Anyway, Skunkworks heeft overigens ook veel dingen van scratch af aan moeten ontwerpen. Denk maar eens aan de Blackbird. Veel materialen voor dat toestel (die bestand waren tegen de extreme hitte) bestonden niet eens.
op zich waar, maar ik heb alleen het idee dat er een aantal verschillen is met de huidige tijd.
-er zijn geen nagenoeg onbeperkte Koude-Oorlog budgetten meer. In die tijd kon bijna alles om het rode gevaar maar te stoppen.
-systemen zijn tegenwoordig geintegreerd in een ontwerp. In de 40-70er jaren was een vliegtuig een romp met vleugels met een motor er in, en dat vloog of dat vloog niet. Nu moet alles met alles compatibel zijn wat per definitie al heel veel meer problemen oplevert.
Ik zou misschien zelfs wel de stelling aandurven dat een Blackbird vandaag de dag niet eens meer ontworpen zou zijn geweest, net als je bijvoorbeeld ziet bij bemande ruimtevaart/een maanlander. Toen mocht het wat kosten want was er een goede reden, de wedloop met de Russen..
Anyway, Skunkworks heeft overigens ook veel dingen van scratch af aan moeten ontwerpen. Denk maar eens aan de Blackbird. Veel materialen voor dat toestel (die bestand waren tegen de extreme hitte) bestonden niet eens.
Ik zou misschien zelfs wel de stelling aandurven dat een Blackbird vandaag de dag niet eens meer ontworpen zou zijn geweest, net als je bijvoorbeeld ziet bij bemande ruimtevaart/een maanlander.
We dwalen een beetje af,maar goed: Er zijn verschillende toestellen die zo ontworpen zijn als de SR-71 / A-12. Ook nu zie je dat nog, denk maar aan de B-2. Of bijvoorbeeld de X-45 of de chopper die bij Osama op bezoek ging.
Polecat wrote:Ik zou misschien zelfs wel de stelling aandurven dat een Blackbird vandaag de dag niet eens meer ontworpen zou zijn geweest, net als je bijvoorbeeld ziet bij bemande ruimtevaart/een maanlander.
NASA is daar anders wel weer mee bezig, en in ieder geval voor komend jaar is het budget daarvoor toegezegd door het Congres. (bron: diverse uitzendingen op NASA-TV)
Maar weer even : De kamer wil de F-16-vervanger niet meer alleen voor Nederland aanschaffen, maar samenwerken met Denemarken en Noorwegen (waren ze daar niet minder blij met de JSF, een tijdje geleden?) De toestellen zouden in een pool worden ondergebracht en de landen zouden daar naar behoefte uit kunnen putten. Hak Hillen is daar geen tegenstander van, en beweert dat hij al over zo'n constructie met deze landen heeft gesproken. (bron: teletekst)
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Krijgen we toch een voorloper van de United European Airforce, of de armee de l'air European, Europäische Luftwaffe, Europæiske Airforce, europeiske luftforsvar, европейский военно-воздушных сил.
Vraag mij af hoe de kamer gaat reageren als bijvoorbeeld bij een operatie zoals boven Libie, de Deense en Noorse Luchtmacht jagers in willen zetten die gedeeltelijk met Nederlands geld zijn aangeschaft........komen ze vast niet uit!
Op zich geen slecht idee om met één pool van JSF te vliegen vanuit europees perspectief. Natuurlijk moet er e.e.a. organisatorisch en economisch (kosten verdeel sleutel) geregeld worden. Dit gaat veel geld besparen en goed uit te leggen aan de burger.
Nederland is zo druk bevolkt en gevoelig voor geluidsoverlast dat de JSF's het beste ergens in Noorwegen kunnen worden weggezet (hier hebben ze ook goede laagvlieg gebieden en ranges). Helaas zal dit betekenen dat Volkel en Leeuwarden tzt hun poorten mogen gaan sluiten (met als keerzijde verlies van werkgelegenheid). Het groot onderhoud voor de JSF kan dan naar Woensdrecht (het geen nu ook gebeurd met de F-16's).
wat blijft er dan over in Nederland:
- Woensdrecht voor groot onderhoud JSF; EMVO met PC-7 kan dan ook afgestoten worden want de vliegeropleidingen gaan dan ook op europees niveau en er zal vraag zijn naar minder vliegers;
- Eindhoven voor transport maar ook dat kan gecentraliseerd worden buiten Nederland;
- Gilze-Rijen met helicopters;
- De Kooy voor de marine heli's en civile heli's
Kortom wel een luchtmacht maar geheel anders georganiseerd, grotendeels via europees verband.
Volkel en Leeuwarden dicht lijkt me niet erg handig. In elk geval heb je nog steeds een aantal kisten binnen Nederland nodig voor normale luchtverdediging. Als er weer eens een Bear door komt heb je weinig aan een squadron JSFen op Bodo.
Iets zegt me dat het draagvlak voor Europese initiatieven op dit moment verder weg is dan ooit. Tijdens de Libie crisis kon Europa het niet eens worden en op monetair gebied is de solidariteit ook ver te zoeken...
Vliegers en grondpersoneel van de Koninklijke Luchtmacht vegen de vloer aan met het plan van minister Hans Hillen (Defensie) om hun jachtvliegtuigen in de toekomst te delen met Noorse en Deense collega’s.
De bewindsman denkt de steeds verder oplopende kostprijs van de beoogde F-16-opvolger, de F-35 Lightning II Joint Strike Fighter, te beteugelen door de peperdure toestellen gezamenlijk met Scandinavische NAVO-partners in te zetten. Maar bij de vier overgebleven Nederlandse jachtsquadrons wordt zo’n ’poule van straaljagers’ het einde van een zelfstandige luchtmacht genoemd.
Formulieren
„Onze kracht is dat we razendsnel operationeel zijn, waar ook ter wereld en wat de missie ook is”, stelt een kapitein van 313 squadron op vliegbasis Volkel. „Dat is in Afghanistan gebleken, maar ook zeer recent op Sardinië, toen we meededen aan de NAVO-operatie boven Libië. Onze F-16’s vlogen daar binnen luttele dagen. Hoe gaat dat straks, moeten we eerst formulieren in drievoud naar Den Haag, Kopenhagen en Oslo sturen met het vriendelijke verzoek vier JSF-toestellen te mogen gebruiken? Liever nog een goedkoper toestel als de Saab Gripen dan dit rampscenario.”
Ook monteurs die aan de motoren, het airframe en de wapensystemen van de huidige F-16’s werken, noemen het voornemen van de minister van Defensie ’een sigaar uit eigen doos’. Officieel mag niemand commentaar geven op politieke voornemens of besluitvorming, maar in de hangars is de onrust groot.
Een sergeant-majoor van 322 squadron op Leeuwarden: „Klinkt theoretisch leuk, maar wordt in de praktijk een nachtmerrie. Stel de Noren hebben de toestellen twee maanden intensief gebruikt en het is eindelijk onze beurt. Denk nou niet dat ze daar in Scandinavië met zorg en liefde onderhoud hebben gepleegd. Daar kunnen die Hollanders voor opdraaien. Waarna wij bij de volgende rotatie richting Denen ook denken ’na ons de zondvloed’. Rampzalig voor de inzetbaarheid. Dit is geen oplossing voor Nederland, Noorwegen en Denemarken, maar de nekslag voor drie nu nog uitstekend functionerende luchtmachten.”
Ook de Noren staan niet te juichen. Op luchtmachtbasis Orland, waar dertig van de 57 Noorse F-16’s zijn gestationeerd, hopen militairen dat hun regering in Oslo voor zelfstandigheid kiest