Commerciële luchtvaart Twente van de baan
Het vliegveld in Twente wordt definitief geen luchthaven voor commerciële burgervluchten. De gemeente Enschede en de provincie Overijssel hebben woensdag besloten niet verder te gaan met het ombouwen van Luchthaven Twente tot een burgerluchthaven.
Gebiedsontwikkelaar ADT, bestaande uit de gemeente en de provincie, denkt dat het niet mogelijk is om nog voor de jaarwisseling burgervluchten vanaf Twente te realiseren. Dat komt vooral doordat de Europese Commissie (EC) niet voor 1 september kan aangeven of eventuele staatssteun voor de luchthaven is geoorloofd. Die harde eis had de gemeente Enschede aan de EC gesteld.
"Uit het overleg met de Europese Commissie blijkt dat de commissie twijfelt aan de marktconformiteit van de overheidsinvesteringen. De commissie acht alsnog een volledige analyse van de stukken van belang wat een aanzienlijk langere doorlooptijd tot gevolg heeft", stelt ADT. ADT ziet op dit moment geen mogelijkheden om binnen korte tijd de twijfels van de Europese Commissie weg te nemen, waardoor het traject in Brussel niet voor eind 2014 - het door de politiek vastgestelde kader - afgerond kan worden.
VOLT Twente
Omwonenden die jarenlang streden tegen de doorstart van vliegveld Twente, reageren "voorzichtig blij". De omwonenden-actiegroep VOLT Twente wil dat ook de laatste twee opties, waarin nog sprake is van beperkte vliegactiviteiten, van tafel gaan. VOLT zegt dat er vier jaar geleden is beloofd dat er een alternatief plan zonder vliegactiviteiten zou komen als een luchthaven niet haalbaar is. "Aan die belofte wil ik de politiek houden", aldus voorzitter Nol Graas. Die ziet het liefst dat de drie kilometer lange baan op het terrein nu verdwijnt. "Anders staat er toch elke 3 of 5 jaar weer iemand op met een plan voor een luchthaven."
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) neemt kennis van het besluit van ADT, aldus haar woordvoerder. Mansveld steunde de plannen, mits die financieel deugdelijk waren en de Europese Commissie niet dwars zou liggen. Inhoudelijk wil zij niet ingaan op het besluit van de partijen in Twente. Het kabinet moet binnenkort op voorstel van Mansveld ook een knoop doorhakken over de uitbreiding van een andere regionale luchthaven, die bij Lelystad. De luchthaven daar moet een 'overloop' gaan vormen voor Schiphol, maar dan moeten luchtvaartmaatschappijen wel bereid zijn over te stappen naar Lelystad Airport.
Het kabinetsbesluit over Lelystad valt binnenkort, mogelijk deze vrijdag al, maar in elk geval voor een debat met de Tweede Kamer eind juni.
(c) ANP
http://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/ca ... an-de-baan