Tiara Air surseance van betaling
vrijdag, 03 januari 2014 10:16
ORANJESTAD —Tiara Air heeft van de Arubaanse rechter surseance van betaling gekregen. Hiermee hoopt de noodlijdende luchtvaartmaatschappij extra tijd te winnen om haar schulden af te betalen, te reorganiseren en haar resterende miljoenen dollars aan tegoeden uit Venezuela te krijgen.
door
Ariën Rasmijn
Tijdens een persconferentie gisterochtend zei directeur Alejandro Muyale allereerst dat Tiara in de komende maanden al haar schuldeisers gaat afbetalen. Dat er beslag zou zijn gelegd op het bedrijf, wijst hij van de hand. “En als dat het geval is, dan remt deze surseance het af.” Ook zijn er geen gevolgen voor de werknemers, aldus Muyale. Een aantal van hen heeft het bedrijf echter al verlaten, maar de directeur is nog altijd zeer dankbaar voor de inzet die zij hebben getoond. Hun salaris voor de maand december is ook uitbetaald. “Op 31 december is het ons gelukt om de payroll te draaien”, aldus Muyale. In het nieuwe jaar moet het roer om. In de eerste helft van 2014 gaat Tiara Air meer routes buiten Venezuela vliegen, waaronder andere eilanden, Colombia en bestemmingen in de Verenigde Staten.
In brandstof betalen
In de komende maanden wil Tiara Air nieuwe financiers zoeken en tegelijkertijd met de Venezolaanse regering blijven onderhandelen over de betalingen. Die regering controleert nog altijd het deviezenverkeer en houdt al maanden inkomsten vast van Tiara Air, maar ook van andere luchtvaartmaatschappijen die naar het land vliegen. In november, toen de Arubaanse regering met een schenking van een miljoen dollar bijsprong om Tiara Air operationeel te houden, waren partijen tot de afspraak gekomen om in de loop van december en januari een aantal tegoeden af te lossen. Uiteindelijk is slechts één betaling overgemaakt. De Venezolaanse regering heeft aangeboden om Tiara Air en andere maatschappijen in onder meer brandstof uit te betalen. Daarover wordt nu nog onderhandeld en volgens Muyale wil de Venezolaanse regering werkgroepen vormen waarin ook de Arubaanse regering wordt vertegenwoordigd. Muyale sluit de mogelijkheid niet uit om brandstof in plaats van geld te ontvangen. “Het kan een optie zijn, maar niet op korte termijn. Onze voorkeur gaat vooralsnog uit naar contant geld.”
Andere routes
Tiara Air wordt ook geplaagd door vertragingen – recent nog bleven passagiers naar Aruba 24 uur vastzitten op Bonaire – en dat heeft ook indirect te maken met de tegoeden die maar niet worden uitbetaald. “Het kan brandstof zijn die niet wordt geleverd of een andere schuldeiser die druk wil uitoefenen door laat te komen”, aldus Muyale. 80 procent van de vluchten van Tiara Air heeft Venezuela als bestemming. Muyale wil graag de positie van grootste leverancier van Venezolaanse toeristen naar Aruba vasthouden. Toch zal de luchtvaartmaatschappij minder frequent naar het buurland kunnen vliegen om op de been te kunnen blijven. Berichten in de Venezolaanse media dat die regering erop uit zou zijn om buitenlandse maatschappijen, die naar het land vliegen, weg te concurreren door betalingen achter te houden, wijst Muyale van de hand.
150 Tiara-passagiers overnachten noodgedwongen op luchthaven PDF Afdrukken E-mail
woensdag, 08 januari 2014 10:36
ORANJESTAD — 150 passagiers hebben de nacht moeten doorbrengen op de luchthaven Reina Beatrix. Het gaat om gedupeerde passagiers die gisteravond met Tiara Air vlogen, met eindbestemming Fort Lauderdale. Door een technisch mankement moesten zij echter terugkeren naar Aruba. Dit laat Hendrik Croes, woordvoerder van Aruba Airport Authority (AAA), vanmorgen weten. Er waren geen hotels geregeld voor de reizigers en dus moesten zij wachten in de gate. Overigens wachtten zij vandaag rond het middaguur, het moment dat Amigoe contact heeft met Croes, nog steeds. “Het toestel zou vanmorgen om elf uur opstijgen, maar staat voorlopig nog steeds aan de grond.” Volgens de woordvoerder is dit geen gebruikelijk situatie. “Normaal gesproken worden passagiers bij nachtelijke vertragingen opgevangen in hotels. Ik weet niet waarom dit nu niet het geval was.”Vertraging op vertragingVertragingen lijken inmiddels eerder regel dan uitzondering bij de Arubaanse vliegmaatschappij. Volgens Tiara Air-directeur Alejandro Muyale hebben de vertragingen ook indirect te maken met de tegoeden die maar niet worden uitbetaald. Tiara Air kampt met financiële problemen door achterstallige betalingen vanuit de Venezolaanse deviezenuitkeerder Cadivi. Deze zouden volgens de directeur oplopen tot 30 miljoen dollar. Eerder deze week kreeg de noodlijdende vliegmaatschappij surseance van betaling van de Arubaanse rechtbank, om extra tijd te winnen voor de afbetaling van haar schulden, om te reorganiseren en om de resterende miljoenen dollars aan tegoeden uit Venezuela te krijgen.
Overheid nog geen ‘drastische’ maatregelen
vrijdag, 10 januari 2014 09:02
ORANJESTAD — De misstanden rondom Tiara Air stapelen zich op. Brachten 150 passagiers dinsdag nog noodgedwongen de nacht door op het vliegveld, gistermiddag stapten tientallen passagiers midden op de landingsbaan uit de bus uit frustratie over weer een vertraging. Toch neemt Toerisme-minister Otmar Oduber (AVP) nog geen drastische maatregelen. “We willen tolerant zijn tegenover het personeel van Tiara.”
door onze verslaggevers
Jackeliene Geeve en Mirte de Rozario
Honderden toeristen zijn inmiddels al de dupe van de vluchtannuleringen en vertragingen. Hoe ver laat de Toerisme-minister het komen? “Directeur Alejandro Muyale is verantwoordelijk, maar de Directie Luchtvaart houdt de vliegmaatschappij scherp in de gaten en blijft monitoren.” Voorlopig lijkt Tiara Air dan ook gewoon te kunnen doorgaan met het verkopen van tickets, dat blijkt als een Amigoe-verslaggever een medewerker van de ticketbalie spreekt. Tickets naar Bonaire en Curaçao worden gewoon verkocht, de verkoop van vluchten naar Venezuela en Fort Lauderdale is, in ieder geval voor nu, opgeschort.
Oncontroleerbaar
Voorlopig blijft de noodlijdende vliegmaatschappij dus gewoon actief. “Pas als we het niet meer in de hand hebben en de situatie oncontroleerbaar wordt, zullen we stappen ondernemen”, aldus de minister. “Tot die tijd proberen we geen drastische stappen te zetten.” Over wat er in die tussentijd moet gebeuren met gestrande reizigers, zegt Oduber: “Tiara heeft drie of vier vluchten per week naar Caracas. Venezuela heeft besloten de vluchtfrequentie in te perken richting Caracas. Dat zorgt voor enorme problemen, want de vluchten waren al sinds oktober vorig jaar volgeboekt. Tot eind januari zal dit probleem blijven bestaan, maar daarna wordt de pijn minder”, belooft de minister. “Dan kunnen we nieuwe mogelijkheden voor Tiara creëren.”
Veiligheid
Door de vertragingen en annuleringen is het druk op het vliegveld. Dit vereist niet alleen meer inzet van vliegveldpersoneel, maar ook van hulpdiensten. “We moeten te allen tijde de veiligheid op het vliegveld kunnen garanderen”, zegt Oduber hierover. “Daarom moeten we voorkomen dat de boel echt escaleert. We praten veelvuldig met de politie en de beveiliging van Aruba Airport Authority (AAA) om de situatie onder controle te houden.”
Tiara Air verkeert al langer in financiële problemen door achterstallige betalingen (zo’n 30 miljoen dollar) vanuit de Venezolaanse deviezenuitkeerder Cadivi. Recent kreeg de vliegmaatschappij surseance van betaling van de Arubaanse rechtbank, om extra tijd te winnen voor de afbetaling van haar schulden, om te reorganiseren en om de resterende miljoenen dollars aan tegoeden uit Venezuela te krijgen.
‘Schulden lopen op, betalingen blijven uit’ PDF Afdrukken E-mail
donderdag, 20 februari 2014 09:10
ORANJESTAD — Terwijl de Arubaanse luchtvaartmaatschappijen zich met elke vlucht verder in de schulden steken, blijven zij toch vliegen naar Venezuela. “Het is de hoop die zij hebben dat Venezuela alsnog met geld over de brug komt” zegt Eugene Martis, bewindsvoerder van het noodlijdende Tiara Air. “Het is alleen de vraag of dit geen valse hoop is.”
door onze verslaggever
Jackeliene Geeve
Martis is door de rechter aangesteld als bewindvoerder nadat Tiara Air uitstel van betaling kreeg. Hij betwijfelt of de hoop die zowel Tiara Air, Insel Air als Aruba Airlines hebben op het ontvangen van het geld vanuit het buurland, wel terecht is. “De Venezolaanse deviezenregelaar Cadivi heeft inmiddels voor 3,3 miljard dollar schuld bij partijen over de hele wereld. Zij beloven steeds dat het geld eraan komt, maar in praktijk ontvangen de maatschappijen niets.” Tiara Air kreeg in januari nog 30 miljoen dollar van Cadivi. Inmiddels is deze schuld opgelopen. In de vierde week van maart loopt de surseance van betaling af voor Tiara Air. Dan zal de rechter beslissen over de toekomst van de vliegmaatschappij. “Worden zij failliet verklaard, wordt uitstel van betaling verlengd of wordt er een regeling getroffen met de honderden crediteuren van Tiara Air?”, voor Martis is het ook nog een vraag. Die crediteuren zijn onder andere luchthavens, leveranciers en werknemers. Maar er zijn ook veel onbetaalde facturen van hotels, deze betreffen openstaande rekeningen van Tiara-Air reizigers die door de vliegmaatschappij in hotels werden ondergebracht tijdens ernstige vertragingen.
Plan B
Naast Tiara Air, kampt ook Aruba Airlines met ernstige financiële problemen door het wanbetalen van Cadivi. Zeker doordat deze vliegmaatschappij alleen vluchten verkoopt naar Venezuela en Panama. Toch spreekt ook directeur Onno de Swart van ‘hoop’. “We hebben goed contact met de Venezolaanse regering en zij verzekeren ons dat zij meedenken over een oplossing en op korte termijn een gedeelte of het hele bedrag aan ons overmaken. Ook wordt de optie besproken om te betalen via olie of staatsobligaties.” Tot die tijd let De Swart goed op met de inkoop en verkoop van vliegtickets. “We kopen niet te vroeg in en we houden de dollarkoers nauwlettend in de gaten. Al stijgt deze momenteel alleen maar. Daarom kopen we dollars dan ook niet via de officiële markt.” Overigens heeft Aruba Airlines wel een plan B voor het geval Venezuela toch met niets over de brug komt. “Wij gaan naar Miami vliegen. In eerste instantie naast de vluchten van en naar Venezuela, maar op termijn kan het ook ter vervanging zijn.”
Snel over de brug
Insel Air Aruba-directeur Frederick Nuboer laat weten juist meerdere vluchten in te zetten vanuit Aruba naar Venezuela. Van twee keer per week gaat de maatschappij vier keer per week vliegen. Nuboer geeft aan dat hier simpelweg veel vraag naar is. Ook hij verwacht dat Venezuela snel over de brug komt. Er staat inmiddels 80 miljoen dollar van hen vast bij het valutawisselkantoor van de Venezolaanse overheid. Insel Air heeft 450 personeelsleden in Curaçao en 50 in Aruba.
Wereldwijd zijn verschillende luchtvaartmaatschappijen gestopt met het verkopen van tickets naar Venezuela. Zoals Air Canada, de Spaanse maatschappij Air Europa en de Ecuadoriaanse luchtvaartmaatschappij Tame. Dit meldt Bloomberg Business Week.
Rechter beslist morgen over toekomst Tiara Air
maandag, 24 maart 2014 11:22
ORANJESTAD — De rechter beslist morgen of luchtvaartmaatschappij Tiara Air Aruba definitief surseance van betaling wordt verleend of failliet wordt verklaard. Als de rechter het verzoek tot uitstel van betaling afwijst, kan de schuldenaar failliet worden verklaard. Volgens bewindsvoerder Eugene Martis wordt morgen ook inspraak van ‘honderden crediteuren’ gevraagd. Directie Luchtvaart schorste vorige week donderdag de vliegvergunning van Tiara.
door onze verslaggever
Mirte de Rozario
“De schorsing werkt niet in het voordeel van Tiara, morgen bij de onderhandelingen met de crediteuren”, meent Martis. Amigoe sprak vanmorgen telefonisch ook met Tiara-directeur Alejandro Muyale en vroeg hem uitleg over de schorsing en of het met het verzoek tot surseance te maken heeft. “Nee, dat staat los van elkaar”, zegt de directeur. “De temporary suspension had te maken met, laat ik het zo zeggen: personele problemen op bepaalde posities. Ik wil er niet al te veel over zeggen, behalve dat we er sinds donderdag hard aan hebben gewerkt om deze problemen op te lossen. Dat lijkt te zijn gelukt, we verwachten vanmiddag weer te kunnen vliegen.” Dan vliegt Tiara weer volgens het huidige vluchtschema en dat is één keer per week naar Punto Fijo en twee keer per week naar Maracaibo.” Muyala benadrukt dat de vlieglicentie van Tiara niet is ingetrokken. “Een vlieglicentie intrekken is een veel zwaardere maatregel, dat was niet het geval.” Amigoe vroeg ook een reactie aan Directie Luchtvaart, maar de secretaresse van het managementteam laat weten dat vragen van de media alleen mogen worden beantwoord door ‘de minister’. Transport-minister Otmar Oduber was voor sluiting van deze editie telefonisch niet bereikbaar voor een reactie.
Crediteuren
De crediteuren van Tiara Air ontvingen recent een brief van de luchtvaartmaatschappij, hierover schreef Amigoe in het artikel ‘Definitieve surseance Tiara in de lucht’. “Alle crediteuren, en dat zijn er honderden, die nog geld krijgen van de maatschappij, zijn middels deze brief uitgenodigd om morgen in persoon of via een volmacht aanwezig zijn bij de crediteurenvergadering, waar ik de rechter zal verzoeken om de definitieve surseance van betaling van de luchtvaartmaatschappij uit te spreken”, zo legt Martis uit. Dat betekent een onderhandelingsvergadering. De rechter zal dan beslissen hoeveel tijd Tiara nog krijgt om uit de financiële problemen te komen. En als het tot surceance komt, dan is de vraag wat er daarna gebeurt. Dat kan zijn het afkopen van crediteuren, een reorganisatie of een andere oplossing. Maar daarover zullen we morgen meer horen.”
Faillissement
“Het faillissement kan net zo goed over een week, een maand of over een jaar pas uitgesproken worden”, zo zegt Martis. “Het is aan de rechter om een beslissing te nemen over een eventueel faillissement. Ik ga er niet op vooruit lopen, want wat ik nu vertel, kan vanmiddag of morgen anders zijn. Er zijn veel ontwikkelingen gaande met betrekking tot Tiara”, aldus Martis vanmorgen tegen Amigoe.
Muyala zelf blijft het positief inzien. “Ik hoop dat investeerders over de brug komen en dat crediteuren nog wat langer geduld kunnen hebben. Zodat Tiara kan blijven vliegen.”
Transport-minister: ‘Hopen dat Tiara kan blijven vliegen’
ORANJESTAD — Tiara Air is sinds gistermiddag weer in de lucht, met een vlucht van en naar Las Piedras. Dat bevestigt directeur Alejandro Muyale aan Amigoe. Transport-minister Otmar Oduber hoopt dat de nationale maatschappij na vanmiddag kan blijven vliegen, maar houdt vast aan de eenmalige financiële steun die de regering eerder heeft gegeven.
Op de vraag of de minister, vanmiddag tijdens de crediteurenvergadering met de bewindsvoerder, toch meer financiële steun gaat geven om Tiara Air in de lucht te houden, wil zijn woordvoerder geen antwoord geven. De minister laat wel weten dat op regeringsniveau nog steeds overleg is tussen Aruba (premier Mike Eman) en Venezuela om de maatschappij te kunnen helpen.
Oduber geeft ook een toelichting op de intussen weer ongedaan gemaakte schorsing van de vlieglicentie. Vragen aan Directie Luchtvaart worden door het managementteam niet beantwoord, ze verwijzen naar de minister. Oduber laat weten dat Directie Luchtvaart Tiara Air extra in de gaten houdt, vanwege de liquiditeitsproblemen. Maar zegt hij, Muyale moet Directie Luchtvaart kunnen aantonen dat de veiligheid op de vluchten, voor de passagiers en de bemanning, gegarandeerd is. Directie Luchtvaart schorste de licentie donderdag, toen bleek dat mensen op bepaalde topfuncties binnen Tiara en met ‘bepaalde kennis’ niet op Aruba waren. Volgens Muyale kwamen ze weer terug naar Aruba, maar Directie Luchtvaart wilde zekerheid. Die zekerheid kregen ze, de maatschappij kwam volgens Oduber met contracten over de brug, waardoor Tiara Air maandagmiddag weer kon vliegen.
Parlement
Fractieleider Andin Bikker (PDR) vraagt intussen om een spoedvergadering van het parlement. Hij heeft suggesties en mogelijke oplossingen om de luchtvaartmaatschappij te kunnen helpen en wil daarnaast dat het parlement toelichting krijgt en wordt bijgepraat over de situatie van Tiara en de deviezen uit Venezuela. “Het is een urgentie situatie, zeker nu er een kans dat Tiara failliet gaat. Dat kunnen we niet gebruiken. Medewerkers willen hun baan behouden en passagiers willen weten waar ze aan toe zijn”, aldus Bikker.
Muyale: ‘Investeerders Tiara niet uit luchtvaartwereld’
ORANJESTAD — Tiara Air-directeur Alejandro Muyale zegt tegen Amigoe dat hij met ‘verschillende investeerders’ praat om geld in de luchtvaartmaatschappij te steken. Lukt het niet om daarmee de schuld weg te werken, dan is ‘plan B’ een reorganisatie. Muyale gaat er echter vanuit dat het wel lukt binnen een maand en spreekt zelfs de verwachting uit om eind april/begin mei weer op Curaçao te kunnen vliegen.
door onze verslaggever
Mirte de Rozario
De Tiara-directeur wil niet bevestigen dat de schuld van de maatschappij momenteel zo’n 39 miljoen florin is, zoals bewindvoerder Eugene Martis gisteren tegen Amigoe zei. “Ik zit nog in onderhandelingen met de investeerders, dat wil ik eerst afronden.” Op de vraag waar deze investeerders vandaan komen, zegt Muyale: “Het zijn geen Arubanen en ze komen niet uit de luchtvaartbranche. Kennelijk is de luchtvaart voor Arubaanse investeerders toch te riskant.” Hij ontkent dat het om een mogelijke overname van de luchtvaartmaatschappij gaat. “Vooralsnog zijn de gesprekken gericht op een investering en geen overname.”
De investeerders moeten binnen een maand, dat is de periode van surseance van betaling die de rechter dinsdag oplegde, met genoeg geld over de brug komen om ‘een deal te sluiten met de crediteuren, salarissen te betalen en om het onderhoud van de toestellen mogelijk te maken’, vertelt Muyale. Hij zegt dat er zo’n 200 crediteuren zijn, wereldwijd, die geld van Tiara krijgen. De investeerders zijn volgens de Tiara-directeur de laatste twee weken pas in beeld gekomen.
Blijven vliegen
“Wat er ook gebeurt deze maand, ik doe er alles aan om in de lucht te blijven. We vliegen momenteel op Punto Fijo en Maracaibo, dat gaat ook goed en daar blijven we op vliegen, alleen kunnen we geen rekening houden met inkomsten uit Venezuela. Dus ik richt me wat vluchten betreft op de eilanden in de regio en wil zo snel mogelijk weer op Curaçao kunnen vliegen.” Mocht Tiara Air failliet gaan, dan stelt Muyale dat hij de ingeplande vluchten netjes zal voltooien. “Iedereen komt thuis.”
Personeel positief
De medewerkers van de luchtvaartmaatschappij zijn volgens Muyale nog steeds positief gestemd. “Ik heb ze na de crediteurenvergadering niet persoonlijk gesproken om uitleg te geven, maar ik heb wel via e-mail contact met ze.” Ook op dit gebied zijn de investeerders van belang. “Mijn medewerkers krijgen niet meer het volledige salaris uitbetaald, maar wel een voorschot. Zij moeten echter zo snel mogelijk hun volledige salaris uitbetaald krijgen.”
Crediteurenvergadering
De rechter sprak dinsdagmiddag tijdens een crediteurenvergadering - waar zo’n 70 tot 80 crediteuren bij aanwezig waren - dus de definitieve surseance van betaling van Tiara Air uit, voor een periode van een maand. Bewindvoerder Eugene Martis vertelde na afloop aan Amigoe dat binnen deze maand duidelijk moet worden of de investeerders Tiara kunnen helpen bij het wegwerken van de schuld. “Maar dat wil niet zeggen dat het na die maand voorbij is. Want ook deze periode van definitieve surseance kan worden verlengd, als daar aanleiding voor is.” Als de deal met investeerders niet rond komt, kan Tiara nog binnen een maand failliet worden verklaard.