76-er wrote:Ergens las ik (weet niet meer waar) dat de businessclass op de 330 wordt verkleind tot 18 (ex 74?) stoelen. Is KL van plan om dan met 1 of 2 dames deze pax te gaan bedienen?
Mogelijk een paar voor dedicated Carib ops waarbij C regelmatig minder is gevuld, door meer Y erin meer $ genereren
Hurricane wrote:Maar terug naar deze aanleiding: als er een aankondiging komt van een mogelijke 747 op Twente kan ik wel begrijpen dat er een vraag komt voor meer info. Veel grotere toestellen zijn er bij mijn weten niet geland dus dat is in 1 klap al Neerlandse luchtvaarthistorie. Tot het moment dat de kist daadwerkelijk voor de baan hangt kan er nog een hoop wijzigen maar dat is het risico van de hobby. Dat is ook gelijk 1 van de charmes en grootste ergernis ... met een dunne lijn er tussen.
Er zal in ieder geval een NOTAM worden uitgegeven voor de activiteit van het TGB Twenthe.
Deze regeling is volgens het boekje van kracht tot 1 november, maar door het uitblijven van een luchthavenbesluit zal dit waarschijnlijk verlengd worden.
NOTAM wordt 24 uur van te voren uitgegeven, maar ook hoeft het nog niet per definitie zeker te zijn dat hij dan komt.
De PH-BFP komt volgende maand niet naar (voormalig) Twenthe. Mogelijk begin volgend jaar wel een andere B747-400.
Ben Scramble member, reader & contributor since 1984
76-er wrote:Ergens las ik (weet niet meer waar) dat de businessclass op de 330 wordt verkleind tot 18 (ex 74?) stoelen. Is KL van plan om dan met 1 of 2 dames deze pax te gaan bedienen?
Mogelijk een paar voor dedicated Carib ops waarbij C regelmatig minder is gevuld, door meer Y erin meer $ genereren
In februari/maart '17 gaat de A330-200 vloot naar 18C en 249M (nu 30/213). De A330-300 blijft 30C en 262M.
Eind 2017 gaat men de WBC updaten met full flat stoelen
WXD: 29oct binnen gekomen als KL1758 en versleept naar HG73, laatste KLC vlucht?
KZA: 29oct binnen gekomen als KL1862 en versleept naar HG73, laatste KLC vlucht?
BFP: gaat vandaag als KL661 naar Houston, morgen als KL662 terug(07:50 STA)
BFD: staat in HG11, morgen geplanned op KL565 (11:45 STD)
BFG: is op de 29e binnen gekomen als KL606 en versleept naar HG11, toestel zou uitgefaseerd worden? (stond deze wel op de nominatie?)
Onderstaand het schema dat volgens mij het meest updated schema is waarin BFG niet voorkomt:
PH-BFM - 30 OKT 2015 - to LETL
PH-BFO - 09 JAN 2016 - to LETL
PH-BFK - 05 SEP 2016
PH-BFA - 15 OCT 2016
PH-BFD - 31 OCT 2016
PH-BFP - 31 OCT 2016
PH-BFN - 26 MAR 2017
PH-BFE - 22 MAY 2017
PH-BFR - 01 NOV 2017
PH-BFC - 04 DEC 2017
PH-BFU - 30 JUN 2018
PH-BFB - 31 OCT 2018
Fiets wrote:Mogelijke uitfaseringen:
WXD: 29oct binnen gekomen als KL1758 en versleept naar HG73, laatste KLC vlucht?
KZA: 29oct binnen gekomen als KL1862 en versleept naar HG73, laatste KLC vlucht?
BFP: gaat vandaag als KL661 naar Houston, morgen als KL662 terug(07:50 STA)
BFD: staat in HG11, morgen geplanned op KL565 (11:45 STD)
BFG: is op de 29e binnen gekomen als KL606 en versleept naar HG11, toestel zou uitgefaseerd worden? (stond deze wel op de nominatie?)
BFK staat inmiddels in Mojave.
BFA gaat 7 november naar Teruel.
BFP volgt eind november ook naar Teruel.
BFD vliegt nog operationeel t/m medio januari. Nog tbd waar die heen gaat.
Nu de KLM met directe vluchten naar St Maarten vliegt. Vraag ik me af; Wat als er single enige fire is na V2 met take off richting de berg? Red ze dat wel? De baan is hoelang?
nick777 wrote:Nu de KLM met directe vluchten naar St Maarten vliegt. Vraag ik me af; Wat als er single enige fire is na V2 met take off richting de berg? Red ze dat wel? De baan is hoelang?
Simpel: ze starten van de berg af richting zee....
Ben Scramble member, reader & contributor since 1984
Nu de KLM met directe vluchten naar St Maarten vliegt. Vraag ik me af; Wat als er single enige fire is na V2 met take off richting de berg? Red ze dat wel? De baan is hoelang?
Die berg maakt, hoe gek het ook klinkt, niet zoveel uit want ze maken vlak na het loskomen een rechter bocht, ze vliegen er dus niet overheen.
Nu de KLM met directe vluchten naar St Maarten vliegt. Vraag ik me af; Wat als er single enige fire is na V2 met take off richting de berg? Red ze dat wel? De baan is hoelang?
Die berg maakt, hoe gek het ook klinkt, niet zoveel uit want ze maken vlak na het loskomen een rechter bocht, ze vliegen er dus niet overheen.
Alleen kan je geen rechterbocht maken als engine 2 kapot is .
Ze gaan standaard weg vanaf baan 28.
Alle prestatieberekeningen gaan uit van een motorstoring op V1. Je moet dan, om een veilige marge met het terrein te houden, een bepaalde klimsnelheid kunnen maken. Dit wordt dan weer teruggerekend naar een max startgewicht, rekening houdende met o.a. wind en temperatuur.
De heuvel in het verlengde van 10 zorgt ervoor dat je vrij snel rechtsaf moet draaien. Bovendien moeten de heuvels waar je in de rechterbocht overheen vliegt zichtbaar zijn. Deze beperkingen zijn wel degelijk van invloed op het max startgewicht. Toch was dit, in het geval van een relatief lichte 747, geen enkel probleem en werd er meestal met maximaal derated vermogen gestart. Er was zeer veel gewichtsruimte tussen het maximale voor die baan en die condities en het actuele gewicht voor het stukje naar Curacao. Als de 747 rechtstreeks terug zou moeten vliegen naar AMS is het een heel ander verhaal. Vandaar dat er via Cur gevlogen werd.
De A330 kan, net als ieder meermotorig vliegtuig, wel degelijk een rechterbocht maken als motor 2 zou uitvallen. De reden dat er bij voorkeur vanaf 28 gestart wordt is dat dit minder beperkingen geeft dan een start richting 10. De eventuele tailwind op 28 is dan minder beperkend dan de vereiste "obstacle clearance" voor een start vanaf de 10.
Het heeft er alles mee te maken dat de 330 rechtstreeks terug naar Ams vliegt.