Ik las op FB pagina bij de Farewell KLM Boeing 747 dat alle kisten per 26 maart uit dienst gaan... (uitgezonderd de FF)
Dus binnen 2 weken is het 747 boek gesloten...
Inderdaad nog snel wat spotbezoekjes @ SPL inplannen om de laatste Queens in actie te kunnen zien (voor zover de komende tijd dit mogelijk zal zijn)
Last edited by KLMSafetyHerald on 14 Mar 2020, 09:50, edited 2 times in total.
My bad, het gaat om de combi's. Kwestie te snel lezen van deze quote:
"Bovendien is een gedeelte van deze vloot ook deels vrachtvliegtuig. Volgens insiders gooit KLM het kind met het badwater weg, omdat ze op sommige routes nu wel vracht kan vervoeren in plaats van passagiers".
Aangezien KLM nog veel (Nederlandse) vakantiegangers vanuit CUR,BON,AUA en PBM moet repatrieren en er ook vracht moet worden ingevlogen, zijn een paar 747 combi vluchten misschien nog een (optimale)optie.
Heen : vracht, terug : Passagiers.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
KLM schroeft het aantal vluchten dus samen met AF terug tot het barre minimum. Begrijpelijke maatregel.
Ik lees daarbij ook dat men de 747 vloot helemaal niet meer gaat inzetten (per direct). Ik zou het begrijpen als ze dat zouden doen, maar wat daarvan waar is durf ik zelf niet te zeggen. AF zou hun A380's wel al grounded hebben staan.
Hopelijk zal KLM fleetplanning goed inventariseren welk vliegtuigtype in de huidige situatie nog enige positieve cashflow kan opbrengen en niet bij voorbaat alle 747 vliegtuigen "grounden".
Deze 747 grounding beslissing is mijns inziens al in een vroeg stadium van de coronacrises genomen op het onderbuikgevoel : oud, grote passagiers capaciteit, er uit ermee !
Dat alle drie nog actieve 747 all pax vliegtuigen (408 pax) "grounded "zijn is volledig te begrijpen, plus een groot deel van de ICA vloot (in volgorde van passagierscapaciteit :773, 78X, 772, 789, A333 en A332)
Doordat echter nu de lowerdeck cargo capaciteit van de ICA vloot grotendeels wegvalt, maar er toch meer dan genoeg vracht aanbod is, lijkt de volgende optie nog wat positieve cashflow te (kunnen) brengen :
- volledige inzet 747 full freighters
- inzet resterende vier 747 combi's op bestemmingen, niet gesloten voor passagiersvervoer en met veel vracht aanbod.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.