Req: BO.105DBS4 G-NAAA naar Rotarywings?

ImageImageForum for all helicopter related news, background and research.

Moderators: Jack, Copter

Forum rules
Image
Image
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble.
Post Reply
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Req: BO.105DBS4 G-NAAA naar Rotarywings?

Post by EHAM »

Ik kwam dit zojuist tegen op de website van Rotarywings:
http://www.rotorandwings.nl/nieuws/2012 ... chool.html
BO 105 voor de vliegschool
Op 28 juli was het dan zover.
De nieuwste aanwinst voor de vliegschool zette de skids op Nederlands grondgebied.
De Bo 105, met als registratie G-NAAA is een tweemotorige turbine helikopter die geheel uitgerust is voor instrument vliegen.
De Bo is rood en rond, en daardoor een niet te missen helikopter. We zullen er mee gaan vliegen in Nederland, Belgie en Duitsland.
Heeft iemand deze heli al gespot (op Lelystad)?
Joost de Wit
Image
Jack
Moderator
Moderator
Posts: 884
Joined: 31 Oct 2005, 13:22
Location: Emmen
Contact:

Re: Req: BO.105DBS4 G-NAAA naar Rotarywings?

Post by Jack »

MBB BO 105DBS-4 c/n S.34/912 van Bond Air Services Ltd., Staverton, staat als "Potential change of Registered Ownership in progress" met als detail: de review date is 29/08/2012; dus voor die tijd zal er meer bekend moeten zijn?

Wel opmerkelijk dat er blijkbaar weer een MBB BO.105 in Nederland komt te vliegen, waarbij deze in 1993 is gebouwd, of is het toch 1972...... er zit nl een verhaal achter dit airframe, welke gelinkt is aan de “B-00”, het instructie airframe van de Koninklijke Luchtmacht en de “B-105” in het MLM:

MBB BO105DBS-4 c/n S.34/912 was original built in 1972 as a BO105C with c/n S.34 and test flown by MBB as D-HDAN. On 27 April 1972, the airframe was registered G-AZTI in the UK with British Executive Air Services at Oxford Airport. On 19 December 1972, the G-AZTI was registered with North Scottish Helicopters at Longside Airfield, Peterhead. Registration G-AZTI was cancelled as exported to Spain on 17 August 1982. The Bölkow was registered EC-DRY with Heli Espana. On 19 May 1986, the G-AZTI was restored to the register as a MBB BO105DB with Bond Helicopters. The helicopter was registered for a short period (3 October 1986 - 3 November 1986) in Ireland as EI-BTE, and on 26 January 1993 registration G-AZTI was cancelled as permanently withdrawn from use. The hull was transferred to the Netherlands and was used by the Koninklijke Luchtmacht for instruction purposes as “B-00”. One half of the fuselage was used at Gilze-Rijen and the other half of the fuselage went to the MLM Soesterberg. On 29 January 1993, Bond Helicopters registered the MBB105DBS-4 c/n S.34/912 (a rebuilt with new pod) as G-BUTN. On 6 April 1999, the G-BUTN was re-registered G-NAAA, due to its operations on behalf of the Wales Air Ambulance. On 17 August 1999, the registered ownership of the G-NAAA was changed to Bond Air Services, Staverton.

NB Rotarywings is een naam die gebruikt wordt door Rotor & Wings Holding B.V.
EHAM wrote:Ik kwam dit zojuist tegen op de website van Rotarywings:
BO 105 voor de vliegschool
Op 28 juli was het dan zover.
De nieuwste aanwinst voor de vliegschool zette de skids op Nederlands grondgebied.
De Bo 105, met als registratie G-NAAA is een tweemotorige turbine helikopter die geheel uitgerust is voor instrument vliegen.
De Bo is rood en rond, en daardoor een niet te missen helikopter. We zullen er mee gaan vliegen in Nederland, Belgie en Duitsland.
Heeft iemand deze heli al gespot (op Lelystad)?
Jack
Moderator
Moderator
Posts: 884
Joined: 31 Oct 2005, 13:22
Location: Emmen
Contact:

Re: MBB BO.105DBS4 G-NAAA naar Rotarywings!

Post by Jack »

MBB BO 105DBS-4 c/n S.34/912 G-NAAA registered with Heli Invest BV, Uitwelleringa, Netherlands, on 23 August 2012.
Ex Bond Air Services Ltd., Staverton.

NB Rotarywings is een naam die gebruikt wordt door Rotor & Wings Holding B.V., gevestigd in Uitwelleringa.
Deze firma vliegt normaal gesproken vanaf Lelystad, maar vliegt tegenwoordig ook regelmatig op Hoogeveen.

Wel opmerkelijk dat er weer een MBB BO.105 in Nederland komt te vliegen, waarbij deze in 1993 is gebouwd, of is het toch 1972...... er zit nl een verhaal achter dit airframe, welke gelinkt is aan de “B-00”, het instructie airframe van de Koninklijke Luchtmacht en de “B-105” in het MLM:

MBB BO105DBS-4 c/n S.34/912 was original built in 1972 as a BO105C with c/n S.34 and test flown by MBB as D-HDAN. On 27 April 1972, the airframe was registered G-AZTI in the UK with British Executive Air Services at Oxford Airport. On 19 December 1972, the G-AZTI was registered with North Scottish Helicopters at Longside Airfield, Peterhead. Registration G-AZTI was cancelled as exported to Spain on 17 August 1982. The Bölkow was registered EC-DRY with Heli Espana. On 19 May 1986, the G-AZTI was restored to the register as a MBB BO105DB with Bond Helicopters. The helicopter was registered for a short period (3 October 1986 - 3 November 1986) in Ireland as EI-BTE, and on 26 January 1993 registration G-AZTI was cancelled as permanently withdrawn from use. The hull was transferred to the Netherlands and was used by the Koninklijke Luchtmacht for instruction purposes as “B-00”. One half of the fuselage was used at Gilze-Rijen and the other half of the fuselage went to the MLM Soesterbergas "B-105". On 29 January 1993, Bond Helicopters registered the MBB105DBS-4 c/n S.34/912 (a rebuilt with new pod) as G-BUTN. On 6 April 1999, the G-BUTN was re-registered G-NAAA, due to its operations on behalf of the Wales Air Ambulance. On 17 August 1999, the registered ownership of the G-NAAA was changed to Bond Air Services, Staverton.
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 12083
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Re: Req: BO.105DBS4 G-NAAA naar Rotarywings?

Post by ebauer »

Volgens een ingewijdene staat de Bo-105 G-NAAA e/o PH-RWY voorlopig op Hoogeveen gestald ! Men wil er in het voorjaar 2013 vooral mee vanaf Eelde vliegen.

(Leuk dat er weer een operationele Bo-105 in het nederlandse burgerluchtvaartuigenregister komt!) 8)
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
Post Reply