theowal wrote:Maximale start/landingen en vlieguren.. Hoeveelheid bepaalt wanneer een 767 of andere toestel uitgefaseerd wordt? Of minder ingezet?
[ Post made via Mobile Device ]
Nee hoor. De uitfaseringsdatum ligt vast in combinatie met de komst van de 787's.
Uitfaseren doe je als maatschappij in primcipe aan het einde van een leaseovereenkomst van bepaalde tijd. Je kan dan kiezen om een nieuwe leasecontract aan te gaan of afscheid te nemen van het toestel.
Verder heel Zwart/wit gezien is een vliegtuig gecertificeerd voor zoveel starts/landingen en vlieguren. Als die aantallen bereikt zijn mag je er niet meer mee vliegen. Je hebt er dan geen geldig certificaat meervoor Ook zijn er dan geen onderhoudsprogramma's meer. Zie het als een soort van houdbaarheidsdatum van een vliegtuig. Geloof dat dat voor een 767 op 110000 uren ligt. (Voor een 747 ligt dat geloof ik op 140000 uren) Dat punt komt voor de AHX aardig in de buurt. Als ze hem nu dag in dag uit gaan inzetten red ie het niet tot en met mei 2014. De AHQ ligt wat dat betreft nog een stuk gunstiger die heeft veel meer speelruimte. Voor de OY serie speelt dit verder helemaal niet. Die zijn nog een heel stuk jonger met een stuk minder vlieguren en starts/landingen.
De AHX gaat eruit met de komst van de eerste 787 in mei 2014. De AHQ met de komst van de 2e 787 in Oktober 2014. De 3e 787 komt in mei 2015. De OY serie blijven gewoon voor Arkefly vliegen, ook na de komst van de 787's. De AHX en de AHQ zullen hoogst waarschijnlijk naar de sloop gaan daarna.
De reden voor de inzet van de OY kisten en het beperkt inzetten van de AH serie ligt hem ook in het brandstofverbruik. Daarbij kan je als met 1 type 767 vliegt makkelijker swappen in geval van problemen.
[ Post made via Mobile Device ]