Een vliegend lijntje van 5 Franse (militaire) props en jets

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22192
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Een vliegend lijntje van 5 Franse (militaire) props en jets

Post by Stratofreighter »

http://rafalefan.e-monsite.com/medias/images/kt5.jpg

Wedstrijdje Alpha Jet/Rafale/Mirage 2000: wie houdt in formatie de grootste "angle of attack"? :wink:
De propkisten doen niet mee...
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2719
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Een vliegend lijntje van 5 Franse (militaire) props en j

Post by Flyboy »

Een bewijs van de liftformule: bij gelijke V en lagere CL (Extra300 heeft een hogere CL, Mirage een lagere) moet alpha groter zijn (lineair in dit geval, dus hoe hoger de invalshoek hoe hoger de topsnelheid als je vermogen buiten beschouwing laat)
Last edited by Flyboy on 25 Apr 2015, 15:52, edited 1 time in total.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Een vliegend lijntje van 5 Franse (militaire) props en j

Post by aviodromefriend »

Flyboy wrote:Een bewijs van de liftformule: bij gelijke V en lagere CL moet alpha groter zijn (lineair in dit geval, dus hoe hoger de invalshoek hoe hoger de topsnelheid als je vermogen buiten beschouwing laat)
Huh? Zo lang je niet overtrekt (en de invalshoeken op die plaat lijken mij daarvoor wel heel erg klein) is het kenmerk van een grotere alpha juist een hogere cl. Het verband is een gegeven die vastligt tenzij je het vleugelprofiel gaat veranderen (AFAIK hebben deze toestellen die mogelijkheid slechts beperkt door met kleppen te spelen).

En het vergroten van de invalshoek levert zoveel extra weerstand op dat je minder topsnelheid haalt bij hetzelfde vermogen. Je hebt immers meer vermogen nodig om de weerstand te overwinnen dan dat er over blijft om in je snelheid te stoppen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Post Reply

Return to “'t Praethuys”