De Aviodrome in Lelystad maakt een doorstart onder dezelfde naam.
De Libéma Groep uit Rosmalen gaat 5,4 miljoen euro investeren in het luchtvaartthemapark.
Zij verzekeren de exploitatie van de Aviodrome voor de komende tien jaar.
De gemeente Lelystad, Schiphol en KLM hebben de historische vliegtuigen Uiver en Connie overgenomen.
De rest van de collectie van de Aviodrome wordt eigendom van de Libéma Groep.
De gehele collectie zal in Lelystad te zien blijven.
Het park gaat op 28 april weer open.
Vrijdag 23 maart 2012 Brabants familiebedrijf geeft Aviodrome weer toekomst
vrijdag 23 maart 2012, 17:48
De exploitant van onder meer Safaripark Beekse Bergen en de Brabanthallen neemt de exploitatie van het failliete Aviodrome over.
Het attractiepark annex luchtvaartmuseum, pal naast luchthaven Lelystad Airport, wordt opgeknapt en uitgebreid. Eind april gaat Aviodrome weer open voor het publiek.
De nieuwe eigenaar steekt de komende jaren een kleine tien miljoen euro in de aankoop en modernisering van het themapark.
Op de schop
Dat bleek vrijdag op een persbijeenkomst waar de curator van Aviodrome en de directeur van Libéma de plannen voor een doorstart bekend maakten.
De nieuwe exploitant rekent op 180.000 bezoekers per jaar, dat is enkele duizenden meer dan in de oude opzet.
Met dat bezoekersaantal en een gelijke toegangsprijs is een sluitende exploitatie mogelijk, stelt de koper.
Libéma neemt het wat verouderde attractiepark op de schop. Er komt een nieuw platform naaste de bekende Boeing 747, veel vliegtuigen worden toegankelijk gemaakt voor het publiek en er komen meer speel- en horecavoorzieningen.
De exploitant ziet daarnaast veel synergiemogelijkheden met de bestaande attractieparken van Libéma, waardoor het kostenniveau sterk zal dalen.
Financiële problemen
Aviodrome raakte eind vorig jaar in grote financiële problemen. Nadat het faillissement in november werd uitgesproken, ging curator Bert van Apeldoorn op zoek naar een ondernemer die de collectie bijeen wilde houden en ook de schuldeisers enige compensatie voor hun verliezen kon geven. Een alternatief plan om de collectie vliegtuigen via een veiling te verkopen, werd al snel verlaten.
De curator heeft afgelopen maanden met vijftien gegadigden gesproken, waaronder enkele vastgoedbedrijven.
Het waren ingewikkelde onderhandelingen, zegt Van Apeldoorn, omdat bij Aviodrome in totaal negen partijen betrokken zijn.
Bovendien waren de banken zeer terughoudend met het verschaffen van leningen aan een koper.
Schuldenlast
Aviodrome ging gebuikt onder een schuldenlast van in totaal €5 mln, zo bleek vrijdag.
Grootste schuldeiser is de gemeente Lelystad, die zich in 2002 had beijverd voor de verhuizing van het attractiepark van Schiphol naar Lelystad.
Ook KLM en de Bank Nederlandse Gemeenten zijn grote schuldeisers.
De opbrengst van de gedwongen boedelverkoop bedraagt circa €2 mln.
Ruim de helft hiervan betaalt Libéma als nieuwe exploitant van Aviodrome.
Het bedrijf koopt vrijwel alle activa: onder meer de historische collectie van 100 vliegtuigen, enkele gebouwen en de inventaris.
Ook de merkrechten gaan naar Libéma. De koper krijgt daarvoor in ruil een exploitatiegarantie van tien jaar.
Ook KLM, de gemeente Lelystad en Schiphol dragen hun steentje bij aan de redding van Aviodrome.
Zij kopen voor €750.000 de vermaarde vliegtuigen Uiver en Connie en geven deze vervolgens weer in bruikleen aan Aviodrome.
Familieonderneming
Voor Libéma is het niet de eerste aankoop in de leisuresector. De onderneming exploiteert een twintigtal attractieparken en evenementenhallen.
De familieonderneming uit Rosmalen wordt geleid door Dirk Lips, die 25 jaar geleden aan de wieg stond van het bedrijf.
De onderneming betaalt de aankoop en de verbouwingskosten van Aviodrome uit eigen middelen.
‘We zijn een gezond bedrijf’, zegt Lips.
In 2011 steeg de omzet van het leisure-concern naar ruim €70 mln en boekte het een bedrijfsresultaat (ebitda) van €7,5 mln.
De vrije kasstroom bedroeg €8 mln.
16:28 vrijdag 23-03-2012 |
Dirk Lips laat ze weer vliegen
Na een tussenstop van vijf maanden is vrijdag het 'lift off'-teken gegeven voor de herstart van het Aviodrome te Lelystad.
Quote 500-lid Dirk Lips heeft na veel onderhandelen het voor elkaar gekregen om met zijn Libéma Groep de hut te redden. En daarvoor legt hij €5,4 miljoen neer. 'Maar ze moeten het je natuurlijk ook gunnen.'
Een kleine maand geleden gaf ondernemer Dirk Lips (Quote 500 nr. 239, €125 miljoen) aan dat iedereen nog even geduld moest hebben qua nieuws aangaande de herstart van het Aviodrome.
En ja hoor, hij heeft woord gehouden. Donderdagavond berichtten verschillende media al erover dat zijn Libema Group dan daadwerkelijk het vliegtuigpretpark zou gaan redden.
Op een persconferentie in Lelystad gaven Lips en curator Bert van Apeldoorn vrijdagmiddag daadwerkelijk tekst en uitleg over de overname.
Lips laat Quote weten dat het de laatste dagen snel is gegaan: 'Om eerlijk te zijn waren we er pas eergisteren uit en toen zeiden we al tegen elkaar: dit nieuws moeten we snel naar buiten brengen.'
Het lijkt erop dat de emotie van Lips de doorslag heeft gegeven om hem het Aviodrome te gunnen: 'Zijn ondernemingsplan zag er gewoon erg goed uit', aldus Van Apeldoorn. 'Het pijnpunt was dat de banken niet wilden financieren. Dus moesten we creatief gaan nadenken.
Alle partijen moesten akkoord gaan en water bij de wijn doen. Bottom line voor mij was dat het bedrag dat zou worden neergelegd voor de collectie boven de waarde van de veiling zou liggen, en dat is gebeurd.'
Van Apeldoorn kan in zijn handjes knijpen, want de collectie ging voor in totaal €1,7 miljoen de deur uit.
Het grootste gedeelte daarvan, €750.000, werd betaald voor de Connie en de Uiver. 'Die twee vliegtuigen zijn verkocht aan KLM, Schiphol en Lelystad, waarbij iedere partij €250.000 voor haar rekening neemt. Alle vliegtuigen worden nu in een stichting ondergebracht om ze bij elkaar te houden', aldus Van Apeldoorn.
In totaal investeert Lips voor €5,4 miljoen in de hut, waarbij het vooral zijn passie is die de overige partijen over de strreep heeft getrokken. 'Passie was één bij hem, en daarnaast waren er de synergiemogelijkheden. Lips had al een organisatie staan en brengt bovendien wat reuring in de tent. Zijn idee was ook beter dan het plan om er een museum van te maken.
Een doorstart is voordeliger voor de schuldeisers, die nog steeds €4 á €5 miljoen aan rekeningen hebben open staan.'
U begrijpt: 'Berggorilla' Lips barst dus van de ideeën. En het zal ook snel moeten worden doorgevoerd, want de bedoeling is dat de deuren weer open gaan op 28 april.
Met een kaartprijs van €15,75. 'Ditmaal is dat voor de hele ervaring, je hoeft niet langer apart te betalen voor andere zaken, zoals het theater.
Dat was niet meer van deze tijd.'
Hier een filmpje waar Dhr. Lips een aantal plannen vertelt.cHabu wrote:Ben erg benieuwd hoe interactief het 'nieuwe' museum gaat worden.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more