Gelukkig had-ie niet zijn naverbranders aan....

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22192
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Gelukkig had-ie niet zijn naverbranders aan....

Post by Stratofreighter »


http://www.youtube.com/watch?v=QtNoY5lABnE

...want dat was dan een retourtje brandwondencentrum geworden voor de camera-crew...

Meer "echte" laagvliegers :?:
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php? ... &start=990 :wink:
A fully fueled SR-71 takes off from Air Force Plant 42, Palmdale, CA with a T-38 chase plane. SR-71 pilot: B C Thomas, RSO: J T Vida; T-38 crew: Tom Tilden, Phil Soucy, October 1987, photographed by Mike Relja.

I kept the airplane close to the runway to attain airborne single-engine minimum control speed as rapidly as possible.

Single-engine control speed for a fully fueled SR-71 was around 260 knots, whereas the liftoff speed was 210 knots and maximum tire speed was 239 knots.

The safest takeoff technique was to establish a level acceleration (speed increase) after main-wheel liftoff to exceed the single-engine minimum control speed quickly.

After the minimum control speed was attained, then it was safe to pull up and accelerate away from the ground, finally reaching the climb speed of 450 knots (520 mph) shortly after the pull-up at time 0:21.

The SR-71's airspeed at pull-up was 460 mph (400 knots). Everything happened very quickly as the video is only 1 minute, 4 seconds long, from lift-off to climb speed at an altitude of about 8,000 feet.

The SR-71 aircraft is #972 which now resides in The Smithsonian Air and Space Museum at the Steven F. Udvar-Hazy Center near Washington Dulles International Airport.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4496
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Gelukkig had-ie niet zijn naverbranders aan....

Post by Alpha Kilo One »

Als je de verhalen mag gelov, was de Blackbird echt een beest tijdens take-off. Vooral het gedrag van de burners was redelijk onvoorspelbaar. De ene ging aan, de andere pas later. Met als gevolg een vertraagd en zwalkend vliegtuig. Alsof de chauffeur teveel alcohol op heeft. Iedereen die een grote boot heeft bestuurd, kan zich de eerste kilometers nog wel herinneren. Zwetende handjes......
"Nix bliev wie it es"
User avatar
Flyingdutchman
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 820
Joined: 05 Sep 2002, 22:38
Location: Doorn
Contact:

Re: Gelukkig had-ie niet zijn naverbranders aan....

Post by Flyingdutchman »

Gave clip, dank voor het delen!
Post Reply

Return to “'t Praethuys”