KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 381
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

ErwinS wrote:Verbaasd door het sentiment. Bijna alle main line carriers hebben de 747 al afgestoten. Het is gewoon klaar. De huidige crisis van nu versneld het einde gewoon. Klaar en doooorrrr......


En heldere uitleg hierboven.
Goed lezen, we hebben het niet over 747 (full)passagiers vliegtuigen, maar over 747combi's, waarvan toevallig KLM de laatste 4 operationele exemplaren in de wereld bezit.
Een paar maanden inzet, teneinde Nederland en KLM/MP optimaal door de huidige crises te loodsen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2147
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ErwinS »

Er zijn natuurlijk veel meer kosten om de 74 in de lucht te houden. Onderhoudtechnisch alleen al. Kan nu allemaal afgestoten worden en is kostbesparing.

Zeer logisch dat ze verdwijnen.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 381
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

ErwinS wrote:Er zijn natuurlijk veel meer kosten om de 74 in de lucht te houden. Onderhoudtechnisch alleen al. Kan nu allemaal afgestoten worden en is kostbesparing.

Zeer logisch dat ze verdwijnen.
Zucht...……………………………..

De 747combi's zouden nog een tijdje doorvliegen. Om dat te faciliteren zijn alle zware onderhoudschecks (C-checks)reeds uitgevoerd. Enkele maanden doorvliegen tijdens deze crises is onderhoudstechnisch (A-checks) met een zeer geringe inspanning mogelijk, bovendien hebben we nog steeds een (kleine) 747 freighter vloot.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2147
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ErwinS »

Ongetwijfeld. Maar je moet nog nog steeds cateren op AOG's. Engineering moet door blijven draaien wtb de 747. Bevoegdheden moeyen valid blijven. Parts moeten op stock blijven en gesourced.

Maar goed, nogmaals. Ik snap het sentiment niet echt. Het is gewoon een kist aan het einde van zijn nuttige gebruik.

Blijkbaar ziet de KLM dat ook.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 381
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

ErwinS wrote:Ongetwijfeld. Maar je moet nog nog steeds cateren op AOG's. Engineering moet door blijven draaien wtb de 747. Bevoegdheden moeyen valid blijven. Parts moeten op stock blijven en gesourced.

Maar goed, nogmaals. Ik snap het sentiment niet echt. Het is gewoon een kist aan het einde van zijn nuttige gebruik.

Blijkbaar ziet de KLM dat ook.
Dit antwoord is nu precies de achilleshiel van de huidige KLM organisatie : niet erg flexibel
Vooral bij vracht moet je de plotseling opkomende kansen benutten en buiten de gebaande paden opereren en niet bij voorbaat mogelijkheden uitsluiten.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3402
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
Location: Rotterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Gietje »

747classic wrote:
ErwinS wrote:Verbaasd door het sentiment. Bijna alle main line carriers hebben de 747 al afgestoten. Het is gewoon klaar. De huidige crisis van nu versneld het einde gewoon. Klaar en doooorrrr......


En heldere uitleg hierboven.
Goed lezen, we hebben het niet over 747 (full)passagiers vliegtuigen, maar over 747combi's, waarvan toevallig KLM de laatste 4 operationele exemplaren in de wereld bezit.
Een paar maanden inzet, teneinde Nederland en KLM/MP optimaal door de huidige crises te loodsen.
4 combi's gaan KLM niet door de crisis heen loodsen.
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 282
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

@747classic; serieuze vraag; de 747-combi kan meer qua volume (en iets meer qua tonnage) vervoeren dan zeg een 777's en 787's maar die vliegen om diverse redenen wel goedkoper.
KLM/Martinair kan dan ook gewoon die inzetten voor vracht (zoals de diverse maatschappijen zoals AA al doen), desnoods 2 achter elkaar aan?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 381
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Nogmaals, ik pretendeer niet dat inzet van 4 stuks 747combi's KLM gaat redden.

Het lijkt mij echter verstandig voor KLM om (zonder vooroordelen) een selectie te maken uit de verschillende beschikbare vliegtuigtypen voor een eventuele inzet als "tijdelijke freighter"
De 747combi heeft daarbij veruit de grootste volume gelimiteerde payload en is bovendien makkelijk inzetbaar op full freighter bestemmingen, ivm crew omlopen.
Vooral voor landen , welke momenteel slechts een beperk aantal (vracht)vluchten toestaan, lijkt het daarbij economischer om het vliegtuigtype te nemen met de hoogste (volume limited) payload.

Ook de 777-300ER of 787-10 kunnen natuurlijk gebruikt worden als "tijdelijke freighter", echter beiden zijn meer volume gelimiteerd (belly loading).

Samenvattend, KLM, maak een afweging op feiten en niet op onderbuikgevoelens : oude kist, brandstof slurper, etc.

En lees de open brief aan Ben Smith, voorzitter van de Air France KLM Group en Pieter Elbers, president KLM Royal Dutch Airlines van Stan Wraight nog eens goed : https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... eft-langer

en kijk goed naar bijna dezelfde argumenten om ook de 747combi als "tijdelijk freighter" in te zetten.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2147
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ErwinS »

Denk dat KLM juist in deze tijd naar de harde feiten kijkt.
User avatar
KLMSafetyHerald
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 225
Joined: 16 Oct 2018, 16:11
Subscriber Scramble: KsH
Location: Netherlands
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by KLMSafetyHerald »

Even wat ander nieuws dan de B747 :P ... de productie van de B78X,... de PH-BKH is inmiddels beland op positie 3 van de assemblagelijn terwijl de onderdelen voor de PH-BKI nu binnenkomen....
Fly comfortably through KLM SafetyHerald.com!
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

747classic wrote:makkelijk inzetbaar op full freighter bestemmingen, ivm crew omlopen.
Ahum, dat gaat niet zomaar, MP en KL vliegers vliegen niet op elkaars toestellen en gebruiken ook ieder hun eigen procedures. Omscholing duurt wel een paar weken.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 381
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

76-er wrote:
747classic wrote:makkelijk inzetbaar op full freighter bestemmingen, ivm crew omlopen.
Ahum, dat gaat niet zomaar, MP en KL vliegers vliegen niet op elkaars toestellen en gebruiken ook ieder hun eigen procedures. Omscholing duurt wel een paar weken.
Met enige creativiteit bij het 747 type bureau en de ILT is er op zeer korte termijn een oplossing voor (zonder extra simulator training), in dit geval zal de nederlandse luchtvaart authoriteit niet dwars gaan liggen :

KLM crew krijgt een korte freighter differences cource ( CD of via internet) : maindeck fire + PW4000 engine + other minor diff.
MP crew krijgt een korte combi difference course : main deck fire combi + other minor diff.

Voorbeeld freighter omloop :
- de invliegende KL crew met difference course onder KLM SOP's.
- de uitvliegende MP crew onder MP SOP.

Voorbeeld combi omloop :
- de invliegende MP crew, met differende MP course onder MP SOP's
- de uitvliegende KLM onder KL SOP's.

Mixed flying ( KL Capt en MP F/O ) niet toegestaan
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Zolang je idd geen crew mixed kun je ‘morgen’ beginnen.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 282
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

De -BFT is naar Shanghai vertrokken om medische apparatuur op te halen. Lege kist op kleine crew na.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 699
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Kijk, wellicht de combi in sommige gevallen toch handiger dan een 777-300 inzetten :D
Iemand91 wrote:De -BFT is naar Shanghai vertrokken om medische apparatuur op te halen. Lege kist op kleine crew na.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”