Conclusie uit onderstaand artikel en voor mij tot op heden onbekend:
- afgezien van de inintiële order die is omgezet van 1 x A330-200 naar een A330-300 voor levering in januari 2013, wordt er nu ook 1 x A330-200 geleverd later in 2013
Nieuwe Airbus A330-300 vult capaciteitsgat bij KLM op
BLAGNAC - Met de ontvangst van nieuwe Airbus A330-300’s en Boeing 777-300ER's zet KLM de modernisering van de vloot door. Ook wordt het wegvallen van capaciteit door het afstoten van vliegtuigen opgevangen. Zo stootte KLM eind vorig jaar de Boeing 767's van dochterbedrijf Martinair af, terwijl dit jaar wordt gestart met de geleidelijke uitfasering van de MD-11's. Ook wat betreft de regionale vloot zit KLM niet stil; daar vervangt KLM de laatste Fokker 100's door een handvol nieuwe Embraer-vliegtuigen.
De A330-300 past volgens Jan Witsenboer, Senior Vice President Corporate Fleet Development & Aircraft Trading bij KLM, goed in de optimalisatie van het routenetwerk. Dit ondanks het relatief kleine vliegbereik van het nieuwe type. “Het vliegbereik ligt lager dan dat van de MD-11 of de kleinere A330-200, maar is toch voldoende voor de routes naar de meeste bestemmingen in Afrika en het oosten van Noord-Amerika. Of nog verder: onze partner Delta Air Lines vliegt bijvoorbeeld op de route Amsterdam-Seattle rechtstreeks met een A330-300.”
Brandstofverbruik
Groot voordeel van de tweemotorige A330-300 ten opzichte van de qua passagierscapaciteit vrijwel identieke driemotorige MD-11 is het lagere brandstofverbruik. “Op een vlucht van zesduizend kilometer ligt het verbruik per stoel negentien procent lager”, zegt Witsenboer. En ten opzichte van de A330-200 kunnen er in de nieuwe -300 zo’n vijftig extra passagiers mee aan boord.
Omdat KLM al met elf A330-200’s vliegt, is de inpassing van de A330-300 in de vloot relatief eenvoudig. “De A330-familie hebben we al in huis. De cockpit is hetzelfde, dus ook de piloten kunnen moeiteloos overstappen. Bovendien zijn de vliegeigenschappen van beide toestellen identiek, en beschikken beide subtypes over CF6 80E1A3-motoren van General Electric.” Bijkomend voordeel was dat KLM de A330-300’s via contracten met leasemaatschappijen snel aan de vloot kan toevoegen.
KLM ontvangt in totaal vier A330-300’s, waarvan er dit jaar drie worden afgeleverd. In 2013 volgt de vierde. Het eerste toestel least KLM bij Air Lease Corporation, terwijl nummer twee en drie via leasemaatschappij GECAS worden aangetrokken. De vierde - een conversie van eerdere order voor een A330-200 - koopt KLM zelf. In 2013 neemt KLM ook nog een twaalfde A330-200 in gebruik, waardoor de Airbus-vloot van KLM volgend jaar groeit tot zestien vliegtuigen.
Onderhoud
De MD-11’s zijn minder oud dan veel van KLM’s Boeing 747-400’s, maar toch is besloten deze toestellen eerder van de hand te doen. “De MD-11’s zijn niet gemakkelijk meer te onderhouden vanwege een tekort aan onderdelen. De productie van de MD-11 ligt al meer dan tien jaar stil, en er zijn er nog maar weinig van in gebruik. In tegenstelling tot de 747.” KLM is de enige luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog MD-11’s in passagiersuitvoering gebruikt op lijndienstvluchten.
De planning is dat KLM vanaf oktober 2015 de Boeing 787-9 Dreamliner aan de vloot toevoegt. Dat toestel zal ongeveer dezelfde hoeveelheid passagiers kunnen vervoeren als de A330-300. Toch is volgens Witsenboer de A330-300 niet overbodig zodra de 787 de vloot komt versterken. “De 787- krijgt een veel groter vliegbereik, en zal dus vooral dienst doen op lange afstanden. De A330-300 is het juiste toestel voor de wat minder verre vluchten.”
KLM voegt Boeing 787-9’s en in een later stadium ook Airbus A350-900’s aan de vloot toe om de vloot van Boeing 747-400 Combi’s te gaan vervangen. In ieder geval zal de maatschappij tien van ILFC geleasde 787’s in gebruik nemen. In 2016 worden ook de eerste 787’s afgeleverd die onderdeel zijn van een order voor 25 Dreamliners die Air France-KLM bij Boeing plaatste. Wanneer KLM de eerste A350-900 ontvangt is volgens Witsenboer nog niet bekend. Ook de hoeveelheid toestellen is nog onzeker. Air France-KLM wil in totaal 25 A350’s aanschaffen.
Extra Boeing 777’s
KLM heeft eerder al aangegeven dat de Boeing 747-400’s die vliegen in een volledige passagiersuitvoering op termijn worden vervangen door Boeing 777-300ER’s. “In juni en juli van dit jaar en in 2013 ontvangen we drie extra van deze toestellen”, zegt Witsenboer. Het totaalaantal toestellen van dit type in de KLM-vloot loopt daarmee op tot acht. De Boeing 777-300ER biedt plaats aan 425 passagiers, tien meer dan er maximaal in de 747-400 mee kunnen.
KLM Cityhopper stelt dit jaar de laatste vijf Fokker 100’s buiten gebruik, terwijl ter vervanging binnen enkele maanden nog een even groot aantal nieuwe Embraer 190’s de vloot komt versterken. De zeventigzits Fokker 70, waarvan KLM Cityhopper er nog 26 in dienst heeft, blijft voorlopig nog in de vloot. “We kijken wel naar vervangers, zoals de Embraer 170 en de nieuwe Mitsubishi Regional Jet, maar daarover is nog niets over besloten.” Minder waarschijnlijk noemt Witsenboer de aanschaf van de meer exotische regionale verkeersvliegtuigen, zoals de Sukhoi Superjet 100 uit Rusland of de ARJ21 uit China. “Maar ik sluit niets uit”.
3 KLM 737-800's will fly for Transavia this summer (in normal KLM colors, only small "operated HV" sticker):
- BXG & BXH from end of April until October
- BXF in July & August
Regards,
Roel
KLM intranet:
En dan komt rond 19 april ook de AKD het team versterken. Daarna komt pas in februari 2013 de vierde -300, AKE, en ook nog een -200, AON. Dat maakt de vloot in totaal op 16 machines.
nemaco wrote:KLM's third A330-300, PH-AKD, will be delivered at the end of April. Does anybody know the exact date?