http://www.telegraaf.nl/dft/11773808/__ ... ome__.html
http://www.telegraaf.nl/dft/11773808/__ ... ome__.html
Nieuws » DFT
za 24 mrt 2012, 07:00 ‘Onderzoek onbehoorlijk bestuur Aviodrome’
AMSTERDAM - Luchtvaartliefhebbers en dagjestoeristen kunnen opgelucht adem halen. Het luchtvaartthemapark Aviodrome wordt overgenomen door de Libéma Group, onder meer eigenaar van Autotron in Rosmalen en safaripark Beekse Bergen. Libéma betaalt €5,4 miljoen.
De unieke vliegtuigcollectie is hiermee van de veilinghamer gered. Twee klassieke topstukken, de Uiver en de Connie, zijn gekocht door KLM, Schiphol en de gemeente Lelystad voor €750.000 en in bruikleen aan Libéma gegeven.
De familie Lips van Libéma kocht de rest van de unieke vliegtuigcollectie voor een prikje van 750.000 euro. De waarde van de collectie wordt door kenners getaxeerd tussen de twee á drie miljoen euro.
De gemeente Lelystad is - naast de schuldeisers, zoals leveranciers - een van de grote verliezers. Het bankroet van het Aviodrome kost de belastingbetaler van die gemeente bijna €1,7 miljoen.
'Machtswoord'
Spekkoper is behalve de familie Lips ook de Luchthaven Schiphol.
Die zou ‘via haar topman Ad Rutten in de Raad van Commissarissen het Aviodrome onnodig failliet hebben laten gaan’, vermoedt luchtvaartpionier Martin Duijvestijn.
Hij probeerde eind vorig jaar samen met een groepje investeerders het Aviodrome te redden, maar Schiphol stak daar een stokje voor. omschreef dit als het ‘machtswoord’ van Schiphol, waarmee hij rekening had te houden.
Curator Bert van Apeldoorn liet gisteren weten dat de deal met Libéma „echt de beste deal is. U mag mij daar op afrekenen. Libéma heeft het beste ondernemersplan en de ervaring om zonder subsidie een themapark levensvatbaar te maken.”
De curator vergeet hierbij gemakshalve de €750.000 die Schiphol, KLM en Lelystad betaalden voor de Uiver en Conny betaalden en dat het Zwolse attractiepark Ecodrome van Libéma volgende week vanwege tegenvallende bezoekcijfers de deuren moet sluiten.
'Voldoende aanleiding'
Duijvestijn vindt dat de curator „meteen een onderzoek moet starten naar onbehoorlijk bestuur door de raad van commissarissen.
Hiervoor is meer dan voldoende aanleiding. Er moet onderzocht worden of er aanleiding is ze persoonlijk aansprakelijk te stellen.”
Van Apeldoorn bevestigt dat hij inderdaad onderzoek naar het toezicht gaat doen, maar dat ,,een dergelijk rechtmatigheidvraagstuk zorgvuldig moet gebeuren en wel een jaar kan duren.
Wie stelt moet bewijzen. Als we al iets vinden, moet ook nog een onafhankelijk accountant de hele administratie controleren’’.
Verdienen aan bankroet
Meldde De Telegraaf eerder al dat in een verslag van de RvC van Aviodrome werd gesproken over het bewust ‘uitmelken’ van leveranciers,volgens Duijvestijn verdient Schiphol „ruim €10 miljoen aan het bankroet”.
Hij komt tot zijn conclusie na onderzoek met hulp van twee juristen van de Aviodrome-jaarstukken.
„Daar heb ik geen jaar tijd voor nodig. Door het topsalaris van de curator blijft er nog minder over voor de crediteuren.”
Duijvestijn wil uitgezocht hebben ten behoeve van de crediteuren ‘waaronder enkele vrienden’ of sprake is van opzet.
„Laten de commissarissen Ype de Haan en Ad Rutten, tevens Schiphol-topman, maar eens uitleggen aan de curator waarom een bedrijf dat eind 2010 nog €5,2 miljoen eigen vermogen had en een lening van €1,6 miljoen door Schiphol kreeg kwijtgescholden failliet moest gaan?
Het Aviodrome had dus €6,8 miljoen eigen vermogen op een balanstotaal van ruim 10 miljoen. Daar droomt menig bedrijf van.”
'Onrechtvaardige verrijking'
Het bezoekersaantal was redelijk stabiel, dus dat kan volgens Duijvestijn ook niet de oorzaak zijn.
„De tent draaide ongeveer quitte. Opmerkelijk is verder dat door het bankroet in één klap een door het Aviodrome vooruit betaalde erfpachtsom van €3 miljoen aan Schiphol toeviel.
In de erfpachtakte hierover uit 2002 staat de opmerkelijke afspraak dat bij een faillissement van het Aviodrome de gebouwen ter waarde van €6,2 miljoen ‘zonder enige vergoeding’ aan Schiphol zouden vervallen.
Dat zou zo maar eens in strijd kunnen zijn met dwingend burgerlijk recht en/of een onrechtvaardige verrijking.”
Duijvestijn vindt het vreemd dat de directie en RvC geen extra krediet hebben kunnen regelen. „Zeker nu blijkt dat Libéma 7,5 ton subsidie van Schiphol, KLM en Lelystad krijgt.
Een hangar en een expositieruimte ter waarde van €6,2 miljoen en de vliegtuigcollectie ter waarde van enkele miljoenen waren daar voldoende onderpand voor. Dit riekt.”