Edit: 2e edit Het lijkt erop dat het letterlijk quoten van een topictitel met url voor een fout zorgt in de mobiele versie. Poging drie hieronder!
Uit het topic "EHAM 07-11-2017 MIL":
Zo'n beetje alle 'intel' in dat topic is goed, namelijk de meest accurate en actuele informatie die beschikbaar was op het moment van posten. Dat is bijna altijd zo op dit forum en onze dank gaat blijvend uit naar iedereen die de moeite neemt, waaronder sommigen voor de zoveelduizendste keer, om daaraan bij te dragen.Arjenp wrote:Dien een klacht in bij Schiphol dat ze het fout in hun eigen systeem hebben staan. De tweede krijgt net airway clearance voor de 24 en de 18L is niet meer in gebruik. Bepaal zelf wat je met die info doetwild weasel wrote:Is er iemand die GOEIE intel heeft over t vertrek van de tweede?
Ook Schiphol (of de verkeersleiding of de Qatarese luchtmacht of wie dan ook) had niks 'fout' in zijn systeem staan. Met dit geval als voorbeeld, een Estimated Time of Departure heet niet voor niets zo. Er kan altijd iets tegenzitten, iets onverwachts gebeuren, iets kapot gaan en dat gebeurt dan ook aan de lopende band. Zoals een gewaardeerd forumlid met kettingzaag altijd waarschuwt: "Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart".
Op basis van de huidige geluidhinderregels mogen op Schiphol maar zeer beperkt twee start- en twee landingsbanen tegelijk gebruikt worden. Het hele systeem moet daardoor tot tien keer per dag omgebouwd worden waarbij voor bepaalde bestemmingen dan de geplande baan verandert. Deze planning loopt automatisch mee in de systemen totdat een vlucht daadwerkelijk de motoren start, en ook daarna kan er nog wat veranderen. Inbound geldt iets dergelijks, waarbij vluchten dan ook nog in eerste instantie voor een 'hoofdbaan' gepland worden. Verkeer naar Oost krijgt dan in tweede instantie vaak baan 22 (04 zie je bijna nooit in het systeem).
Dit zijn onzekerheden die altijd een rol blijven spelen. Niemand heeft een goed functionerende glazen bol.
Disclaimer 1: zelfs op dit verhaal vol variaties bestaan natuurlijk weer uitzonderingen.
Disclaimer 2: ik beweer niet dat iemand (serieus) beweerd heeft dat... enz.
Doe er je voordeel mee!
Erik