Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke definitie Scramble hanteert voor het onderscheid tussen W&R en warbirds. Een voorbeeld: in de W&R-sectie van Scramble 482 las ik dat de Catalina PH-PBY naar de VS is gevlogen. Dit lijkt mij meer passen bij de warbirds-sectie (die in dat nummer overigens ontbreekt, maar dat doet er verder niet toe) dan de W&R-sectie. Idem voor het item over de twee L-21s die een mid-air-collision hadden.
De meest voor de hand liggende indeling is volgens mij:
*Warbird: luchtwaardig (ex-mil en als zodanig herkenbaar)
*W&R: niet-luchtwaardig, ook niet in de nabije toekomst (preserved, instructional airframe, stored, missende onderdelen, etc. Kan zowel ex-mil als civ zijn. Kisten in regulier onderhoud vallen hier dus buiten).
Uiteraard kan een vliegtuig van de ene naar de andere categorie overgaan: een W&R die op een gegeven moment wordt opgeknapt kan een warbird worden en een warbird die om wat voor reden niet meer vliegt/gaat vliegen kan een W&R worden.
Hoe kijkt Scramble (en andere spotters) hier tegenaan?
Met vriendelijke groet,