Aldus de Gooi & Eemlander op http://www.gooieneemlander.nl/regionaal ... ?lref=vpat
HILVERSUM - Collegepartij D66 heeft zich tegen de verharding van Vliegveld Hilversum gekeerd.
Daarmee ontstaat in de gemeenteraad een meerderheid tegen het omstreden plan.
De Hilversumse raadscommissie praat dinsdagavond over het verleggen en asfalteren - ter wille
van het Loosdrechtse bouwplan Ter Sype - van een start- en landingsbaan. Tegenstanders vrezen
een forse toename van de geluidsoverlast voor omwonenden en omringende natuur.
VVD-wethouder Lon Jooren-van der Booren verwees donderdagmorgen, in een brief aan de raad,
deze bezwaren naar het land der fabelen. Enkele uren later kwam D66 echter met een persbericht,
waarin de partij zich tegen de baanverharding keert.
D66 kiest voor het behoud van de grasbanen. Hiervoor worden vijf redenen aangevoerd. De eerste en
belangrijkste is, dat de bouw van Ter Sype ook mogelijk is met twee parallelle grasbanen.
De partij neemt voor lief dat er op Ter Sype wat minder woningen dan de geplande 600 kunnen verrijzen.
Aanvankelijk zouden er maar 200 komen. En minder woningen betekent ook minder verkeersoverlast.
Een ander argument is, dat Hilversum in de toekomst - wanneer het vliegveld wordt teruggeven aan de natuur
- mogelijk in de buidel moet tasten voor het weghalen van het asfalt. Daarbij is baanverharding volgens de partij
onwenselijk vanwege de ligging van het vliegveld in de ecologische hoofdstructuur.
,,De vierde reden is dat het huidige toeristische karakter van het vliegveld zijn charme mede dankt aan de grasbanen",
aldus de partij. De vijfde reden is dat de Stichting vliegveld Hilversum een kostbare investering uitspaart, en dus geen
zekerstelling nodig heeft in de vorm van een contractduur van 30 jaar.