Vernieuwde Citation maakt eerste precisielanding met satellietnavigatie
Onlangs heeft het laboratoriumvliegtuig Cessna Citation II PH-LAB - dat NLR samen met de TU Delft beheert - met succes haar eerste testvlucht uitgevoerd nadat het vliegtuig was voorzien van een compleet nieuwe cockpit.
De eerste vlucht was niet alleen een doorslaand succes, maar ook gelijk goed voor een primeur. In Canada landde de Citation voor het eerst met behulp van satellietnavigatie. Deze LPV/WAAS approach is vergelijkbaar met een ILS (Instrument Landing System) precisie approach maar dan geheel gebruik makend van satellietnavigatie. Voordeel van een LPV/WAAS approach is dat het veel goedkoper is dan het betrouwbare maar dure ILS en dat voor deze satellietnavigatie naderingen geen elektronische faciliteiten op landingsbanen nodig zijn.
LPV/WAAS staat voor Localizer Performance with Vertical guidance, Wide Area Augmentation System. Dit systeem maakt gebruik van het satellietnavigatiesysteem Global Positioning System (GPS) en van extra bakens die de nauwkeurigheid van GPS significant vergroten. Daarnaast heeft dit systeem een ander voordeel, laat een NLR-woordvoerder weten: “ILS werkt in de FM-band die steeds meer wordt belaagd door allerlei radio- en televisiestations. Bij de frequentieband die LPV/WAAS gebruikt, heb je daar geen last van.”
Voor de eerste testvlucht vertrok de Citation vanaf Toronto Pearson International (CYYZ) en de nieuwe LPV/WAAS approach werd uitgevoerd op Kitchener Waterloo (CYKF) in de buurt van Toronto.
Het laboratorium vliegtuig van de TU Delft en NLR is in Canada geweest voor een upgrade van haar cockpit. Het laboratoriumvliegtuig is nu onder meer voorzien van de allernieuwste schermen en avionica aan boord. Met deze upgrade is de Citation voor de komende tien jaar weer een state of the art laboratoriumvliegtuig en in staat om allerhande testvluchten uit te voeren om procedures en technologie te testen.
Het meest in het oog springend in de nieuwe cockpit zijn de drie grote displays. De twee rechter schermen kunnen vervangen worden door experimentele displays zodat nieuwe interfaces kunnen worden getest. Verder bevat het labvliegtuig nieuwe en snellere dataverwerkingsprocessen en heeft het nieuwe sensoren om standhoeken heel nauwkeurig te bepalen.
NLR, 14-11-2011
http://www.nlr.nl/smartsite.dws?id=17490