This week, Eindhoven Airport authorities noted that the fence that they had put on the 4th floor of parking garage P4 (at the side overlooking the military apron) had been seriously vandalised. Photographic evidence indicates that holes were made to put telelenses through, but more serious damage was also done, with a large part of the fence being torn down. Although it is difficult to judge whether this last part was a case of vandalism, or the result of last week's storm, EA Technical Services choose to hold spotters responsible. They told local spotters that happened to be present there unequivocally that acts of vandalism have to stop right now. If not, EA is going to declare P4 "off limits" for spotters (the famous art. 460 WvS). Unfortunately, they have every right to do so.
Mind you, I am only relaying what information we have been given by Eindhoven Airport. I am not intent on starting discussions, especially if they follow well known patterns from previous discussions. All I am saying is: if we want to hold on to this perfect spot as long as we can, we all have to act sensibly and act if we see others that don't.
En voor de mensen die de Engelse taal wat minder machtig zijn: Eindhoven Airport is onaangenaam verrast door de aanhoudende vernielingen aan het door hen geplaatste hekwerk op de parkeergarage P4 9aan de kant van het militaire platform). Naast eerder gemaakte gaten voor teletoeters is recent een deel van het hek flink vernield. Er staat niet bij wie daarvoor verantwoordelijk is (spotters, "gewone" vandalen, het zou zelfs stormschade kunnen zijn), maar de luchthaven kijkt de spotters er op aan. Men heeft te verstaan gegeven dat het nu over moet zijn, omdat anders P4 "verboden voor onbevoegden" zal worden verklaard. Dat moeten we niet willen; daarom een oproep om dit soort dingen te laten en anderen er op aan te spreken als je het tegenkomt.
Wat voor fraais is daar neergezet? Iemand een foto want dan weten de spotters die van
verder weg komen of het nog de moeite loont om te gaan.
En brengt een trapje uitkomst?
330/340 wrote:Wat voor fraais is daar neergezet? Iemand een foto want dan weten de spotters die van
verder weg komen of het nog de moeite loont om te gaan.
En brengt een trapje uitkomst?
Er hangt daar al lange tijd een soort kippengaas aan de kant van Mil East. Om richting die kant te fotograferen heb je geen trappetje nodig en is het ook niet nodig om het gaas te slopen. Richting de baan is het gewoon vrij.
Ter aanvulling op het bovenstaande, je kan wel "om het gaas" fotograferen in het hoekje. Daarvoor zou je wel een beetje over de reling heen moeten leunen. Ook biedt het trappenhuis uitkomst.
Vooralsnog is er voor zover ik weet geen officieel plan om P4 te sluiten voor spotters, ook niet na het aanleggen van het nieuwe platform. Maar wat er achter de schermen al bedacht/besproken/besloten wordt.....?
Ik ga morgen voor het eerst naar EIN om te spotten, meer beetje op goed geluk dat er wat komt.
Maar ik lees nogal wat tegenstrijdige berichten:
- Hierboven lees ik dat je makkelijk van P4 kan fotograferen zonder trap en in ''airfield guide'' staat weer ''Depending on how tall you are, your feet need to be at approximately 75 cm above ground level'' Ik ben maar 1m70 dus is een trappetje nodig of niet (ook voor P3 bij de paint shop)?
- Wind komt morgen uit ZO dus mag aannemen RWY21 in use. Is de spottersweg dan de beste oplossing? Heb een 75-300mm lens.
Heb nog 1 klein vraagje: Heeft iemand een voorbeeld van wat voor foto's ik kan maken op de Spottersweg (Spot nr 1 volgens de Scramble airfield guide) Link naar planepictures of jetphotos of andere mag ook.