De start- en landingsbaan van Groningen Airport Eelde wordt verlengd van 1800 naar 2500 meter. Hierdoor kan de luchthaven verder groeien. Naast deze groei wil de luchthaven ook groener worden. Groningen Airport Eelde maakt bij de baanverlenging daarom gebruik van verschillende duurzame technieken.
De fundering van het nieuwe stuk baan wordt gemaakt van een gerecycled product. Er wordt bovendien geen teer gebruikt bij het maken van de toplaag van de baan. Er wordt namelijk gebruikgemaakt van een substantie die vergelijkbaar is met die op autosnelwegen. De baan gaat verlicht worden door LED-lampen. LED-lampen verbruiken maar 2 Watt. Dat is een stuk minder vergeleken met halogeenlampen die 45 tot 200 Watt verbruiken.
Met de langere start- en landingsbaan en de aangepaste glijvluchten zal de emissie en de geluidsoverlast afnemen. Vliegtuigen hebben namelijk minder vermogen nodig bij de landing. De vliegtuigen laten op 30 kilometer voor het vliegveld de motoren stationair draaien en dit blijft zo tijdens de gehele landing.
Op het vliegveld zelf komen losse aggregaten te staan, deze voorzien het vliegtuig van elektriciteit. Deze aggregaten zijn zuiniger dan de in het vliegtuig ingebouwde aggregaten. Ook worden er meer bomen rondom het vliegveld geplaatst die zorgen voor CO2-opname.
http://www.duurzameluchtvaart.nl/nieuws ... dium=email