Door een recente discussie vroeg ik me af welke militaire velden er tegenwoordig nog actief zijn in en om Nederland. Dit in vergelijking tot de actieve militaire velden uit de jaren 80, de periode dat velen onder ons de hobby hebben opgepakt.
Dus heb ik voor mezelf alles even op een rijtje gezet voor Nederland, België en West-Duitsland, en kwam tot het volgende overzicht.
Nederland – actief
Eindhoven
de Kooy
Gilze-Rijen
Leeuwarden
Volkel
Woensdrecht
Nederland – non-actief/gesloten
Deelen
de Peel
Soesterberg
Twenthe
Valkenburg
Ypenburg
België – actief
Beauvechain
Chievres
Florennes
Kleine Brogel
Koksijde
Melsbroek
Let wel, het gaat mij alleen om operationele militaire vliegactiviteit (kisten gebaseerd / zeer frequent militair gebruik). Een veld zoals Laarbruch is voor mij gesloten omdat er niets militairs meer is te beleven, maar iedereen weet dat dit veld onder de naam Weeze nog steeds open en actief is voor de civiele luchtvaart. Voor Hahn, Bierset, Rhein-Main etc geldt hetzelfde. Oh ja, en Schiphol wordt ook frequent door militaire kisten gebruikt, maar dat maakt het nog geen militair vliegveld.
Heeft iemand nog aanvullingen of wijzigingen op dit lijstje?
Benieuwde groet,
Iwan
Last edited by Iwan Bogels on 07 Jan 2012, 13:08, edited 1 time in total.
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!
Deelen is twijfelachtig, er staat inderdaad niks gebaseerd (al waren ze daar wel mee bezig om het aantal vluchten van/naar Gilze te verminderen), maar ziet nog steeds regelmatig heli's om te oefenen met de luchtmobiele brigade en er worden aanpassingen aan het veld gedaan (denk aan een heuvel zoals op Gilze) hiervoor...
Op Ansbach en Landstuhl staan nog steeds toestellen gebaseerd toch?
Heidelberg, Budingen, Hanau, Schweinfurt, Bad Kreuznach zijn dicht, net als Bonames / Maurice Rose AAF, Feught AAF, Pirmasens AAF
In Belgie is Goetsenhoven ook dicht (of nog wel open voor gliders, maar tel je dit mee?)
En vergeten wij stiekem ook niet Maastricht. Ooit de thuisbasis voor 5 AvDet met UH-1H's?
Wat leuk, al die updates. Thanks! Ik heb ze gelijk in de originele lijst verwerkt. Via de mail kreeg ik ook nog aanvullingen, en die staan er ook gelijk bij.
Ik was best verrast dat ik totaal onbekende namen hoorde (Trier-Fohren) en dat er al zoveel Amerikaanse army velden gesloten zijn. Toch staan er nog een paar in de lijst waar ik ook mijn vraagtekens bij heb, zoals de status van Bamberg. Kunnen jullie daar eens naar kijken?
In ons eigen landje staat de status van Deelen een beetje ter discussie. Het wordt zo nu en dan gebruikt, maar er staat niks gebaseerd. Ik laat hem nog even bij de inactieve velden staan, omdat het meer een oefenterrein is zoals GLV-5. Of zien jullie dat toch anders? En wat te denken van Maastricht? Tot wanneer hebben daar UH-1’s gestaan?? Vinden jullie dat ik hem erbij moet zetten in de lijst van inactieve velden, of valt het veld buiten alle overzichten?
Ben wel benieuwd welke aanvullingen en correcties er nog meer komen. Het wachten is onder andere op de sluiting van Kiel en Bentlage. En welke velden volgen ??
Benieuwde groet,
Iwan
Fox2 - for everything about low flying in Wales........and more !!
Deelen heeft nog steeds de geldende ICAO code EHDL en er is een nieuwe post voor de brandweer plus een nieuw tankplatform gebouwd. Het is imo een actief veld waar simpelweg weinig gebeurt.
Dat je Trier-Föhren -met trema- niet (meer) kent is een schande! Duik de klassieke spottersboeken in voor straf en ga niet langs af.
maestreech als basis, boff. Dan mag je ook alle opgeheven en geciviliseerde heli-spots van de Bundeswehr-SAR UH-1D's en de BM er ook bij zetten.
En als je twijfelt over deelen, denk ik dat je ook twijfelt over België (hee, da's een tekst uit een liedje van het Goede Doel), die hebben ook een helihulpveld. .... zelf denken... je weet het wel...
ps.
waarom heb ik het idee dat deze topic mij zo bekend voorkomt?
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Iwan Bogels wrote:In ons eigen landje staat de status van Deelen een beetje ter discussie. Het wordt zo nu en dan gebruikt, maar er staat niks gebaseerd. Ik laat hem nog even bij de inactieve velden staan, omdat het meer een oefenterrein is zoals GLV-5. Of zien jullie dat toch anders? En wat te denken van Maastricht? Tot wanneer hebben daar UH-1’s gestaan?? Vinden jullie dat ik hem erbij moet zetten in de lijst van inactieve velden, of valt het veld buiten alle overzichten?.
evhest wrote:Deelen heeft nog steeds de geldende ICAO code EHDL en er is een nieuwe post voor de brandweer plus een nieuw tankplatform gebouwd. Het is imo een actief veld waar simpelweg weinig gebeurt.
Het veld is wel actief maar de definitie zou zich wat mij betreft moeten beperken tot of er nog kisten gebaseerd staan. Is dit in het verleden het geval geweest en nu niet meer : inactief. Een visitor of uitvalsbasis voor een oefening of deployment telt niet, zo blijft het lekker helder.