Zat 18nov2017 tv: 1981 MLD Atlantic crash in Andere Tijden

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22190
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Zat 18nov2017 tv: 1981 MLD Atlantic crash in Andere Tijden

Post by Stratofreighter »

https://www.anderetijden.nl/programma/1 ... day-Mayday
Uitzending: zaterdag 18 november om 21.20 op NPO 2.

In januari 1981 verdrinken drie Nederlandse marinemannen in de Ierse Zee als hun vliegtuig,
een Breguet Atlantic,
tijdens een patrouillemissie naar Russische onderzeeboten in zee stort.
Reden: een kapot hoogteroer.

Acht jaar daarvoor komt bij een soortgelijk ongeluk de bemanning met de schrik vrij.
Defensie ontdekt dat dit type vliegtuig onveilig is,
maar stuurt het toch de lucht weer in.

Met als gevolg de drie doden in 1981.
Andere Tijden over onwetende militairen en een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden.

Bekijk ook het multimediaverhaal https://anderetijden.nl/flow/1/mayday-mayday
over de twee ongelukken met origineel radioverkeer.
Casettebandje met origineel radioverkeer

In 1973 krijgt de vliegbasis in Valkenburg een noodkreet binnen van het marinevliegtuig dat op patrouille is boven de Noordzee. Deze opnames zijn bewaard gebleven.
Luister ze terug in dit multimediaverhaal:
Geïnterviewden

Tjamko van Eijk
Navigator

Egbert van Remmerden en Theo Postma
Radio operator en vliegtuigcommandant

Kees Leebeek
Oud-piloot Breguet Atlantic

Hans de Jager
Boordwerktuigkundige

Clary de Vos
Nabestaande

Ricky Voorneman
Nabestaande

Hans Ekhart
Zoon van overlevende piloot
https://www.anderetijden.nl/programma/1 ... day-Mayday
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22190
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Zat 18nov2017 tv: 1981 MLD Atlantic crash in Andere Tijd

Post by Stratofreighter »

Het geschiedenisprogramma van NTR en VPRO

Mayday Mayday
Uitzending: zaterdagavond 18 november, 21.20 uur, NPO2
Website: www.anderetijden.nl

Geachte Premier Rutte,

‘Graag wil ik van u vernemen
wat het verschil is tussen het afschuwelijke ongeluk in Mali waarbij twee van onze landgenoten zijn omgekomen,
doordat er met ondeugdelijk materiaal werd gewerkt,
en het vliegtuigongeluk met de Breguet Atlantic van de Militaire Luchtvaart Dienst op 15 januari 1981
waarbij mijn man en de vader van onze kinderen is omgekomen evenals twee collega’s.

Ook hier deugde het materiaal niet waarmee gewerkt werd’.

Deze brief stuurt de weduwe Voorneman op 4 oktober 2017 naar aanleiding van het Tweede Kamer debat over het ongeval in Mali en het aftreden van Minister Hennis van defensie.

Op 15 januari 1981 komt boven de Ierse Zee een Breguet Atlantic van de MLD in de problemen.

De piloot slaagt erin het vliegtuig in een storm op het water te zetten.

In luchtvaarttermen heet dit ditchen.

Alle bemanningsleden overleven in eerste instantie deze noodlanding,
maar slecht materiaal,
zoals een slecht functionerend reddingsvlot en ondermaatse kleding,
leiden ertoe dat drie van de twaalf bemanningsleden alsnog om het leven komen.

Zij sterven aan onderkoeling.
De overige negen worden net op tijd door reddingshelicopters van de Britse marine gered.

De oorzaak van het ongeval is een breuk in een onderdeel van het hoogteroer.

Acht jaar eerder is eenzelfde type vliegtuig verongelukt, als gevolg van precies hetzelfde euvel.

Ook toen wist de piloot het toestel te ditchen.

De piloot was in beide gevallen dezelfde: Gert Ekhart.

Bij het eerste ongeluk, in 1973, zet Ekhart de Breguet Atlantic op een spiegelgladde zee voor de kust van Wassenaar.

Alle bemanningsleden komen met de schrik vrij. Niemand raakt gewond. Zijn vrouw, die op die dag op het strand is, ziet het toevallig gebeuren.

De aanbevelingen van de commissie die dit ongeval onderzoekt zijn even duidelijk als simpel: er moet voortaan in dit type toestel een noodbesturing worden aangebracht.

In het rapport staat dat een defect in het besturingsmechanisme de kans vergroot op catastrofale problemen.

Maar de aanbevelingen worden door de Europese partners van Breguet in de wind geslagen en Defensie neemt daarop bewust het risico om door te blijven vliegen met een gebrekkig patrouille vliegtuig.

Op 15 januari 1981 volgt het tweede ongeluk, met drie doden als gevolg. Hierna worden de resterende zes nog vliegende Breguets , tijdelijk, aan de grond gehouden.

In Andere Tijden spreken nabestaanden, overlevenden en een lid van de onderzoekscommissie over het ongeval dat voorkomen had kunnen en had moeten worden.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Post Reply

Return to “'t Praethuys”