...for those able to log in, see
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/c ... opt-dakota
Forum for all news, background, discussions and research on vintage aircraft, warbirds and wrecks & relics (stored, preserved, dumped etc). Actual logs -especially those of active airfields- are preferred to be posted in the appropriate Spotters forums. |
De Dutch Dakota Association DDA gaat een van de twee Dakota’s afstoten om het hoofd financieel boven water te houden. Met het overgebleven toestel worden vanaf eind mei weer rondvluchten gemaakt.
11-2-2016, 20:22 (Update 11-2-2016, 20:22)
Rotterdam of Lelystad uitvalsbasis
„De rondvluchten gaan gewoon door, alleen beginnen we een maand later. KLM heeft de hangaar 10 momenteel zelf nog nodig voor het onderhoud van de vloot, zodat ons onderhoud vanaf april kan beginnen”, benadrukt voorzitter Feije Jaski.
Onduidelijk is nog waar de DDA naar toe gaat: Rotterdam of Lelystad. Beide luchthavens zijn eigendom van Schiphol, dat nog wel sponsor blijft van de DDA.
We zijn daarom al geruime tijd op zoek naar een nieuwe sponsor. We zetten zo Unilever op het toestel of een andere naam. KLM gaat er sowieso dan af. We merken wel dat het gewone bedrijfsleven wel vluchten boekt, maar geen trek heeft in een sponsorcontract. We moeten het echt zoeken in de luchtvaartwereld.
Tevens wordt opnieuw de vloot ingekrompen. Enkele jaren geleden werden al twee kapotte toestellen verkocht en vorig jaar een Skymaster die in Zuid-Afrika staat. Een Stinson is in langdurig bruikleen gegeven aan de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Vliegbasis Gilze-Rijen.
Blijven over de twee Dakota’s uit 1944. Met de Prinses Amalia, die in KLM-kleuren is geschilderd, worden nu de rondvluchten gemaakt met twaalf passagiers.
Het vlaggenschip Doornroosje, in Martinair kleuren, kon voorheen 25 passagiers meenemen.
Maar na de ramp bij Texel gelden strengere regels en mogen maximaal twaalf passagiers mee.
Het toestel staat al jaren aan de kant omdat één van de twee motoren moet worden vervangen.
„We hebben besloten het toestel af te stoten.
We zijn met een organisatie bezig die het wil overnemen, maar wel nauw met ons blijft samenwerken. Wij leveren dan de piloten.”
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more