B767-300ER wrote:Dat is voor de caribbean inderdaad de ideale vervanger.
Hoor trouwens geruchten dat Boeing bezig is ism KLM voor het ontwerpen van een 747-8 Combi. Iemand die dat kan bevestigen? Kan er niets over terugvinden op het net.
76-er wrote:Helaas mogen er geen Combi-vliegtuigen gebouwd worden van de FAA, vanwege aanslagen van 11 september 2002 in New York
ehusmann wrote:Als er al een crash de aanleiding toe is geweest dan is het van een SAA B747-200 combi in 1987
Alweer deze mythe over de certificatie van combi vliegtuigen.
- Momenteel kunnen combi's gewoon worden aangeboden voor certificatie bij de FAA.
- Recentelijk is nog een B757combi gecertificeerd, zie :
http://www.precisionconversions.com/com ... 00pcc.html
- De richtlijnen zijn inderdaad verzwaard , mede naar aanleiding van de crash van een SAA 747-200combi in 1987.
- Voor deze crash was geen halon knockdown systeem op het main cargo deck noodzakelijk.
- Enkele jaren na deze crash zijn alle KLM 747-206/306 en -406 combi's gemodificeerd met dit systeem. Alleen de 7 pallet configuratie is toendertijd gecertificeerd, aangezien de 13 pallet configuratie weinig en alleen door KLM werd gebruikt.
- Bij her-certificatie van nieuwe combi vliegtuigen zijn de eisen betreffende de scheidingswand tussen het passagiersgedeelte en het maindeck cargo gedeelte verder verzwaard.
- Waarschijnlijk zal daarom ombouw van combi configuratie naar full pax configuratie moeilijker worden (= Langer duren)
- In de praktijk hoeft dit geen probleem te zijn daar een configuratie verandering niet vaak voorkomt in de praktijk en indien noodzakelijk, kan samenvallen met een C-check.
- KLM heeft inderdaad in het recente verleden contact gehad met Boeing over een eventuele aankoop van meerdere 747-8 combi's. Echter het minimum getal voor certificatie was ongeveer 20, een te groot aantal voor KLM.
- Misschien zijn de onderhandelingen heropend, aangezien de 747-8I/F momenteel niet goed verkoopt en de productiecapaciteit wordt teruggebracht van 2 p/mnd naar 1,75 P/mnd.
Echter, gedurende de huidige economische misere blijft het 747 combi concept nog steeds een "winner" voor KLM , tesamen met de relatief grote lower deck cargo load van de B777,s.
Dit is de mede reden voor het "grounden" van de relatief oneconomische 744BCF vliegtuigen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.