Yep, klinkt mee zeer bekend in de oren. Maar wellicht dat het op m'n nieuwe laptop wel gaat lukken. Daarop staat m'n eerste LEGALE versie van Vista.SquAdmin wrote:@ Iwan,
zou kunnen dat het aan je net niet legale versie ligt. Ik kan het me niet helemaal goed meer herinneren (is al weer 2,5 jaar geleden), maar het ligt me bij dat die MS-RAW viewer de Windows Genuine Advantage tool vereist. Oftwel een brouwsel van Microsoft dat controleert of je wel betaald hebt voor je Windows licentie.
Voor de duidelijkheid: resultaten van RAW bedoel je? Of echt de files zelf? Jij bent de fotograaf, zij willen alleen een kant en klaar bestand om af te drukken, toch? En uit nieuwsgierigheid, wat is dat meestal? Ik denk zelf aan JPG, TIF of PDF.Eric Coeckelberghs wrote:Geen enkele van mijn klanten vraagt RAW files, niet voor magazines, niet voor boeken, niet voor BILLBOARDS, niet voor posters.En iedereen is blijkbaar zeer tevreden.
Euh, ik wil niet te bijdehand doen, jij bent de prof en ik de amateur. Maar als je spreekt van beeldinfo en schaduwpartijen, dan denk ik aan bitdepth en lichtwaarde-bereik. Mis ik iets als ik denk dat die van bv. de Nikon D300 gelijk zijn (ook 14 bits)? Die 21MP zijn natuurlijk heel heftig, maar hebben niets te maken met schaduwpartijen. En mijn D300 heeft al 12.3MP, dus "minimaal 2x zoveel" is toch erg enthousiast lijkt me!Ik werk met de fullframe Canon 1DsIII, en de jpegs die daar uit komen hebben nog altijd minimaal 2x zoveel beeldinfo als de RAW's uit eenderwelke andere camera...ja, ook in de schaduwpartijen
Volgens mij hangt dat van zo ontzettend veel instellingen af, dat er weinig concreets over te zeggen is.SquAdmin wrote:Wat ik me trouwens afvraag: in hoeverre verschilt de JPG die de camera maakt gemiddeld genomen van de standaard conversie die Photoshop je zou geven? (dus conversie van RAW naar JPG zonder verdere bewerking)
Jpg's daarentegen zijn altijd 8-bitKey wrote: Euh, ik wil niet te bijdehand doen, jij bent de prof en ik de amateur. Maar als je spreekt van beeldinfo en schaduwpartijen, dan denk ik aan bitdepth en lichtwaarde-bereik. Mis ik iets als ik denk dat die van bv. de Nikon D300 gelijk zijn (ook 14 bits)?
Ja, natuurlijk, dat vergat ik ook nog eens een keer. Anders gezegd: een 21MP jpg gaat het toch afleggen tegen een 6MP RAW wat betreft de mogelijkheden om schaduwdetail weer te geven! Dit staat uiteraard los van het kunnen van de fotograaf, en de rest van de apparatuur.SpotterNL wrote:Jpg's daarentegen zijn altijd 8-bit
Dat lijkt mij ook, die bepalen wat er uiteindelijk mogelijk is (bij 'perfecte' bediening). Het schieten in bv. jpg is vergelijkbaar met het gebruiken van een soort super polaroid-film: wat eruit komt is kant en klaar, maar kent beperkingen in de kwaliteit. Alleen het lastigere ontwikkel-proces biedt de mogelijkheden tot optimalisatie. Dat gezegd hebbende, zijn moderne DSLR's natuurlijk in staat om jpg's te produceren die voor heel veel doeleinden/situaties perfect voldoen. Die voortschrijding van de techniek (in brede zin) vind ik wel heel boeiend.lappie wrote:er zijn 2 factoren die altijd al de foto hebben bepaald en dat is nu nog steeds het zelfde:
De sensor (vroeger de film), en de lens die het beeld er op projecteert.
Nee Erik, je had wel gelijk in je originele opmerking, Een JPG maakt in de camera al de selectie welke kleur, licht en doortekening het gaat gebruiken. De rest van de info wordt door de camera weggegooid en kun je nooit meer terugkrijgen. Als je een RAW gaat bewerken dan heb je de beschikking over ALLE kleurtonen. Je kunt er dan voor kiezen om bij extreem contrast beter gebruik te maken van de beschikbare info die door JPG's uit de camera standaard wordt weggegooid..Key wrote:Ja, natuurlijk, dat vergat ik ook nog eens een keer. Anders gezegd: een 21MP jpg gaat het toch afleggen tegen een 6MP RAW wat betreft de mogelijkheden om schaduwdetail weer te geven!SpotterNL wrote:Jpg's daarentegen zijn altijd 8-bit
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more