This forum is supervised by GRAS, Scramble only hosts this forum. The basic rules of the Scramble Message Board also apply to this forum, but GRAS may have additional regulations. Dutch is the main language here but English is allowed too.
Het plan van Defensie om meer te vliegen vanaf vliegbasis Gilze-Rijen gaat in de ijskast. Dat heeft staatssecretaris Visser beloofd aan omwonenden van de Brabantse luchtmachtbasis. Ook deed ze andere toezeggingen aan de bewoners, die al jaren klagen over geluidsoverlast.
Zo komt er binnen enkele jaren een einde aan de mogelijkheid voor straaljagers om in noodgevallen te landen op de vliegbasis. Door het vervallen van deze reserveveldfunctie moeten stilgelegde nieuwbouwprojecten in de omgeving weer op gang komen.
Wat zou dit inhouden voor de bewegingen/oefeningen op het veld? Wordt het vergelijkbaar met de laatste periode Soesterberg?
Een van de hoogtepunten van de LMD die elke editie terugkeerd is de airpower demo.
Zonder jets kan die niet doorgaan en dat is min of meer een must van de LMD.
Ik vermoed dat de KLU dan liever voor volkel of leeuwarden kiest dan de show zonder jets te houden
thiel03 wrote:Het houdt in ieder geval in dat in de toekomst er geen Luchtmachtdagen op EHGR meer zullen zijn.
Is dat een aanname? Wie zegt dat er geen show is waarbij er dan geen fighters zullen komen, of alleen maar fly-by's.
Op zich tamelijk logische aanname wat betreft de luchtmachtdagen, maar een heli-meet zoals toen enkele jaren op Bierset werd georganiseerd zou best aardig zijn
Maar gezien het gebrek aan geld zie ik dat niet snel gebeuren.
Let op, het gaat om de reserveveld functie en niet dat er totaal geen fighters meer zouden mogen komen.
Waar wel sprake van is dat de slope(s) mogelijk een andere locatie krijgen meer in het midden van het vliegveld.
Lex wrote:Let op, het gaat om de reserveveld functie en niet dat er totaal geen fighters meer zouden mogen komen.
Het artikel is eigenlijk niet zo heel eenduidig te interpreteren. Er staat dat fighters geen noodlanding meer mogen maken en als dat al niet eens meer mag zie ik ook niet zoveel ruimte om nog op andere manieren met fighters vanaf Gilze te opereren.
Artikel van de NOS klopt niet helemaal. Gilze zal zijn rol als reserveveld verliezen, maar niet dat van een uitwijkveld. Voor beide opties gelden compleet andere eisen qua geluidzones, en de daarbij horen eisen voor nieuwbouw. Gilze blijft een NATO standaard veld en runway renovaties staan gepland voor begin 2022. Ook de grote jongens zullen en moeten mogen blijven landen op Gilze met het oog op eventuele uitzending in UN of NATO verband (C17 of AN124).
Wat betreft de LMD dagen, Gilze is daarbij de topfavoriet van Den Haag, mede door zijn perfecte ligging tussen spoor en A58. Verwacht niet dat daar iets aan gaat veranderen. Sterker nog, er is zelfs geopperd om de LMD enkel op Gilze te doen om de 3 jaar, mede door eerder genoemde voordelen.
In het artikel op Omroepbrabant wordt er overigens niet zo diep op ingegaan, en spreken ze over heropening van De Peel met als functie reserveveld. Maar eer dat daar de baan klaar is zijn we tig jaar verder.
Mevrouw Visser kan veel beloven, maar als ze over 2 jaar opgevolgd wordt na de nieuwe verkiezing liggen de kaarten weer anders. Het is en blijft een politiek spel, zo was het en zo zal het blijven in de toekomst.
"GIPS"
GIJS TEN VELDE
GRAS REIZEN
GRAS TRAVEL DEPARTEMENT
GIPS wrote:Artikel van de NOS klopt niet helemaal. Gilze zal zijn rol als reserveveld verliezen, maar niet dat van een uitwijkveld. Voor beide opties gelden compleet andere eisen qua geluidzones, en de daarbij horen eisen voor nieuwbouw. Gilze blijft een NATO standaard veld en runway renovaties staan gepland voor begin 2022. Ook de grote jongens zullen en moeten mogen blijven landen op Gilze met het oog op eventuele uitzending in UN of NATO verband (C17 of AN124).
Wat betreft de LMD dagen, Gilze is daarbij de topfavoriet van Den Haag, mede door zijn perfecte ligging tussen spoor en A58. Verwacht niet dat daar iets aan gaat veranderen. Sterker nog, er is zelfs geopperd om de LMD enkel op Gilze te doen om de 3 jaar, mede door eerder genoemde voordelen.
In het artikel op Omroepbrabant wordt er overigens niet zo diep op ingegaan, en spreken ze over heropening van De Peel met als functie reserveveld. Maar eer dat daar de baan klaar is zijn we tig jaar verder.
Mevrouw Visser kan veel beloven, maar als ze over 2 jaar opgevolgd wordt na de nieuwe verkiezing liggen de kaarten weer anders. Het is en blijft een politiek spel, zo was het en zo zal het blijven in de toekomst.
Ter aanvulling: uitwijkveld!
Medio augustus zal Gilze aan beide zijden van de hoofdbaan 10-28 de VAI worden vervangen. Er worden dus 2 AAS geïnstalleerd. Met de installatie van de nieuwe vliegtuigafreminstallatie’s beschikt Gilze straks over een modern afremsysteem dat gecertificeerd is voor het afremmen van diverse soorten gevechtsvliegtuigen waaronder de F-35. Mogelijk zullen andere militaire vliegvelden volgen.
Medio augustus zal Gilze aan beide zijden van de hoofdbaan 10-28 de VAI worden vervangen. Er worden dus 2 AAS geïnstalleerd. Met de installatie van de nieuwe vliegtuigafreminstallatie’s beschikt Gilze straks over een modern afremsysteem dat gecertificeerd is voor het afremmen van diverse soorten gevechtsvliegtuigen waaronder de F-35. Mogelijk zullen andere militaire vliegvelden volgen.
De installatie van een nieuwe AAS zegt erg weinig. De politiek is zo veranderlijk als het weer . Deze aankoop was al een paar jaar geleden begroot en toen speelde dit issue niet of nauwelijks.
Een voorbeeldje uit het verleden...Op Soesterberg werden ook nog nieuwe gebouwen neergezet terwijl het veld al gesloten was!!!
Het is puur een spel om de geluidsregels te omzeilen die ervoor zorgen dat er op het moment niet gebouwd kan worden. Als het op papier maar klopt dat er minder geluid geproduceerd wordt, kan er weer gebouwd worden en is iedereen gelukkig. Als er een fighter in de buurt van Gilze in de problemen komt zal deze echt niet weggestuurd worden (mocht de situatie zo ernstig zijn dat bv Volkel of Woensdrecht niet gehaald kunnen worden).
Wat ik lees in de krant is dat er geen Amerikaanse deployments zoals in het verleden mogen komen.
Ook Nederlandse tdy’s zijn niet meer mogelijk. Verder zou er niets veranderen. Voor de geluidscontouren zou dat dus wel uitmaken.
Lex wrote:Let op, het gaat om de reserveveld functie en niet dat er totaal geen fighters meer zouden mogen komen.
Het artikel is eigenlijk niet zo heel eenduidig te interpreteren. Er staat dat fighters geen noodlanding meer mogen maken en als dat al niet eens meer mag zie ik ook niet zoveel ruimte om nog op andere manieren met fighters vanaf Gilze te opereren.
Veel vliegbases zonder regulier gebaseerd fighter squadron hebben een reserveveld functie opgenomen in de geluidsruimte die gekoppeld is aan het luchtgebonden geluid dat de geluidscontour bepaalt. Door deze functie eruit te halen (bijvoorbeeld een half jaar een squadron van 12 x F-16) wordt de Ke contour kleiner waardoor ruimte ontstaat om huizen te bouwen. Daarmee wordt wel ingeleverd door het veld maar niet voor de reguliere operatie. Onder de reguliere vliegveld operatie kunnen ook operaties voor NAVO partners of oefeningen vallen. Hoeveel ruimte er op Gilze resteert is een serieuze reken operatie dus of er 'niets' meer kan of geen open dag dat is veel te kort door de bocht.
Rob
Eindhoven en Woensdrecht hebben ook een reserveveld functie. Ook deze velden krijgen een nieuwe VAI.