En er zijn al berichten gepubliceerd (ik weet niet precies meer waarin, maar meerdere bronnen) dat eventuele vertraging van vluchten door dit evenement voor (niet DOOR) de luchtvaartmaatschappijen als overmacht zal worden beschouwd, zodat vertragingsclaims van passagiers geen kans hebben.Key wrote:En voor de verandering een stukje hiervandaan naar de EHAM area gemept... Relevante vraag & antwoord over regulier verkeer!
Erik
Marcelb wrote:
Of deze overmacht ook betekent dat bij vertragingen passagiers geen vergoeding krijgen weet ik niet. Ik vermoed van wel.
.
Ab, er zijn zat andere omstandigheden geweest waarin de airline zich met succes heeft kunnen beroepen op overmacht, ook buiten de natuur om.polderbaan wrote:Marcelb wrote:
Of deze overmacht ook betekent dat bij vertragingen passagiers geen vergoeding krijgen weet ik niet. Ik vermoed van wel.
.
Volgens de Europese wetgeving hebben passagiers in principe recht op vergoeding bij een vertraging van meer dan 3 uur, tenzij er sprake was van overmacht. Tot nog toe is door de rechter alleen beroep op overmacht geaccepteerd in geval van door de natuur ingegeven beperkingen, zoals bij voorbeeld de aswolk. Om een massale stroom claims voor te zijn is nu het advies uitgebracht dat de top voor de luchtvaartmaatschappijen overmacht is en in het algemeen zal de rechtspraak dit advies volgens mij wel volgen.
Ik heb het waarschijnlijk in een juridische publicatie op internet gelezen maar ik heb het nog niet terug kunnen vinden.
Groeten van Ab Gobets.
Grappig, in mijn herinnering was er nu juist weer heel erg veel commotie omdat die aswolk juist GEEN reden was om op overmacht terug te vallen. Enig zoeken heeft me weinig opgeleverd, behalve dit topic op fok.nl. Nou weet ik niet hoe goed die bron is, dus als iemand anders een betere bron heeft graag, maar volgens mij was die aswolk dus geen overmacht en in dit geval denk ik dat het ook niet gaat gelden. Per definitie kan je je al afvragen of een evenement waarvan de consequenties twee maanden van te voren al bekend zijn wel overmacht kan zijn.B767-300ER wrote:Ab, er zijn zat andere omstandigheden geweest waarin de airline zich met succes heeft kunnen beroepen op overmacht, ook buiten de natuur om.polderbaan wrote:Tot nog toe is door de rechter alleen beroep op overmacht geaccepteerd in geval van door de natuur ingegeven beperkingen, zoals bij voorbeeld de aswolk.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more