Hier zie ik toch twee verschillende dingen: Checken of een product aan eisen voldoet kan via een gedegen aanbesteding: zie hiervoor de recente ervaring met de KC-X. Daar hoef je dus niet voor mee te doen aan een testprogramma: je wacht gewoon tot het product klaar is (of niet). Wel als je een eigen product wilt ontwikkelen of er iets in te zeggen wilt hebben. Hier heeft Nederland helaas niet al te goede ervaringen in (denk aan de MRCA / Tornado waar NL een kartrekker was en toen afhaakt omdat het te duur werd...herkenbaar?)ehusmann wrote:Al zou het maar zijn om alle eisen te checken die Nederland naar verluid heeft gesteld aan de JSF. Je zou toch zeggen dat Nederland in elk geval enige ervaring wil krijgen met het vliegen van de kist als we er honderden miljoenen inpompen om in de ontwikkeling mee te doen. Erwin
Daar ben ik dan ook weer genuanceerd in. Het betaald hebben voor een product geeft alleen juridisch eigendom, dat wil het nog niet zeggen dat je ook het zeggenschap er over hebt. Ook het genot van een goed kan ten deel vallen aan een ander. Daarvan heb ik voldoende inkoop / verkoopvoorwaarden gelezen en meegemaakt. Wij hebben twee specifieke testtoestellen gekocht met twee specifieke testtaken. Wat er met de tets resultaten wordt gedaan, wie eigendom heeft van de test resultaten etc. ligt allemaal vast in een contract.Coati wrote:NL heeft wel degelijk een paar testvliegers. Bovendien zijn de twee F-35s NEDERLANDS eigendom.
Volgens mij is het beide het geval: door mee te doen aan testprogramma kan NL kleine aanpassingen/requirements regelen, zoals rekening houden met een max. lengte van vliegers die wellicht iets langer zijn dan waar de VS mee rekening zou houden. en een ROI natuurlijk (tegenorders en evt share per verkocht toestel)Flyboy wrote:De keus om mee te ontwikkelen doen je dus omdat je zeggenschap wilt hebben in de producteigenschappen OF omdat je return on investment verwacht in de vorm van industriële activiteit.
Dit is toch iets anders: Israel is geen ontwikkelpartner en hwet gaat hier om het vrijgeven van classified codes of het eigenhandig modificeren van de toestellen. Dat is wat anders dan meedoen aan een testprogramma.Flyboy wrote:Ergo: ook als je iets koopt wil dat niet zeggen dat er zelf mag bepalen wat je er mee doet, en dat weten we door de F-16 verkopen aan Chili, waarbij de USA ook bepaald wat wel en niet mag. Uiteindelijk hebben we de hooguit invloed en geen (autonoom)zeggenschap. Het “NEDERLANDS eigendom” zegt dus eigenlijk niets….
Dat ben ik met je eens, waarmee je op de fundamentele keuze komt om een product van de plank te kopen, of te helpen het mee te ontwikkelen. Bij het eerste laat je hooguit de fabrikant demonstreren dat het allemaal werkt zoals jij wel. Bij het tweede zou ik een iets actievere rol verwachten om tot de gewenste resultaten te komen.Flyboy wrote:Hier zie ik toch twee verschillende dingen: Checken of een product aan eisen voldoet kan via een gedegen aanbesteding: zie hiervoor de recente ervaring met de KC-X. Daar hoef je dus niet voor mee te doen aan een testprogramma: je wacht gewoon tot het product klaar is (of niet). Wel als je een eigen product wilt ontwikkelen of er iets in te zeggen wilt hebben. Hier heeft Nederland helaas niet al te goede ervaringen in (denk aan de MRCA / Tornado waar NL een kartrekker was en toen afhaakt omdat het te duur werd...herkenbaar?)
De trigger bij mij was de suggestie dat er aan het enkele feit dat het (een) Nederlands(e) toestel(len) was/zijn rechten ontleend konden worden. Je bedoeld neem ik aan niet dat omdat Nederland ontwikkelpartner is, ze mede eigendom krijgen van de softwarerechten en dat als Amerika toestellen wil verkopen aan een niet ontwikkelland, er eerst door het US Congres aan Marc Rutte (of wie er dan ook maar MP is) gevraagd gaat worden of hij er wel mee instemt...Coati wrote:Dat is wat anders dan meedoen aan een testprogramma.
In ieder geval heeft de UK minimaal een eigen kist (schijnt als we UKAR mogen geloven voor vermoeiingsproeven zelfs in Engeland te staan of te hebben gestaan bij een van de vestigingen van BAe Systems) maar de UK doen nu eenmaal op een hoger niveau mee dan Nederland.Glidepath wrote:Ik heb een paar vragen.
Welke andere landen hebben eveneens 'eigen'* test-F-35?
waarom praat men steeds over , "als we niet doorgaan, dan zijn we het geld ('owowow, wel honderden mijoenen') kwijt?"
Is dat laatste wel waar? nemen de yanks het NL-test duo dan niet over, of iemand anders?
of Is het oud ijzer?
of Worden we (nederlands electoraat) belogen, of (NL-regering) een beetje genept door onze vrienden?
Inderdaad 'so what' als we het geld kwijt zijn. (mits we wel iets met de ervaring en kennis gaan doen). Onze 'politiekers' doen ons juist geloven dat het heel erg zou zijn.Flyboy wrote:Vraag 1: UK
Vraag 2: ja, die miljoenen zijn we kwijt, so what... Ik ben geen PVV stemmer maar ze verwoorden het goed vandaag. Ze stemmen in zodat het kabinet ook geld uit gaat geven aan zorg en onderwijs. Dat is de politieke realiteit. Koehandel!!
maar ik geloof niet dat een gekraakt vliegtuig een goede vergelijking is met een testtoestel dat 'we' zelf niet meer zouden willen. Zolang het airframe ongewijzigd is en bwvs alleen de 'doosjes in de achterbak, het hondenrek en de koplampen' anders zijn, zou het voor bv Boeing of de USAF best eens interessant kunnen zijn. (nu of later). Niemand wil zich toch hopelijk voorstellen dat we die twee dure dingen straks eventueel gratis van de hand doen!!!Die kisten zal een ander niet overnemen, net zo als 'jouw' kist crashed, dan heb jij pech en moet je een nieuwe halen. Anderszijds zie ik ze ook niet in het MLM verschijnen zoals de Eurofighter in Hendon.
De tijd zal het ons leren, maar dit scenario kan inderdaad realiteit kunnen worden.Vraag 3: ........... Ter vergelijking: Turkije gaat ook F-35 aanschaffen maar heeft een (geografisch / politiek) veel belangrijkere positie. Moet jij eens opletten hoe hun industrie gaat mee profiteren ZONDER dat ze ontwikkel partner zijn.
Former Dutch Defence Minister Joins JSF Lobbyist (Source: Dutch News; published June 16, 2011)
Former junior defence minister Jack de Vries has joined lobby firm Hill & Knowlton, which has a contract from the Dutch aerospace agency to lobby in favour of the Joint Strike Fighter jet project.
While junior minister, De Vries was in charge of government plans to replace the air force's fleet of aging F-16s with the JSF aircraft. According to the Telegraaf, he was a major supporter of the project.
De Vries, a Christian Democrat, was forced to step down after revelations he had had an affair with a subordinate at the ministry. He then set up his own PR company.
The former minister will be public affairs chief of the Dutch operation in his new job.
Group director Ingo Heinen said it was not yet decided if De Vries would also have a role in promoting the JSF. 'We have to be careful about this,' he said.
(EDITOR’S NOTE: While in office, Jack de Vries was an unconditional and uncritical supporter of the JSF, and refused to accept or even admit any contrary opinion about the program, whether by the Dutch Court of Audit, the Dutch Parliament, the US Government Accountability Office, or any of the many other reputable organizations that dared question the wisdom of that choice.
It is thus heartening to see that he has joined the P.R. firm that lobbies in the Netherlands in favor of the JSF.
This demonstrates that he is so dedicated to ensuring the very best acquisition outcomes for his country, and that he takes the future of Dutch air power so seriously, that he has bravely brushed aside potential ethical concerns to assume a position that could allow him to selflessly devote his energy to ensuring that the Royal Netherlands Air Force obtains the best all-round fighter, of which he is, of course, the only impartial and credible judge.)
http://www.defense-aerospace.com/articl ... -firm.html
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more