PH - helicopters register news (update 14 October 2024)

ImageImageForum for all helicopter related news, background and research.

Moderators: Jack, Copter

Forum rules
Image
Image
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble.
Post Reply
Jack
Moderator
Moderator
Posts: 885
Joined: 31 Oct 2005, 13:22
Location: Emmen
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 03/05/2014)

Post by Jack »

De laatste updates van het IVW register betreft:
- de uitschrijving van de Eurocopter EC130 B4 Ecureuil PH-ECZ als geëxporteerd naar Australië.
- de uitschrijving van de SNIAS AS365 F1 Twin Star PH-HHC: "BVL langer dan een jaar verlopen".
- de uitschrijving van de Agusta AB204B PH-UEY: "BVL langer dan een jaar verlopen".

PH-ECZ Eurocopter EC130 B4 Ecureuil c/n 3624
20140416: Heli Holland Holding B.V., Emmer Compascuum, cancelled: exported to Australia.
https://avia-dejavu.net/photo%20PH-ECZ1.htm

PH-HHC SNIAS AS365 F1 c/n 5049
20140429: Heli Holland Holding B.V., Emmer Compascuum, cancelled: more than a year without CofA.
https://avia-dejavu.net/photo%20PH-HHC.htm

PH-UEY Agusta AB204B c/n 3035
20140501: R.T. Heinen, Annan Pauwlona, cancelled: more than a year without CofA.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: PH - helicopters register news (update 03/05/2014)

Post by Hurricane »

Jack wrote:- de uitschrijving van de Agusta AB204B PH-UEY: "BVL langer dan een jaar verlopen".

PH-UEY Agusta AB204B c/n 3035
20140501: R.T. Heinen, Annan Pauwlona, cancelled: more than a year without CofA.
Volgens mij was het idee om deze Huey te restaureren naar luchtwaardige condities? Spijtig te lezen dat deze poging gesneuveld is want bij mijn weten waren ze een goed eind op weg.
Groeten,
Ron
Jack
Moderator
Moderator
Posts: 885
Joined: 31 Oct 2005, 13:22
Location: Emmen
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 03/05/2014)

Post by Jack »

Als het project zou worden afgebroken zou dat inderdaad spijtig zijn, maar de uitschrijving hoeft niet te betekenen dat het project is gesneuveld. Ik had ook begrepen dat de restauratie naar een vliegwaardige conditie een goed eind op weg is. De helikopter zal voor hij weer mag vliegen door de IVW moeten worden gekeurd: dit had ook bij het verlopen CofA moeten gebeuren.
Hurricane wrote:
Jack wrote:- de uitschrijving van de Agusta AB204B PH-UEY: "BVL langer dan een jaar verlopen".

PH-UEY Agusta AB204B c/n 3035
20140501: R.T. Heinen, Annan Pauwlona, cancelled: more than a year without CofA.
Volgens mij was het idee om deze Huey te restaureren naar luchtwaardige condities? Spijtig te lezen dat deze poging gesneuveld is want bij mijn weten waren ze een goed eind op weg.
Jack
Moderator
Moderator
Posts: 885
Joined: 31 Oct 2005, 13:22
Location: Emmen
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 03/07/2014)

Post by Jack »

Vanwege privacyregels zijn de gegevens in de “luchtvaartuigregister-bestanden” die via de mailinglijsten door de Inspectie Leefomgeving en Transport Team luchtvaartuigregister worden verzonden (en worden gepubliceerd op de website), aangepast. Gegevens die zijn verwijderd:

· Gegevens van de houder;
· Het aantal houders/eigenaren;
· De naam van de AOC-houder
Dit heeft uiteraard invloed op het register nieuws zoals het in deze rubriek van Helispot forum wordt gepubliceerd: met name door het niet langer publiceren van de gegevens van de houder van de betreffende helikopter is niet meer betrouwbaar vast te leggen wie de operator van de betreffende helikopter is. Hierbij gaat het in het geval van de lijst op het Helispot forum puur om de naam van de operator zoals bijv. CHC Helicopters Netherlands B.V., Den Helder.

Uiteraard wordt het besluit gerespecteerd!

Om de gegevens toch enigszins betrouwbaar en bruikbaar te houden zal voor de invulling van de operator worden afgegaan op de waarnemingen.

=======================================================================

De eerste updates van het IVW register nieuwe stijl betreft:

- de inschrijving van niet minder dan negen UAS (unmanned aircraft system) "helikopters";
- de inschrijving van de in 1974 gebouwde Hughes 269C PH-HDO;
- verandering van eigenaar van de Robinson R44 Raven II PH-JPS;
- de uitschrijving van de CHC Helicopters Netherlands ' Sikorsky S-76B PH-NZS: "langer dan een jaar zonder geldig BvL"
De S-76B is reeds op 25 oktober 2012 via de weg uit Den Helder vertrokken naar Zeebrugge en is daarvandaan verscheept naar Boundary Bay in Canada.
- de uitschrijving van de van As B8-MMR PH-RVA en de van As Commander Elite (side by side) PH-RVB: voor beide gyrocopters is nooit een BvL afgegeven.


PH-HDO Hughes 269C c/n 140272
20140522: new registered. Ex D-HJPF, D-HXYZ, G-LEMJ, G-BMYW, N8999F.
https://avia-dejavu.net/photo%20D-HJPF.htm

PH-JPS Robinson R44 Raven II c/n 11772
20130419: registered with The Intenational Aviation Group (TIAG) B.V., Diemen, as holder/owner. Ex D-HEAT
20140611: HeliCentre Invest B.V., Lelystad, registered as holder/owner.
https://avia-dejavu.net/photo%20PH-JPS.htm

PH-NZS Sikorsky S-76B c/n 760325
20140512: CHC Helicopters Netherlands B.V., Den Helder, cancelled: longer than a year without CofA.
https://avia-dejavu.net/photo%20PH-NZS.htm
On 25 October 2012, the helicopter left Den Helder by road and was shipped as seafreight via Zeebrugge harbour to Boundary Bay, Canada.

PH-RVA van As B8-MMR c/n RVA 001
20140616: R. van As, Arnemuiden, cancelled: never a CofA issued.

PH-RVB van As Commander Elite (side by side) c/n RVA 002
20140616: R. van As, Arnemuiden, cancelled: never a CofA issued.

======================================================================
Due to privacy regulations the data published in the "aircraft registry files" which are electronically distributed (via the mailing lists) and published on the website of the Inspectie Leefomgeving en Transport Team luchtvaartuigregister ( Dutch CAA ) give less information. Information which is removed ("blanked"):
* Data of the holder;
* Number of holder/owners;
* The name of the AOC-holder
This obviously affects the registry news as published in this section of Helispot forum: particularly by no longer publishing the details of the holder of the relevant helicopter it is no longer possible to give reliable information about who the operator of the relevant helicopter is. This involves, in the case of the list on the Helispot forum purely for the name of the operator, such as CHC Helicopters Netherlands BV, Den Helder.

To keep the data somewhat reliable and useful the operator will have to be determined by observations.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 03/07/2014)

Post by EHAM »

Jack wrote:
Vanwege privacyregels zijn de gegevens in de “luchtvaartuigregister-bestanden” die via de mailinglijsten door de Inspectie Leefomgeving en Transport Team luchtvaartuigregister worden verzonden (en worden gepubliceerd op de website), aangepast. Gegevens die zijn verwijderd:

· Gegevens van de houder;
· Het aantal houders/eigenaren;
· De naam van de AOC-houder
Dit heeft uiteraard invloed op het register nieuws zoals het in deze rubriek van Helispot forum wordt gepubliceerd: met name door het niet langer publiceren van de gegevens van de houder van de betreffende helikopter is niet meer betrouwbaar vast te leggen wie de operator van de betreffende helikopter is. Hierbij gaat het in het geval van de lijst op het Helispot forum puur om de naam van de operator zoals bijv. CHC Helicopters Netherlands B.V., Den Helder.

Uiteraard wordt het besluit gerespecteerd!
Ongeacht mijn persoonlijke mening over dit besluit heb ik enigszins mijn twijfels of dit niet tegen de ICAO wetgeving ingaat. Citaat van Annex 7 artikel 6:
6. REGISTER OF NATIONALITY, COMMON AND REGISTRATION MARKS
Each Contracting State or common mark registering authority shall maintain a current register showing for each aircraft registered by that State [...], the information recorded in the certificate of registration (see Section 7).
In het CofR staat weldegelijk de naam en adres van de eigenaar/houder, dus volgens mij wordt er nu niet aan dit artikel voldaan. Ook kan ik geen bericht vinden dat NL afwijkt van dit artikel.

Zijn er hier toevallig luchtvaartjuristen die hun licht hierover kunnen schijnen?
Joost de Wit
Image
User avatar
info@helispot.be
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 51
Joined: 25 Jan 2013, 07:32
Type of spotter: Helispotter
Location: Belgium
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 03/07/2014)

Post by info@helispot.be »

De reden :"omwille van de privacy" is mij een beetje vreemd.
Voor zover mij bekend is privacy een "persoonsgebonden" materie en kan een bedrijf of een toestel geen aanspraak maken op de privacy-wetgeving. Uitzondering is een helikopter die door een particulier wordt ingeschreven, waarbij men kan veronderstellen dat deze persoon wel de privacy wetgeving zou kunnen inroepen.
In het Belgisch Luchtvaartregister hebben particulieren de optie om hun naam niet te laten publiceren; bedrijven daarentegen hebben deze optie niet. Dit is mijns inziens een correctere aanpak dan wat Nederland nu doet.
Overigens is het geen schending van de privacy om te weten wie eigenaar is van een bepaalde helikopter!
Johan, editor www.helispot.nl & www.helispot.be
Email: info@helispot.be
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 12104
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Re: PH - helicopters register news (update 03/07/2014)

Post by ebauer »

info@helispot.be wrote:De reden :"omwille van de privacy" is mij een beetje vreemd.
Voor zover mij bekend is privacy een "persoonsgebonden" materie en kan een bedrijf of een toestel geen aanspraak maken op de privacy-wetgeving. Uitzondering is een helikopter die door een particulier wordt ingeschreven, waarbij men kan veronderstellen dat deze persoon wel de privacy wetgeving zou kunnen inroepen.
In het Belgisch Luchtvaartregister hebben particulieren de optie om hun naam niet te laten publiceren; bedrijven daarentegen hebben deze optie niet. Dit is mijns inziens een correctere aanpak dan wat Nederland nu doet.
Overigens is het geen schending van de privacy om te weten wie eigenaar is van een bepaalde helikopter!
+1

Van alles is het nu niks. Een tussenvorm zou zijn om het aan de eigenaar van een luchtvaartuig over te laten om al dan niet vermeld te worden of alleen particulieren weg te laten. In Europa is er helaas geen eenduidigheid te bespeuren in deze. :?
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
User avatar
info@helispot.be
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 51
Joined: 25 Jan 2013, 07:32
Type of spotter: Helispotter
Location: Belgium
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 03/07/2014)

Post by info@helispot.be »

In Duitsland hebben ze ook alle informatie weggehaald, blijkbaar ook na een rechtszaak over privacy. In de US bijvoorbeeld is er een register met alle eigenaars en is er zelfs een register van alle piloten met naam en adres. Zo zie je maar dat je onder de noemer "privacy" zowat alles kunt catalogeren.
Johan, editor www.helispot.nl & www.helispot.be
Email: info@helispot.be
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 03/07/2014)

Post by EHAM »

Reactie van IL&T:
Goedendag,

Sinds begin deze maand zijn gegevens van de houder van een luchtvaartuig uit de bestanden van het luchtvaartuigregister (compleet en/of mutaties) verwijderd. Na onze eerste mailing zijn wij door diverse partijen met verschillende argumenten benaderd om deze gegevens toch aan hen ter beschikking te stellen. Aan onze juristen hebben wij de vraag voorgelegd wat onze (wettelijke) mogelijkheden zijn om van het algemene beleid af te wijken. Zodra wij van hen een antwoord hebben ontvangen, wordt u mogelijk verder geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Inspectie Leefomgeving en Transport / domein luchtvaart
Team luchtvaartuigregister
Joost de Wit
Image
Rotorspot
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 91
Joined: 13 Nov 2007, 12:46
Subscriber Scramble: Jos Stevens
Location: Amsterdam (Netherlands)
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 03/07/2014)

Post by Rotorspot »

6. REGISTER OF NATIONALITY, COMMON AND REGISTRATION MARKS
Each Contracting State or common mark registering authority shall maintain a current register showing for each aircraft registered by that State [...], the information recorded in the certificate of registration (see Section 7).
In het CofR staat weldegelijk de naam en adres van de eigenaar/houder, dus volgens mij wordt er nu niet aan dit artikel voldaan. Ook kan ik geen bericht vinden dat NL afwijkt van dit artikel.

Zijn er hier toevallig luchtvaartjuristen die hun licht hierover kunnen schijnen?

Er staat dat elk land een register moet bijhouden met daarin bepaalde gegevens. Er staat niet dat dit ook publiekelijk beschikbaar moet zijn. Uiteraard voldoet IL&T hieraan.

Wat ik echter niet begrijp zijn de beschikkingen voor onbemande toestellen. Zie bijv.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 20370.html
Daarin wordt registratie, type en eigenaar vermeld, zelfs met tel.nr. plus email adres van de contactpersoon. Deze beschikking is openbaar en komt toch ook van 'onze' overheid!? Hoezo 'privacy'?

Jos Stevens
http://www.rotorspot.nl
Jack
Moderator
Moderator
Posts: 885
Joined: 31 Oct 2005, 13:22
Location: Emmen
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 28/08/2014)

Post by Jack »

Deze update van het IVW register nieuwe stijl betreft:

- de uitschrijving van de CHC Helicopters Netherlands' Sikorsky S-76B PH-NZT en PH-NZU: "langer dan een jaar zonder geldig BvL"
Deze S-76Bs zijn reeds op 12 december 2012 via de weg uit Den Helder vertrokken naar Zeebrugge en is daarvandaan verscheept naar Boundary Bay in Canada.

PH-NZT Sikorsky S-76B c/n 760326
20140718: CHC Helicopters Netherlands B.V., Den Helder, cancelled: longer than a year without CofA.
https://avia-dejavu.net/photo%20PH-NZT.htm
On 12 December 2012, the helicopter left Den Helder by road and was shipped as seafreight via Zeebrugge harbour to Boundary Bay, Canada.

PH-NZU Sikorsky S-76B[/b] c/n 760329
20140718: CHC Helicopters Netherlands B.V., Den Helder, cancelled: longer than a year without CofA.
On 12 December 2012, the helicopter left Den Helder by road and was shipped as seafreight via Zeebrugge harbour to Boundary Bay, Canada.
User avatar
info@helispot.be
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 51
Joined: 25 Jan 2013, 07:32
Type of spotter: Helispotter
Location: Belgium
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 01/09/2014)

Post by info@helispot.be »

Kent er iemand de definitie van de Mutatie-codes die nu gebruikt worden in de updates van het register?
Dank en groeten,
Johan, editor www.helispot.nl & www.helispot.be
Email: info@helispot.be
Heron
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 801
Joined: 21 Jul 2005, 15:27
Location: Westerbork
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 01/09/2014)

Post by Heron »

info@helispot.be wrote:Kent er iemand de definitie van de Mutatie-codes die nu gebruikt worden in de updates van het register?
Dank en groeten,
Ik neem aan dat je deze configuratiecodes bedoelt? (zo niet, dan sorry: die heb ik niet)
Uit een update van 10 december 2012 van het (toenmalige) IWV zelf:
01 = Turbo Fan
01L = Turbo Fan (FAR/CS-23)
02 = Prop-driven (Piston)
02A = Prop-driven (Piston) (Amph./Seaplane)
02D = Prop-driven (Piston-Diesel)
02L = Prop-driven (Light Sport Aircraft)
03 = Prop-driven (Turbine)
04 = Prop-driven (Piston) Homebuilt
04D = Prop-driven (Piston-Diesel) Homebuilt
05 = Very Light Aircraft
08A = Helicopter (Piston) Homebuilt
08C = Gyroplane Homebuilt
11 = Helicopter (Turbine)
12 = Helicopter (Piston)
13 = Micro Light Aeroplane
13B = Powered Parachute (Paramoteur)
21 = Glider
26A = Pwrd Sailplane - Non-Self-Launching
26B = Pwrd Sailplane - Self-Launching, no TMG
26C = Pwrd Sailplane - Touring Motor Glider
31 = Balloon (Gas)
32 = Balloon (Hot Air)
32A = Balloon (Hot Air) Homebuilt
40AE = UAS - aeroplane, electric
40HE = UAS - helicopter, electric
40HT = UAS - helicopter, turbine
Rotorspot
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 91
Joined: 13 Nov 2007, 12:46
Subscriber Scramble: Jos Stevens
Location: Amsterdam (Netherlands)
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 01/09/2014)

Post by Rotorspot »

Here is my (not up-to-date) list:
A Amendment to registration
B1 Amendment to owner
B2 Amendment to owner's address
B3 Amendment to owner's name
C1 Amendment to type
C2 Amendment to serial number
C3 Amendment to year of construction
C4 Amendment to ICAO 24 bits code
D Amendment to engine
E Amendment to maximum mass
F Amendment to category
G Amendment to expiry date of CoA / Validation / Exemption
H Cancellation of registration
N Newly registered aircraft
O Others

Cheers,
Jos Stevens
http://www.rotorspot.nl
Jack
Moderator
Moderator
Posts: 885
Joined: 31 Oct 2005, 13:22
Location: Emmen
Contact:

Re: PH - helicopters register news (update 17/11/2014)

Post by Jack »

De huidige update van het IVW register nieuwe stijl betreft:

registered:

PH-4L5 AutoGyro Cavalon c/n V00166
20140725: new registered.
https://avia-dejavu.net/photo%20PH-4L5.htm

cancelled:

PH-EMS Eurocopter EC135 T2 c/n 0374
20141107: ANWB Medical Air Assistance BV, Lelystad, cancelled as exported to Austria.
https://avia-dejavu.net/photo%20PH-EMS.htm

PH-HED Eurocopter EC120 B Colibri c/n 1068
20141003: H.J.M.M. van Doorne, Mierlo, cancelled as exported to Russia: registered as RA-07278.
https://avia-dejavu.net/photo%20PH-HED.htm

PH-PHZ Schweizer 269C c/n S1384
20141107: A.M. Prince, Zonnemaire, cancelled. More than a year without CofA.
Post Reply