Stearman, Agusta Bell 204 and others to move to Texel...

ImageImageForum for all "old aircraft" related news, background, discussions and research.

Forum rules
ImageImageForum for all news, background, discussions and research on vintage aircraft, warbirds and wrecks & relics (stored, preserved, dumped etc). Actual logs -especially those of active airfields- are preferred to be posted in the appropriate Spotters forums.
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22192
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Stearman, Agusta Bell 204 and others to move to Texel...

Post by Stratofreighter »

...het complete verhaal op
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... n-op-texel :!:
Helikopterpiloot Ruud Heinen uit Anna Paulowna is lyrisch:
zijn vrouw en hij gaan historische vliegtuigen restaureren op Texel


Nu het Texelse college de procedure wil starten om zijn bouwplannen voor een hangar op het vliegveld mogelijk te maken,
lijkt de droom van Ruud Heinen eindelijk uit te komen.

De helikopterpiloot uit Anna Paulowna wil op het Texelse vliegveld
een bedrijf vestigen voor restauratie en onderhoud van historische vliegtuigen.
Zijn eigen vliegtuigen komen daar ook te staan.

De Boeing Stearman, een dubbeldekker uit 1944, staat al vijf jaar op Texel.

Ook zijn helikopter, die nu tijdelijk tentoongesteld wordt in het Aviodrome, komt naar Texel.

Een echte Agusta Bell 204.
Hij is heel geschikt om promotie- en demonstratievluchten mee uit te voeren.’’
We vonden deze Cessna 340 in Venetië. Maar die was veel te goed om binnen te zetten, dus gaan we hem vliegen vanaf Texel.
Een ander vliegtuig komt nu uit Brazilië voor Oudkarspel.’’
Heinen wil nog meer historische vliegtuigen naar Texel halen,
oude dubbeldekkers of jagers uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog.

Hij denkt dat zijn bedrijf een mooie aanvulling is op het Luchtvaart- en Oorlogsmuseum,
dat ook op het vliegveld is gevestigd,
en op de vliegtuigshows die Mike en Ed de Bruijn van Vliegveld Texel organiseren.

,,Ik wil iets neerzetten om kennis over te dragen.
Het museum is statisch, dat kun je levendig maken en je kunt mensen ook laten meevliegen.
Het is leuk voor de vrijwilligers die bij het museum werken.’’
,,We zien heel veel mogelijkheden tot samenwerking met het museum en het vliegveld.
Het trekt ook mensen aan, bijvoorbeeld voor het vliegveldrestaurant.
Dit is het allerlaatste stukje waar gebouwd mag worden op het vliegveld.

We hebben het verzoek gekregen om de hangar te laten opgaan in de omgeving en dat gaan we ook zeker doen.

Door de beplanting, de kleur van de gebouwen en te kiezen voor soortgelijke bouw als die er al staat.
Het is mooi dat ons bedrijf niet tot meer vliegbewegingen zal leiden.
De band met Texel is voor Ruud Heinen een familieaangelegenheid en heeft een lange historie.
,,Mijn vader kwam als marinevlieger al bij Ed de Bruijn op het vliegveld.
Ed is een goede vriend van ons.
Als alles meezit, kan de hangar op het Texelse vliegveld nog dit jaar gebouwd worden.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... n-op-texel
voor het complete verhaal, dus. :wink:
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Antilliaan
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 574
Joined: 28 Jun 2004, 23:40
Type of spotter: exotic
Subscriber Scramble: Antilliaan

Re: Agusta Bell 204 and others to move to Texel...

Post by Antilliaan »

The Stearman is based at Texel for a few years already, like the article says.

The helicopter in Oudkarspel referred to in the article is SE-HLS SA360C (msn 1016) which can be found at Lorrie 9 with company InnoVfoam.
Post Reply

Return to “Vintage, warbirds and wrecks & relics”