https://www.trouw.nl/home/ryanair-is-ee ... ~a1be3123/
moeten kunnen lezen.
Het is bekend dat werken voor Ryanair nu niet bepaald een feest is voor velen,
maar dat het ZO erg is/was ?
Een paar quotes.
Het is niet alleen de nadruk die Ryanair legt op hoge verkoopresultaten,
maar vooral ook de lage beloning
en het feit dat Ryanair bij ziekte niet doorbetaalt,
wat vakbond FNV Luchtvaart nu alarm doet slaan.
De FNV betwijfelt of de wet op het minimumloon wel wordt nageleefd.
Veel cabinemedewerkers moeten rondkomen van een netto inkomen van zo’n 1000 euro per maand, terwijl ze wel 40 uur werken en/of standbydiensten draaien.
“Meer dan alleen de ingeroosterde vlieguren krijg je niet betaald. Dus je krijgt niets voor het schoonmaken voor en na een vlucht of het klaarzetten van voorraden. Ook vertraging wordt niet uitbetaald.”
Daarbij komt dat standbydiensten thuis helemaal niet betaald worden, terwijl je wel binnen een uur op het vliegveld moet zijn als je wordt opgeroepen, zo stelt FNV-bestuurder Leen van der List. Voor een standbydienst op het vliegveld krijgt de medewerker wel een vergoeding. “Maar dat is slechts 30 euro”, zegt Van der List. “Voor dat geld zit een medewerker acht uur lang te wachten op het vliegveld.”
Ook stelt Ryanair dat de medewerkers ‘free training’ krijgen. Het gaat hier om tussentijdse trainingen. De cursus om cabinemedewerker te worden kost wel geld. Zo blijkt op de website van Crewlink dat het tussen de 3600 en 4200 euro kost om een training te doen waarmee je bij Ryanair cabinemedewerker kan worden. Als je de training niet vooruit kan betalen, wordt deze van je salaris afgetrokken.
Ziek melden wordt de cabinemedewerkers op vliegbasis Eindhoven ook nog eens erg lastig gemaakt.
Zij moeten een formulier invullen over de ziekmelding en deze vanaf de vliegbasis naar het Ierse hoofdkantoor faxen, behalve als zij echt niet uit bed kunnen komen.
In dit formulier, dat Trouw in handen heeft, wordt de medewerker gevraagd te omschrijven wat er precies aan de hand is.
Niet alleen moet de naam van de ziekte worden gegeven, maar ook een gedetailleerde omschrijving van de symptomen.
De term ‘sick’ (ziek) wordt niet geaccepteerd, evenals de term ‘flu’ (griep).
“Dit terwijl in Nederland geldt dat een werkgever helemaal niet mag vragen wat je precies voor ziekte hebt”, zegt Van der List.
Doktersverklaring
Als een cabinemedewerker drie dagen of langer ziek is, moet hij een doktersverklaring inleveren bij Ryanair, waarin staat wat voor ziekte hij heeft en wanneer hij weer verwacht aan de slag te kunnen gaan.
“Vanwege privacy mogen artsen in Nederland echter helemaal geen medische gegevens prijsgeven”, zegt Van der List. Zij kunnen dus ook niet zo’n verklaring opstellen.
Dit moet geregeld worden via een bedrijfsarts. “Telkens wordt er weer gevraagd naar een doktersverklaring, terwijl dat in Nederland niet wordt afgegeven”, zegt Claudia. “En een bedrijfsarts heeft Ryanair niet.”
Wie meer dan vier dagen ziek is geweest, moet zich melden in Dublin om zich te verantwoorden, vertelt Claudia. “Hoe vaak je ziek bent, wordt meegenomen in je beoordeling.”
Oftewel: Het bedrijf (Ryanair) heeft geen voorzieningen voor doorbetaling bij ziekte. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om een beroep te doen op wettelijke voorzieningen waar u misschien recht op heeft.