en heeft mij al eens uit de blubber gehaald met een vrijwel 'vastgelopen' LinkSys router. Ik kan me niet voorstellen dat een snelheidsdrop na modem/routerwisseling toevallig aan je computers ligt. Volgens mij moet het gewoon die Experiabox zijn.

Ook met niet gegeven hulp door providert heb ik helaas ervaring. Wat het bij mij ooit oploste was dat ik bij de zoveelste helpdesksessie toevallig het baasje daar aan de lijn had, en tegen hem zei 'Ik hoor het al, ook u gaat mij weer niet helpen'. Dat plaste hem zo af dat ik dezelfde avond nog via de achterdeur een nieuw modem kreeg, waarna ik nooit meer problemen heb gehad...

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1660
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by evhest »

Tot een paar maanden geleden had ik ook last van een haperend modem, althans, dat dacht ik. Modem toen op een ander channel gezet (ik had de keuze uit een stuk of tien) en nergens meer last van.

Edit: dat ik UPC nog steeds de huid wil vol schelden heeft meer te maken met het wanstaltige gedrocht dat zij 'mediabox' noemen.
Last edited by evhest on 11 Oct 2011, 11:47, edited 1 time in total.
Answers will be questioned.....
LV84
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 139
Joined: 04 Jun 2008, 10:43

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by LV84 »

het is wel een enig sinds matige probleem omschrijving. Kun je eens omschrijven hoe je netwerk thuis eruit ziet, Je hebt al gezegd wat voor Modem je gebruikt, staat hier een Router achter? Welke PC's zitten bedraad aangesloten en welke Wireless? Welke besturings systemen gebruik je op je pc/laptop?
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by Stefan »

Hoi mannen,

Dank voor de support!

virusscanner opnieuw installeren durf ik ff niet... ik kan ze namelijk niet binnen een dag opnieuw downloaden...
kanaalwissel draadloos is al geprobeerd
LAN is gewoon 100 Mbit/sec
speedtest bevestigt alleen wat ik zelf constateer; stenen tijdperk ben nu iets met 23kB/sec aan het downloaden

@LV84:
- ISRA -> walloutlet -> splitter -> experiabox (zowel Thomson als Arcadyan, beide halen de snelheid niet)
- Windows 7 (beide laptops)
- met en zonder router achter de experia box
- met en zonder UTP (dus bedraad en onbedraad)
ofwel; alle mogelijke combi's geven hetzelfde resultaat

@KoosD:
- hoe check ik of de oude modemdata verwijderd zijn?

Groeten,
Stefan
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2719
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by Flyboy »

Stefan, je zegt een splitter. Kan je die er tussenuit halen. Die dingen dempen vaak ook en als je daarmee onder een treshold komt kan je behoorlijk bandbreedte verlies krijgen. i.i.g. kan je weer wat elimineren, maar jou kennende had je dat al geprobeerd ;-)
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by Stefan »

Flyboy wrote:Stefan, je zegt een splitter. Kan je die er tussenuit halen. Die dingen dempen vaak ook en als je daarmee onder een treshold komt kan je behoorlijk bandbreedte verlies krijgen. i.i.g. kan je weer wat elimineren, maar jou kennende had je dat al geprobeerd ;-)
Uhm... niet geprobeerd... maar als ik de splitter eruit haal ben ik mijn voice-stuk toch kwijt? Of nie?
User avatar
nilsko
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1406
Joined: 06 Sep 2002, 14:53
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: No
Location: Doorn

Re: HELP: Internetsnelheid veel te laag

Post by nilsko »

Splitter "split" het DSL signaal van het klassieke voice-sginaal. Als je Internet plus bellen hebt (dus met Voice over IP) dan moet ie er inderdaad wel tussen uit.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”