KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22196
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

...en voor wie
Nieuw tǿpic!
niet volgt... :wink:

http://www.upinthesky.nl/2015/10/klm-fl ... fts-blauw/
Per 1 november introduceert KLM op alle intercontinentale vluchten een innovatieve en unieke Flight Safety film, geïnspireerd op Delfts blauwe schildertechnieken.

Delfts blauw vakmanschap
Meer dan 1.000 tegels zijn speciaal voor deze KLM’s Flight Safety film getekend, geanimeerd en met uiterste precisie geschilderd. Het gehele script is eerst vertaald naar...
...meer tekst en de filmpjes op
http://www.upinthesky.nl/2015/10/klm-fl ... fts-blauw/
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote:Is that in addition to the ones mentioned two weeks ago?
MAS017 wrote:of following the sale agreement has been signed (Air Niugini):

PH-KZA
PH-KZD
PH-KZF
PH-WXC
PH-KZO
PH-KZR
PH-WXD
Erwin
Nope, dit betreft de genoemde machines.
All times are local times!

Regards, N.
pythoniels
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 78
Joined: 21 Nov 2006, 19:53
Type of spotter: civil
Location: NieuwVennep

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pythoniels »

Will these planes be repainted in AMS or elsewhere?
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Expect Norwich for painting and maintenance. Thereafter a ferry flight to their new home. So no exciting color scheme @ SPL.
Fencher24
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 146
Joined: 01 Jul 2011, 19:34
Location: St.Petersburg

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fencher24 »

BFM en BFO gaan na phase out in opslag op LETL.

Een A330 (welke?) gaat naar Shaheen.
User avatar
poereng
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 401
Joined: 14 Mar 2003, 16:59
Subscriber Scramble: poereng

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by poereng »

Alle 4 A330-200's (AOH, AOI, AOK, AOL) gaan naar Shaheen.
Groeten,
Roel
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46
Subscriber Scramble: Berry Veneberg

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven1 »

Jullie bedoelen Shaheen Air?
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nuckleuz »

Ja, welke anders?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Eerste vlucht voor de tweede B789 voor KLM.
L/N 368, C/N 38760, B787-9, PH-BHC, KLM, Callsign BOE235, Paine Field, 19 Oktober 2015.

Image
Original uploaded by moonm, see : http://www.flickr.com/photos/moonm/21693973943/

Zie ook : http://flightaware.com/live/flight/BOE2 ... /KPAE/KPAE
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Heeft iemand al meer nieuws of PH-BFN ooit zal terugkomen uit SFO? Is de schade veroorzaakt door een aanrijding van de pylon van motor #2?

Ik heb wat info gevonden maar dit zegt niet zo veel: http://www.flyertalk.com/forum/klm-flyi ... 4-sfo.html.

Ik vind het interessant dat een schade aan een pylon, een brandstof lekkage, een economisch total loss zou kunnen veroorzaken. Onderstaand enkele gegevens van PH-BFN (MSN 26372) met daar achter mijn voorlopige gedachten:
- BFN is geleverd in april 1993
- Full passenger (dus geen combi): all pax valt moeilijk te wisselen met een (momenteel) eerder geplande uit te faseren combi in de volgorde BFM, BFC, BFO, BFK, BFP en BFD tussen januari 2016 en 12 september 2016. Daarnaast hebben de meeste van deze toestellen rond de uitfaseringsdatum dringend een FD onderhoud nodig (behalve BFK die deze in augustus 2014 heeft gehad en BFD in november 2012). De eerste uit te faseren all pax, BFA, staat pas gepland op 10 oktober 2016. BFA kan dus eventueel later worden uitgefaseerd (laatse FD onderhoud januari 2013) om de ontbrekende BFN op te vangen maar dat is geen oplossing voor de komende 12 maanden.
- BFN betreft een operational lease (dus geen eigendom van KLM): dient de lease maatschappij KLM van een vervangend toestel te voorzien?
- Laatste FD onderhoud van BFN is april 2011 geweest: volgende FD onderhoud zou uiterlijk begin 2017 moeten plaatsvinden vandaar dat een dure reparatie geen zin meer zou kunnen hebben.
- Uitfasering van BFN staat nu gepland op 20 maart 2017: kan KLM makkelijk een all pax 747 missen voor 1 jaar en 5 maanden zonder een vervangend toestel hier voor in de plaats te stellen?

Ik ben maar een amateur dus ik hoor graag jullie commentaar op mijn bovenstaande gedachten!
Fencher24 wrote:
nemaco wrote:Jammer dat niemand iets meer weet over BFN. Normaal gesproken worden alle lange delays veroorzaakt door technische problemen vermeld op http://www.theklmsource.com/tag/b747-400/ maar nu lees ik nergens iets... Ik ben erg benieuwd hoe lang het zal duren voor BFN weer terug is op SPL.
747classic wrote:Wat is er precies aan de hand met de PH-BFN ?
Sinds een week (6 Oktober) staat ze in SFO, schijnbaar met brandstof lekkage ?
Heeft iemand meer details ?
Er weet 'iemand' wel meer over de BFN maar mss mag dit niet gedeeld worden op een openbaar forum;-).
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Vwb de operational lease.
De leasemaatschappij hoeft KLM geen nieuwe machine te leveren, KLM moet zorgen dat de machine weer geheel in tact in 2017 wordt terug gegeven aan de lessor. Maar betreft het hier wel een operationele lease en geen financiele lease met de kist als onderpand....
All times are local times!

Regards, N.
Fencher24
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 146
Joined: 01 Jul 2011, 19:34
Location: St.Petersburg

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fencher24 »

BFN word gerepareerd.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Het lijkt mij niet zo moeilijk om een gehele pylon (of spare parts) van één van de recent uitgefaseerde AF 744's te verkrijgen.
Krijgen we ook nog eens wat terug. :roll:
Waarschijnlijker is echter dat het lek in de vleugeltank, ergens boven pylon #2 zit.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Dank voor de info. Nee, KLM heeft geen 747's in fiancial lease behalve PH-CKC. Er zijn 5 in operattionele lease en de rest, 19, in eigendom.
B767-300ER wrote:Vwb de operational lease.
De leasemaatschappij hoeft KLM geen nieuwe machine te leveren, KLM moet zorgen dat de machine weer geheel in tact in 2017 wordt terug gegeven aan de lessor. Maar betreft het hier wel een operationele lease en geen financiele lease met de kist als onderpand....
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Wanneer wordt deze ongeveer terug verwacht?
Fencher24 wrote:BFN word gerepareerd.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”