Post all airshow-related items here. Please keep the postings as informative and to-the-point as possible. Refrain from postings with the sole intention to communicate whether you like the show or not, unless accompanied by arguments that can help others.
Gevonden op Panoravia.......
De 1G21407 is in 1985 gebouwd en viel midden in een batch Antonovjes die naar de Nicraguaanse luchtmacht gingen, maar deze was minder fortuinlijk en vertrok/bleef in Polen, en bleef wel voor de staat vliegen, maar niet militair, maar als medical rescue vlieger bij de LPR Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, zoiets als Ambulance and Rescue Aviation (nu PMAR Polish Medical Air Rescue), vanaf Babice, als SP-UXI met acht andere zusjes, de UXA t/m UXH, de laatste die in dienst kwam en bleef, naast al die vette Mi-2's met SX.,WX.,ZX. etc
Deze subversie is dus An-2TPS!
Zijn jongere broertje 1G21408 kwam trouwens na wat omzwervingen in de jaren negentig bij de Kroatische luchtmacht terecht!
Dat deed de SP-UXI tot tenminste 2002, en in die rol werden ze in 2004 vervangen door de P180 Avanti
De 1G21407 werd dus afgestoten en aangekocht door het Lesko ski resort in zuidoost Polen in Bieszczady waar je ook kan zweefviegen paragliden etc etc
En kreeg regi SP-FVB, en werd mogelijk weer verbouwd tot gewone An2T (of zelfs An-2P?)
Die deden hem dus van de hand aan AAA CTDC die het ding naar NL vlogen in juni 2009 naar Eelde geloof ik, waarna hij naar Twente vertrok voor testen op het oude F-16 engine test center
In juli van dat jaar werden er bij uitzondering nog wat testvluchten mee gevlogen vanaf Twente naar Lelystad oa 4 en 27 juli.
daarna was de kist bestemd voor grondtesten..... en niet meer bedoeld om te vliegen.
dat was een andere bak, nadat een Gruman Tracker afviel had met bij CTDC het oog op een andere An-2 laten vallen
De 1G17244 een gebakje uit 1977 die bij de Ukrainse tak van Aeroflot had gevlogen vanaf een veldje bij Dniepropetrovsk als CCCP-40752 en na 1991 als UR-40752.
Een van de Litouwse Antonov bedrijfjes verschalkte dat kippetje, verbouwde het (LY-...?) tot een mooie VIP kist met leren stoelen etc en verkocht het geval aan een Amerikaan, waarna dat ding van 2002/2008/2010 gebruikt werd in de lokale filmindustrie als N244MJ
Na de transatlantische biobrandstofvlucht mocht er helaas dus niet op Twente geland worden en werd van de weeromstuit maar Teuge, Klausheide en Hoogeveen aangedaan