"KLM started evaluating the E2 at least as far back as 2017, seeking a replacement for its Boeing 737-700 fleet, which Cirium's Fleets Analyzer puts at 16 aircraft. The airline has not outlined a retirement timeline for the 737s.
Asked how many E195-E2s will be used for growth versus replacement, Elbers said it depended on the market situation at KLM's Amsterdam Schiphol hub."
Bron
Bovenstaande passage trok mijn aandacht. De E195-E2 heeft een seat capacity van 120-146 en als men dicht tegen de max van 146 gaat zitten, dan is de E2 ineens een interessante vervanger voor de 737-700 met momenteel 142 stoelen. Het lijkt erop dat men met deze order een grote mate van vloot flexibiliteit naar de toekomst bewerkstelligd:
- Scenario A: Schiphol mag na 2020 niet groeien. In dat geval dienen de E195-E2's puur ter vervanging van de duurdere mainline 737-700 (en wellicht enkele oude E190's). Hiermee kan men dus Europa-productie overhevelen van het duurdere 'mainline KLM' naar het goedkopere 'regional KLC'. Als er niet gegroeid kan worden, dan is kosten besparen de enige manier om competitief te blijven.
- Scenario B: Schiphol mag na 2020 groeien. In dat geval dienen de E195-E2 voor het grootste gedeelte ter uitbreiding van KLC, met wellicht enkele exemplaren als vervanging van oude E190's en enkele 737-700's waarvan de lease af loopt. In dit geval zou KLC een flinke productie groei kunnen meemaken na 2020.
Al met al een hele veilige en slimme order die inspeelt op het 'KLM vs KLC' mechanisme.