Na een politieke en juridische strijd van zo'n 35 jaar mag Groningen Airport Eelde de start- en landingsbaan verlengen van 1800 naar 2500 meter. De Raad van State heeft woensdag de laatste bezwaren tegen de verlenging afgewezen.
De actiegroep Vereniging van Omwonenden van Vliegveld Eelde (VOLE) heeft jarenlang geprocedeerd tegen de plannen van het vliegveld. Een aantal omwonenden vreest meer geluidsoverlast. Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk.
In december 2003 en in juni 2008 sprak de Raad van State zich ook uit over de kwestie. Toen werden eerdere besluiten over de baanverlenging vernietigd.
De baanverlenging is nodig om grotere vliegtuigen te kunnen afhandelen en vluchten naar verre bestemmingen uit te voeren. Dat maakt het vliegveld aantrekkelijker voor luchtvaartmaatschappijen en passagiers, aldus Groningen Airport Eelde. Vliegtuigen konden er tot dusverre vanwege de korte baan niet volbeladen met brandstof vertrekken. Vluchten langer dan twee uur waren daarom zonder tussenstop (in Maastricht, Rotterdam of op vliegveld Twente) niet mogelijk.
Ook zijn nieuwe geluidszones rondom het vliegveld vastgesteld en is bepaald dat de luchthaven vanaf 06.30 uur open mag zijn. Groningen Airport Eelde verwacht dat de verlengde baan er volgend jaar ligt.
Staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) reageert woensdag verheugd. "Geweldig nieuws want een baanverlenging is cruciaal voor de ontwikkeling van luchthaven Eelde. De luchthaven kan nu eindelijk een stap vooruit maken. " Ook het milieu is er bij gebaat, aldus Atsma, omdat vliegtuigen vol beladen en zonder tussenstop naar de plaats van bestemming kunnen. "Omvliegen en tussenlandingen maken, is niet meer nodig. Dit betekent milieu- en tijdwinst."
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... _verlengen