nemaco wrote:Waarom zijn de teksten er niet af geschilderd?
Kist staat in tijdelijke opslag en is nog steeds eigendom van KLM.
Volgens mij worden die alsnog verkocht aan andere maatschappij, zowel dat KLM deze Boeing nog opslaat in een afgelegen luchthaven in Spanje. En kan ook zo voor een andere maatschappij omgebouwd worden tot een freighter-versie.
Berven1 wrote: kan ook zo voor een andere maatschappij omgebouwd worden tot een freighter-versie.
Wist niet dat KL ook convertible -400s had.
Maar dat het toestel in full c/s in opslag staat is wel enigszins raadselachtig. Met de olie momenteel op 37$ per vat zou KL toch op z'n Delta's toch geld moeten kunnen maken met een afbetaalde 747.
Stond er een D-check voor de deur?
Berven1 wrote: kan ook zo voor een andere maatschappij omgebouwd worden tot een freighter-versie.
Wist niet dat KL ook convertible -400s had.
Maar dat het toestel in full c/s in opslag staat is wel enigszins raadselachtig. Met de olie momenteel op 37$ per vat zou KL toch op z'n Delta's toch geld moeten kunnen maken met een afbetaalde 747.
Stond er een D-check voor de deur?
KLM heeft helemaal geen convertible -400's in haar vloot, zodat Martinair in het verleden wel met convertible -200's gevlogen over de hele wereld vanaf Amsterdam.
747-406M (= mixed) - niet officiële, maar vaak gebruikte (sub)type aanduiding voor een KLM 747-400 combi
De officiële Boeing type aanduiding voor een KLM 400 series combi is : 747-406BC
Een volledig convertible 747-400 uitvoering is nooit aangeboden door Boeing en bestaat dus niet.
Er zijn slechts 13 747 convertible vliegtuigen geproduceerd in de 747-200 series, met (sub)type aanduiding : 747-200C
De laatste twee werden voor Martin Air geproduceerd als 747-21AC ( PH-MCE en -MCF)
06 = KLM Boeing customer code
1A = Martin Air Boeing customer code
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Ik heb ook altijd begrepen dat in principe elke 744 kan worden omgebouwd tot freighter, zoals classic en streep dus aangeven. Met andere woorden, Berven heeft gelijk dat die kist in de Spaanse woestijn best nog een koper zou kunnen vinden die hem ombouwt tot freighter, ondanks dat het geen convertible is. Tenzij 76er of B767-300ER wat specifieker kunnen zijn in wat dan het probleem is met de uitspraken van Berven.
Of dat ook zal gebeuren is overigens zeer de vraag met de vele 744s die inmiddels als uit dienst zijn en waarvan vele al niet eens meer bestaan, maar dat is een ander verhaal.
Momenteel staan er 10+ 747-400BCF vliegtuigen te koop, alleen op de Boeing site staan er 9, welke zijn ingeruild voor nieuwere 747-8 freighters !
De 747-400BC naar 747-400BCF modificatie wordt nog wel aangeboden door Boeing, maar de laatste 4-5 jaar is er geen enkele meer actueel omgebouwd.
Alleen de ombouwkosten zouden overigens hoger zijn dan de momentele tweedehandswaarde van een reeds gemodificeerd 747-400BCF vliegtuig.
Ook de 744BDSF modificatie door Bedek-IAI wordt officieel nog wel aangeboden , maar er is de laatste jaren geen enkele uitgevoerd.
Conclusie : Ombouw naar full freighter van de PH-BFM is economisch niet te verantwoorden, gezien de huidige marktomstandigheden.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.