De vraag staat nu uit bij mindef....Richard from Rotterdam wrote:Ik las het vooral als de "shakedown" van het toestel an sich, en het overvliegen van het toestel naar Eglin, maar vooralsnog niets over het moment waarop deelname aan het operationele testprogramma gaat beginnen.
ben benieuwd naar de RCS-cijfers van een cleane F-16 en een beladen F-35..... En ook naar de kero-verbruikscijfers bij sustained Mach1,1 vliegen van beideIntern wel, zodra er wat onder hangt is het snel minder met "stealth".
Misschien voor de operationele vliegers nog? Maar veel van wat er in staat is toch echt al vrij normale gesneden koek voor de testvloot...tanken, supercruisen, live -weapons en dergelijk...Table 3-1 (starting on page 14) outlines the many limitations. The following are prohibited
Ehm.... trolling mode on...... neem dit niet serieus ect.Coati wrote:Dit heeft natuurlijk helemaal niets met de operationele capaciteiten te maken na IOC, maar de limitaties voordat de flight envelope verder wordt vrijgegeven na testen voor de gewone huis-tuin en keuken vliegers.
In je comments doe je net alsof dit de definitieve capabilities van het toestel zijn en je zo een a2a combat in moet. Dat is natuurlijk complete onzin.
De Mach 2.2 met een F-16 is overigens met een behoorlijk cleane kist uit het verleden, en die envelope is naar Mach 2.02 gehaald na problemen. En zelfs dat haalt hij niet in normale omstandigheden:
"...The F-35's ability to carry weapons and a large fuel load inside its own skin makes the plane far less draggy on a combat mission than the F-16 or F/A-18, which sling missiles, bombs and fuel tanks below their wings and fuselage, Griffiths said . Moreover, a combat-laden F-16 loses much maneuverability, whereas the F-35 is barely affected by carrying 18,000 pounds of internal fuel and 5,000 of internal weaponry. "It flies fantastic," he said. Griffiths declined to compare the F-35 to the F-16s he once flew. But he noted the F-16 is only technically an 800-knot and Mach 2.02 aircraft. In practical terms, most pilots will never see speeds above 700 knots or Mach 1.6 because real-world load-outs don't allow it.
http://www.defensenews.com/story.php?i= ... &s=CVS
Tja,ieder vliegtuig groeit in zijn envelope. Ook de JF-17 op Izmir, die getoond werd in een airshow, mocht nog steeds niets alles uit de kast halen. En dat terwijl het ding ook operationeel was. Die lijst met JSF restricties is dan ook geen nieuws, dat hebben ze allemaal.Polecat wrote:En ik zou ook erg benieuwd zijn naar hoe die lijst er uit zag/ziet voor (reeds "operationele") Eurofighters en rafales?
Vandaag, 16:03 uur
Hennis herhaalt: voorlopig geen besluit JSF
DEN HAAG - Voorlopig wordt echt nog geen besluit genomen over de vervanging van de F-16. Dat schrijft minister Jeanine Hennis van Defensie vrijdag aan de Tweede Kamer.
Ze reageert op berichtgeving van Elsevier, dat een conceptdocument in handen heeft waarin zou staan dat de F-35 Joint Strike Fighter (JSF) "financieel inpasbaar'' is.
Ook zou in het stuk staan dat de JSF een betere keus is dan andere toestellen, zoals bijvoorbeeld de Zweedse Saab Gripen.
Hennis schrijft dat ze een visie aan het opstellen is voor de toekomst van Defensie.
Daarin komt ook de vervanging van de F-16 aan de orde.
Het zal nog de nodige tijd kosten voor dit document klaar is. Ze hoopt haar visie voor het einde van het jaar naar de Kamer te sturen.
Lobby voor opvolger F-16 begint opnieuw
Door: Redactie − 20/03/13, 08:40
Vliegtuigbouwers zijn een nieuwe lobby begonnen om de opvolger van de F-16 te mogen leveren. Saab en Boeing hebben zich alweer in de Tweede Kamer gemeld, bericht de NOS vanmorgen.
De vervanging van de F-16 is al jaren een heet politiek hangijzer. De JSF wordt al jaren als meest kansrijk gezien; Nederland doet ook mee aan de ontwikkelingsfase van dat toestel. Er zijn reeds twee JSF-testtoestellen gekocht.
In het regeerakkoord staat dat het kabinet eind dit jaar een besluit neemt over de vervanging van de F-16. Maar het is niet duidelijk of het hierbij gaat om de JSF. Saab-topman De la Motte hoopt op een 'eerlijk en transparant proces'.
De oppositiepartijen SP en D66 hebben het kabinet opgeroepen serieus te kijken naar alternatieven voor de JSF. Regeringspartij PvdA is tegen aanschaf van de JSF, coalitiepartner VVD is juist voor.
VVD-Kamerlid Ronald Vuijk kreeg Boeing op de koffie. Het gesprek heeft wat hem betreft niet geleid tot aanknopingspunten om te gaan kijken naar andere vliegtuigen dan de JSF. 'Dit voorstel is al meegenomen in een eerdere vergelijking, dus we wachten nu de visie van de minister af', stelt hij.
Ook D66-Kamerlid Wassila Hachchi heeft bezoek gehad van onder meer Boeing en Saab. 'Maar belangrijker is dat zij eens koffie gaan drinken met de minister. Ze geven echter stuk voor stuk aan dat de deur van het ministerie dicht is', aldus Hachchi. Zij wil dat de minister van Defensie een nieuwe vergelijking maakt: 'Ik hoop dat de minister haar oogkleppen afzet en zich niet blindstaart op de F-35.'
De lobbyisten wisten ook Jasper van Dijk van de SP te vinden. 'Ze zien kansen omdat het kabinet nog geen besluit neemt over de JSF.'' Ook hij benadrukt dat Hennis zou moeten kijken wat er op de markt beschikbaar is. 'Anders zitten we straks vast aan een peperduur toestel met veel gebreken, dat we wat mij betreft helemaal niet nodig hebben.'
Voorlopig geen besluit
Vorige week liet minister Jeanine Hennis van Defensie weten dat er 'voorlopig nog echt geen besluit wordt genomen over de vervanging van de F-16. Ze reageerde op berichtgeving van Elsevier, dat een conceptdocument in handen heeft waarin zou staan dat de JSF 'financieel inpasbaar' is. Ook zou in het stuk staan dat de JSF een betere keus is dan andere toestellen, zoals bijvoorbeeld de Zweedse Saab Gripen.
Hennis meldde dat ze een visie aan het opstellen is voor de toekomst van Defensie. Daarin komt ook de vervanging van de F-16 aan de orde. Het zal nog de nodige tijd kosten voordat dit document klaar is. Ze hoopt haar visie voor het einde van het jaar naar de Kamer te sturen.
In het regeerakkoord staat dat het kabinet eind 2013 een besluit zal nemen.Overigens doet Nederland wel mee aan de ontwikkeling van het JSF-toestel. Inmiddels zijn twee testtoestellen van de productieband gerold; met de eerste worden al enige tijd testvluchten uitgevoerd. De Tweede Kamer spreekt woensdag met Hennis over het langer laten doorvliegen van de verouderde F-16.
Copenhagen DK – In an official press release Denmark confirmed it has restarted a competition to select a fighter jet to replace the fleet of F-16s of the Danish Air Force. The evaluation is part of the Danish multi-year planning 2013-2017. Planning is to prepare a final political decision in June 2015.
Denmark is a JSF partner country (development contribution in 2002), but will held an open competition. It is the second country that re-evaluatie an earlier JSF decision. In December 2012 Canada also on a re-evaluation for its fighter acquisition process though no official competition has yet been put in place and cancelled the sole-source decision (2010) to procure the F-35 after a very critical auditor and KPMG report.
The competition was frozen in April 2010, but Boeing, Eurofighter, Lockheed Martin and Saab all received an official letter Wednesday March 13, 2013 informing them that the Danish MoD resumed the purchase process for new fighters. Last autumn some preparations were done by visiting the USA manufacturers Boeing and the JSF Program Office. Remarkable fact is the confirmation that the Eurofighter Typhoon will re-enter the bidding process, after leaving it in 2007. Eurofighter withdrew in December 2007 from the Danish and Norwegian competition, as it believed that the F-35 Joint Strike Fighter was favored in the evaluation.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more