Niet zo heel gek.bvdboomen wrote:
Waar maak ik me nog zorgen over?
Batterijduur (900 opnames vs 1500 opnames op de 1D mk4)
Ik ben eigenlijk wel blij met het gewicht en grootte van de body zoals ie nu is. Ik zelf denk aan de aanschaf van een derde accu.altenae wrote:Je kan ook een grip nemen onder de 5D4 met 2 batterijen dan zit je dus op 1800 opnames vs 1500.
Dat is naast classificatie de enige functie die er aan kan. De knop is niet vrij programmeerbaar.altenae wrote:Wat betreft de RATE knop. Aan deze knop kan je een andere functie hangen.
Heb zelf de beveilig beeld optie eraan gekoppeld.
Tweede hands is niet mijn ding en een nieuwe 5D3 heb ik inderdaad ook overwogen. Maar zoals ik eerder met andere apparatuur heb gehad, denk ik dat ik daar op termijn spijt van gehad zou hebben.altenae wrote:Wel eens gedacht aan een jonge 1Dx mark I ?
Of gewoon een nieuwe 5D3 voor weinig ?
Mee eens!altenae wrote:Enfin de 5D4 is een hele goede camera.
Zo heb ik het nog niet bekeken Richard. Dat maakt me een stuk blijer.Richard from Rotterdam wrote:Qua prijs valt ie best mee toch tov in Amerika kopen? Op websites is hij daar weliswaar goedkoper, maar vergeet niet dat je nog BTW of sales tax moet betalen. Import naar NL vanuit de VS zal hem nog een stuk duurder maken dan gewoon bij een NL handelaar aanschaffen.
Over die codec is wat ik gelezen heb op internet. Wat je wel met die 4k kan doen is een video still opslaan als foto. Heb je mooi een camera met 25fps die 4k resolutie foto's maakt.Richard from Rotterdam wrote:Qua video klinkt hij best prima met Motion JPG. En qua codec is hij niet verouderd hoor, H264 voor HD materiaal is de huidige standaard. H265 bestaat weliswaar maar dit levert geen beter beeld op zo zeer, vooral kleinere bestanden.
Ben zelf overgestapt van 1.3 crop (1d4) naar fullframe (5dsr). Had voorheen een maximaal bereik van 1040 mm (800mm lens x 1,3 crop) bij 16 mp. Heb nu fullframe met maximaal 560 mm bij 50 mp. Als je dit vertaalt naar de oude situatie (door te croppen) kom je uit op afgerond 27 mp bij 1040 mm. Dus eigenlijk ga je er dan op vooruit en loop je alleen nog maar tegen de atmosferische beperkingen aan (ervan uit gaande dat je glas goed is)geert99 wrote:Sorry dat ik mij hier inmeng, maar ik zit al een paar jaar te kijken naar full frame. Ik doe naast vliegtuigfotografie ook indoor sport en heb het idee dat ik een full frame daar heeeeel goed kan gebruiken. Ik ben echter voor vliegtuigfotografie bang voor het verlies van de cropfactor en dus de fictieve extra milimeters. Ik vind bij veel airshows 400mm (op mijn 7DmkII) al te weinig. Hoe ervaren jullie dat? Ik lees hier dat jullie meer croppen om de cropfactor ahw te compenseren, maar bevalt dat ook echt goed?
Ben benieuwd naar jullie mening.
Ben, gewoon oude situatie loslaten op nieuwe, bij mij was maximaal bereik in oude situatie 16 mp camera (1d4) met 800 mm lens en dus de 1,3 crop, dat gaf mij een analoog bereik van 1040 mm bij het maximale aantal mp's van 16 In de nieuwe situatie is mijn maximaal bereik bij de 5dsr i.c.m. lens 560mm bij 50 mp. Als ik dus een vergelijkbare foto wil hebben als in de oude situatie bij 1040mm zal ik dus moeten gaan croppen omdat mijn glas i.c.m. de fullframe niet verder komt dan 560 mm. In dat geval hou ik nog 27 mp over oftewel ik snij ongeveer de helft weg.bvdboomen wrote:Hans, kun je uitleggen hoe je aan het resultaat van 27mp komt?
Dan kan ik dat eens vertalen naar mijn situatie.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more