Nou, een 2.8-versie is op een aantal punten significant beter is dan een 4.0 hoor. 'De kwaliteit' is een vaag begrip, ik vermoed dat je bedoelt dat het voor jouw vorm van fotografie geen nut heeft om een 2.8 aan te schaffen. Dat kan natuurlijk.EHAM wrote:Ongetwijfeld zal de 2.8-versie marginaal beter zijn, maar de prijs/kwaliteit-ratio gaat dan drastisch naar beneden.
F 6.3 en ja, dat is zeer interessant. De TC-17E II is een uitstekende converter en de combi is prima.Polleke_NL wrote:even voor "my understanding", als ik zo'n 300 F4.0 zou hebben, plus een TC-17, die 1.5 stops absorbeert, op welke F waarde kom ik dan uit, en is dat voor luchtvaartfotografie dan nog wel interresant?
Wat bedoel je hiermee? De huidige AF converters van Nikon zijn allemaal compatible met alle AF-S- en AF-I-lenzen. In sommige gevallen kun je wel een AF-probleempje hebben maar de 300/f4 in combi met TC-14E, TC-14E II, TC-17E II en TC-20E doet het feilloos. TC-20E II weet ik niet zeker, maar zou ook goed kunnen gaan. En voor alle gangbare bodies zit er bij mijn weten een geschikte converter met gewenste factor in dat rijtje.wild weasel wrote:Als ik mij niet vergis gaat een D300s (en alles wat daaronder zit dus ook) tot diafragma 5,6. en datzelfde geld voor de D700. Met een 1.7 of 2.0 converter ga je dus niet uitkomen, mits je wat aan je contactpunten wilt gaan rommelen of een D3 of D3s in de kast hebt liggen (die gaat volgens mij namelijk tot diafragma 8...
Mwah. De resulterende 500mm (met 1.7) gaat prima uit de hand als het een beetje normaal weer is. En voor een stilstaand object pak je natuurlijk je statief.Aan de andere kant, een 1.7 of 2.0 geeft je ook dusdanig veel mm´s dat het wel heel lastig gaat worden zonder VR hoor, zelfs met een monopodje....
Ah, dus toch. Volgens de overzichten die ik ken is de body niet bepalend, maar de combinatie van lens en converter. Het aantal mogelijke combi's is groot maar zoals gezegd is de leidraad: moderne converter (E-serie) + AF-S of AF-I = OK.wild weasel wrote:Erik, inderdaad zoals Niels al aangaf is dat wat ik bedoelde te zeggen. Ik zeg er ook heel bewust bij "volgens mij" of "voor zover mijn kennis reikt", want 100% zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Als ik me niet vergis verlies je in de meeste gevallen, boven de 5.6 je focus
Zekers, dat is het principe. Maar Polleke vroeg of het interessant is voor luchtvaartfotografie, en mijn ervaring is 100% 'ja'.En natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat 500 mm (ex body crop) goed uit de hand te schieten is, maar je bewegingen worden nou eenmaal meer versterkt en dus zul je sneller last gaan krijgen van bewegings onscherpte, iets waar ik persoonlijk niet van hou.
Bij Canon is het body afhankelijk. Zo kan de camera van Iwan (1Dm4) wel met een 2.0 convertor icm met een 70-200 4.0 overweg, maar mijn simpele 40D en 50D weer niet....Key wrote:Ah, dus toch. Volgens de overzichten die ik ken is de body niet bepalend, maar de combinatie van lens en converter. Het aantal mogelijke combi's is groot maar zoals gezegd is de leidraad: moderne converter (E-serie) + AF-S of AF-I = OK.
, dat is het principe. Maar Polleke vroeg of het interessant is voor luchtvaartfotografie, en mijn ervaring is 100% 'ja'.
Erik
Yeps, en ik maar in de veronderstelling dat dat bij Nikon exact hetzelfde zou zijnB767-300ER wrote:Bij Canon is het body afhankelijk. Zo kan de camera van Iwan (1Dm4) wel met een 2.0 convertor icm met een 70-200 4.0 overweg, maar mijn simpele 40D en 50D weer niet....Key wrote:Ah, dus toch. Volgens de overzichten die ik ken is de body niet bepalend, maar de combinatie van lens en converter. Het aantal mogelijke combi's is groot maar zoals gezegd is de leidraad: moderne converter (E-serie) + AF-S of AF-I = OK.
, dat is het principe. Maar Polleke vroeg of het interessant is voor luchtvaartfotografie, en mijn ervaring is 100% 'ja'.
Erik
Hahahaaaaaaa!B767-300ER wrote:Tsja wie niet?
Zal er dan toch iets zijn wat beter is bij een Nikon als bij een Canon
(Grapje, niet bedoeld om canon/nikon discussie weer eens op gang te helpen!!!!!!)
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more