Moderator: ebauer
Ik heb de truck zonder trailer vanmiddag weg zien rijden, dus verwacht dat de trailer er nog wel staat. Deze staat geparkeerd voor de Catalina hangar.geert wrote:Weet jij toevallig ook of ie er nog staat, Jeroen?
En waar staat ie?
Geert.
AviaView wrote:Inmiddels is G-DAKK (Douglas DC-3) op een trailer geplaatst voor vervoer. Momenteel staat deze nog op het vliegveld.
Bron: http://www.pilootenvliegtuig.nl/2013/11 ... ort-weeze/Dakota G-DAKK op transport naar Weeze
6 november 2013 |88 keer bekeken
demontage-staart-4jpg
LELYSTAD AIRPORT – De Dakota met registratie G-DAKK die sinds 2006 op het terrein van Aviodrome te Lelystad staat gaat in de nacht van woensdag 6 november op donderdag 7 november a.s. (met een uitwijkmogelijkheid naar de nacht erop) middels speciaal transport (ruim 7 meter breed) Lelystad verlaten.
Het toestel gebouwd in 1943 zal dan naar Airport Weeze vervoerd worden alwaar zij door deskundige mensen en bedrijven nader geïnspecteerd zal worden op haalbaarheid van het project. Hopelijk daarna kan de restauratie beginnen.Rob de Man, eigenaar van Classic Wings, aanbieder van vluchten met historische vliegtuigen met onder meer een Antonov2 en zijn team hebben zich na het faillissement van Aviodrome in 2011 over het toestel ontfermd.
Het had niet veel gescheeld of het toestel was helemaal opgegeven en naar de schroot gegaan.Er is door Classic Wings ruim een jaar achter de schermen aan het plan en idee gewerkt en dit heeft geleid tot plan van aanpak waarbij het vliegtuig dankzij de medewerking van Airport Weeze in ieder geval niet meer buiten hoeft te staan. Er moet nog veel aan het toestel gebeuren. Het toestel heeft lang buiten gestaan en ze heeft daardoor de martelingen van weer en wind moeten ondergaan. De motoren en stuurkabels moeten vervangen worden, roeren moeten opnieuw bekleed worden en ga zo maar door. Bij de demontage en het strippen van de verf is echter wel opgevallen dat de binnenkant van het toestel bijzonder goed geconserveerd is gebleven hetgeen erg positief is en de kansen op restauratie en het weer luchtwaardig krijgen vergroot.
Deze Dakota begon haar carrière als militair transport toestel en werd in 1943 afgeleverd in noord Afrika. In 1944 is zij in Europa terecht gekomen en heeft daar deelgenomen aan D-DAY, Arnhem en andere grote gebeurtenissen uit die tijd. Na de oorlog gedemobiliseerd en in Tsjechië terecht gekomen. Vervolgens heeft ze dienst gedaan bij de Franse Marine van 1958 tot 1983.
Vanaf dat moment is ze ingezet bij diverse kleine operators om vervolgens in 2006 in Lelystad in het museum te belanden.Mede door haar oorlogsverleden is dit project interessant. Indien het project een “go”krijgt zal het een sociaal maatschappelijk project worden waarbij uit alle gaten en hoeken liefhebbers en deskundigen met passie voor de historische luchtvaart betrokken zullen worden. Te denken valt aan studenten vliegtuig onderhoud, oud gedienden van de luchtmacht met sleutelervaring, maar ook uit de civiele hoek hebben zich al liefhebbers aangediend. Omdat het toestel actief heeft deelgenomen aan de bevrijding van Nederland en Europa wordt het weer teruggebracht in de originele staat van toen, groen met witte strepen. Op http://www.classicwings.nl kunt u de voortgang blijven volgen en of nadere informatie inwinnen. Alle support en steun is voor Classic Wings van harte welkom.
Staat geloof ik in de Catalina hangar.Cloudhopper wrote:De vleugels van de G-DAKK zijn vandaag overgebracht naar Teuge.
Overigens zag ik vanmiddag maar 1 Fokker 50 buiten staan. Waar was de andere? Of heb ik niet goed gekeken?
Johan
[ Post made via Mobile Device ]
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more