Alleen staan ze in Duitsland en niet in Nederland. Daarom heeft de RvS weinig/niets te zeggen over de operaties met die dingen. Hooguit kan hij de Duitse rechter of het Europees Hof vragen een uitspraak doen over deze zaak, op deze manier is hij fout bezig. Een goede raadsman had hem dat verteld, een die een uurtje->factuurtje instelling heeft wil graag ook van te voren nutteloze uurtjes voor hem of wie dan ook werken.ehusmann wrote:En terecht! Ik geef die man groot gelijk. Die krengen vliegen al jaren met verouderde motoren, terwijl vergelijkbare toestellen allang zijn geupgrade. Daarnaast moet ook defensie (en NATO) zich gewoon aan de uitspraken van de Raad van State houden. Ik ben benieuwd wat de uitspraak gaat worden.
Erwin
Beste Erwin,ehusmann wrote:En terecht! Ik geef die man groot gelijk. Die krengen vliegen al jaren met verouderde motoren, terwijl vergelijkbare toestellen allang zijn geupgrade..... Erwin
Ik heb weinig verstand van de wetten die gelden, maar ergens kan ik me niet voorstellen dat Nederland geen zeggenschap heeft over welke vliegtuigen door ons luchtruim vliegen. Maar dat is wel wat ik jouw antwoord lees. Misschien dat je dat nog even kan verduidelijken hoe dat dan zit volgens jou.aviodromefriend wrote:Alleen staan ze in Duitsland en niet in Nederland. Daarom heeft de RvS weinig/niets te zeggen over de operaties met die dingen. Hooguit kan hij de Duitse rechter of het Europees Hof vragen een uitspraak doen over deze zaak, op deze manier is hij fout bezig. Een goede raadsman had hem dat verteld, een die een uurtje->factuurtje instelling heeft wil graag ook van te voren nutteloze uurtjes voor hem of wie dan ook werken.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik lees in jouw antwoord precies wat ik hiervan vind. Het gaat niet om "niet kunnen", maar om "niet willen". Een heel zwikkie motoren bijvoorbeeld vind ik een bijzonder slap excuus om maar geen nieuwe motoren eronder te hoeven hangen. Simpelweg, het gaat om geld en het gaat erom dat van de tig leden van de NAVO, alleen Brunssum er last van heeft. Voor de rest is het geen probleem dus die WILLEN niets doen. Als iedereen er last van had gehad was het probleem al lang opgelost, dat weet jij ook.attila.szabo wrote:Niet alleen staan ze in Duitsland (buitenlandse wetgeving), maar de NAVO is een internationale organisatie, waarin niet het dagelijks bestuur, maar de afzonderlijke parlementen allen hiervoor een goedkeuring en financiën beschikbaar moeten stellen om een dusdanig vervanging door te voeren, daarnaast hebben ze nog een heel zwikkie "spare" motoren die eerst "opgebruikt" dienen te worden voordat men anderen zou kunnen aanschaffen.
Dit wil niet zeggen dat die man geen ongelijk heeft, maar in de internationale politiek zitten dit soort dingen helaas toch ingewikkelder in elkaar!
Cultuurbarbaar...Die krengen vliegen al jaren met verouderde motoren
Toch vreemd dat de Amerikanen het wèl konden opbrengen om een gigantische vloot KC-135's van nieuwe motoren te voorzien, maar dat de NATO dat niet kan voor 17 E-3's en een 707TCA. Persoonlijk vind ik het prima dat er nog iets rondvliegt wat ouderwets rookt en herrie maakt, maar ik kan me voorstellen dat omwonenden daar anders over denken.Volgens mij is dit al eens een discussie geweest bij de NAVO. Van wat ik mij meen te herinneren wilden de afzonderlijke lidstaten geen geld uitgeven aan nieuwe motoren.
Onderzoek heeft toenertijd aangetoond dat het totaal niet rendabel is om de huidige NAVO vliegtuigen te modificeren met nieuwe high-bypass motoren. Dit zou een enorme investering - tussen de 700 miljoen en 1 miljard dollar - die niet kan worden terugverdiend door bijvoorbeeld het lagere brandstofverbruik op de termijn waarvoor de NAVO deze vliegtuigen nog zal gebruiken.
Volgens mij is dit al eens een discussie geweest bij de NAVO. Van wat ik mij meen te herinneren wilden de afzonderlijke lidstaten geen geld uitgeven aan nieuwe motoren.
Onderzoek heeft toenertijd aangetoond dat het totaal niet rendabel is om de huidige NAVO vliegtuigen te modificeren met nieuwe high-bypass motoren. Dit zou een enorme investering - tussen de 700 miljoen en 1 miljard dollar - die niet kan worden terugverdiend door bijvoorbeeld het lagere brandstofverbruik op de termijn waarvoor de NAVO deze vliegtuigen nog zal gebruiken.
Hetgeen wat vanaf de basis word aangegeven (tijdens basisbezoeken gevraagd) is dat de classic engine qua betrouwbaarheid gewoon 200% uitstijgen boven de inzetbaarheid van de Franse en Engelse toestellen vanwege ... jawel ... de motoren.Basman wrote: Toch vreemd dat de Amerikanen het wèl konden opbrengen om een gigantische vloot KC-135's van nieuwe motoren te voorzien, maar dat de NATO dat niet kan voor 17 E-3's en een 707TCA. Persoonlijk vind ik het prima dat er nog iets rondvliegt wat ouderwets rookt en herrie maakt, maar ik kan me voorstellen dat omwonenden daar anders over denken.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more