Weet niet of ik hier goed zit maar vraag het toch maar,
op de open dag van 1994 was er een spaanse av-8b op de static. Scramble reports geeft aan 01-909, is dit de VA.1A-20 wat de scramble database aangeeft of is dit de VA.1A-21 wat airliners.net aangeeft bij de foto's van de open dag?
dan zit ik met een problem, mijn serial boek en scramble report en scramble database zeggen
va.1a-20/01-909 en jij en airliners zeggen dat het va.1a-20 is, is de code misschien aangepast in de loop van de jaren?
Voor zover ik me kan herinneren stond alleen de code op de kist, niet het serial. Er is veel discussie (geweest) over de tie-up tussen codes en serials. Ik zou de scramble DB eerder geloven dan A'net...
basjans1970 wrote:Ik heb hem in mijn database staan als VA.1A-21 zelf gelezen en geschreven
Zelf geschreven vast wel, zelf gelezen zeker niet, want de serials stonden er in die jaren helemaal niet op.
Het verschil tussen de serials in de Scramble db en Airliners zit hem in hoe de 01-908 wordt gezien. Deze is waarschijnlijk gecrashed voor de serials werden toegekend en waar die normaal gesproken VA.1A-20 had moeten krijgen, kreeg de 01-909 dat serial dus. Airliners heeft dat niet doorgevoerd. Dat geeft ze overigens wel een probleem bij de 01-911 wat de VA.1A-23 zou moeten zijn (als je gewoon doortelt), maar het is de VA.1A-22 (zie foto).
Het serial van de 01-909 is dus later VA.1A-20 geworden (niet 21). Maar tegelijkertijd kan je je afvragen of die kisten in 1994 al serials hadden.....
Scramble DB is correct. Het is de VA.1A-20. Uit het Spaanstalige boekje van Alas Espagnolas getiteld Harrier AV-8B/B plus dat ik ooit gekocht heb (van auteur Luis Diaz-Bedia Astor). Schijnbaar een ingewijde. Het boekje dateert van 2003/2004. In dat boek stond een serial overzicht van de Harriers in dienst op dat moment.
BuNo 163018, code 01-909, origineel serial VA-19, nieuw serial VA.1A-20, in dienst sinds 17-5-88
Voor de volledigheid hier het volledige lijstje (onderstaande heb ik ook aan Scramble gestuurd):
De 903, 907, 909 en 911 zijn niet omgebouwd tot de EAV-8B+, maar er wordt wel gestudeerd op de mogelijkheid ze om te bouwen naar Night Attack kisten.
De tweezitter wordt geleasd van de US Marines. Mogelijk is dat een verklaring voor het afwijkende serial.
Als je naar deze lijst kijkt wordt duidelijk dat de 01-914 tot 01-921 de 8 nieuw bestelde Matadors zijn (zie de afleverdata en vergelijk ze met de retrofit data). De 31 blijkt dus ook te bestaan, maar is nog niet waargenomen.
De 923 tot en met 927 zijn de vijf omgebouwde matadors. De 923 en 924 waren de eerste opnieuw afgeleverde matadors.
Verder zeer interessant is het serial van de 01-908. In de lijst wordt deze opgegeven als VA.1A-32. De Matador + is besteld medio half 1993. Dit is puur redeneren hoor, maar misschien een verklaring voor de gaten die in de serials vallen. Mogelijk dat de bestaande kisten die waren bestemd voor ombouw (of met de night attack capaciteit) al een reserveringsnummer hadden gekregen van VA.1A-32 tot VA.1A-39. Er zijn er twee gecrashed na half 1993 (de 01-908 en de 01-902). Mogelijk dat dit de VA1A-32 en 34 zijn geweest (902 dan de 34).
basjans1970 wrote:Ik heb hem in mijn database staan als VA.1A-21 zelf gelezen en geschreven
Zelf geschreven vast wel, zelf gelezen zeker niet, want de serials stonden er in die jaren helemaal niet op.
Het verschil tussen de serials in de Scramble db en Airliners zit hem in hoe de 01-908 wordt gezien. Deze is waarschijnlijk gecrashed voor de serials werden toegekend en waar die normaal gesproken VA.1A-20 had moeten krijgen, kreeg de 01-909 dat serial dus. Airliners heeft dat niet doorgevoerd. Dat geeft ze overigens wel een probleem bij de 01-911 wat de VA.1A-23 zou moeten zijn (als je gewoon doortelt), maar het is de VA.1A-22 (zie foto).
Het serial van de 01-909 is dus later VA.1A-20 geworden (niet 21). Maar tegelijkertijd kan je je afvragen of die kisten in 1994 al serials hadden.....
Erwin
Vandaar het knipoogje!
Maar dan kan ik hem nu dus ook vranderen in mijn db