Uit nieuwsgierigheid toch nog verder in de nieuwsberichten en voorschriften gedoken. Het verbod om te vertrekken draaide met name om het Veiligheidscertificaat voor EHTW, niet (alleen) om wat ik eerder suggereerde. Het certificaat zelf, dat wordt afgegeven door IL&T, heb ik helaas niet kunnen vinden online.
Het certificaat is o.a. gebaseerd op de EASA-regels voor luchthavenontwerp, die weer gebaseerd zijn op ICAO-richtlijnen. Omdat de baan van EHTW geen shoulders heeft wordt het veld daarmee aldus uitgesloten van operaties met zo'n beetje alle wide bodies. Toch is er een certificaat afgegeven waarin landen teneinde hier ontmanteld te worden is toegestaan voor wide bodies. Dit is ook in lijn met het Luchthavenbesluit, een ander verplicht document. Er is dus een ontheffing verleend door IL&T op dit punt.
De Inspectie benadrukt dat Twente Airport wist dat het alleen toestemming had voor de (laatste) landing van wide bodies, niet voor het vertrek ervan. Ze meldt ook niet vooraf geïnformeerd te zijn over de komst van 747's voor tijdelijke stalling. Dit was natuurlijk wel uitgebreid in het nieuws en het duurde bijna twee maanden tot ze er allemaal waren.
Twente Airport is zodanig overtuigd van een andere uitleg van de ontheffing dat het al een kort geding had voorbereid om in het gelijk gesteld te worden. De luchthaven beweert dat IL&T de regels tussentijds veranderd heeft. Ze hield ook de hele tijd openlijk alle opties op tafel, van sloop tot vertrek om weer de lijn op te gaan. Hier in dit topic was al meteen duidelijk dat sloop bij EALS i.i.g. níet de bedoeling was toen ze arriveerden...
Het Veiligheidscertificaat is verder ook gebaseerd op eisen voor een veiligheidsmanagementsysteem. De berichten dat 747's niet alleen te groot maar ook te zwaar zouden zijn om te mogen vertrekken zouden daaruit voort kunnen komen, bijvoorbeeld omdat er misschien geen protocollen zijn voor een incident of ongeval met een heavy die getankt heeft voor een transatlantische vlucht.
Helaas is over al het bovenstaande niks definitiefs te zeggen zonder de inhoud van het certificaat te kennen.
Opvallend genoeg zou volgens de officiële bron van de geldende procedures voor luchtvarenden, het AIP (de Luchtvaartgids), niets het vertrek van de 747's in de weg hoeven te staan!
Voor EHTW wordt gemeld dat reddings- en brandweerdiensten op 24 uur-notice beschikbaar zijn voor de gewenste categorie, dus in principe alles (vluchten moeten sowieso minimaal 24 uur vantevoren aangevraagd worden hier).
Ook de (aankomst- en) vertrekprocedures zijn bij nader inzien wel degelijk gepubliceerd voor álle soorten verkeer. Voor de categoriën A t/m C (zeg maar Cessnaatjes t/m Falcon 7X/A220/737) specifiek en voor grotere kisten onder andere noemers, waaronder 'EASA Part CAT'. Dat staat voor Commercial Air Transport en daar vallen die 747's onder. IL&T heeft gesteld dat de vertrekroutes 'nog niet goedgekeurd zijn' maar waarom zijn ze dan wel gepubliceerd?
Als je een vlucht gaat plannen lijkt er geen enkel bezwaar te zijn en kennelijk heeft niemand Lufty voor mogelijke complicaties gewaarschuwd.