...en die zijn ook al zo lekker mooi op tijd operationeel ingestroomd, herinner me de EAP nog op Le Bourget ergens eind tachtiger jaren....
Net als de Rafale trouwens, proto staat al jaren gepaald bij een gate...
Durft iemand zijn spaargeld er om te verwedden dat die nieuwe Gripen (waarvan het prototype nog niet eens gebouwd is, laat staan dattie al vliegt, wat dat betreft lopen de Rafale, EF2000 en JSF mijlen voor...) on time, on budget, on specs is? Ikke niet in elk geval, dan zou het de eerste fighter zijn sinds decennia die dat zou lukken, en dan is het nog niet eens een geheel nieuwe (al zegt de fabrikant soms van wel, en soms juist dat het bewezen techniek is, hangt er van hoe of het uitkomt...)
Ik denk dat we gewoon een beetje moeten wennen dat we niet meer de grote revolutionaire stappen kunnen maken die we de hele 20ste eeuw wél konden maken. Alles wordt gewoon zo vreselijk gecompliceerd dat imho de mensheid een beetje leidt aan zelfoverschatting van haar technische vermogens (en/of budget). Of het nu militaire of civiele vliegtuigen zijn, treinen of schepen, IT-projecten, bouwprojecten, alles is zo vreselijk "geintegreerd" dat als éen klein deeltje niet werkt het hele project niet werkt. Koppel dat aan idioot onrealistische hijgerige verwachtingen (lees: eisen) bij klanten en als antwoord daarop idioot onrealistische hijgerige aanbiedingen van producenten (waarvan ze weten dat ze het niet waar kunnen maken , maar dat zien we wel als de order eenmaal ingeboekt is...), en je hebt een heerlijk recept voor langjarige soaps.
De lijst is alleen in de militaire luchtvaart al eindeloos, ik denk dat de eerste reacties uit de markt nu al laten zien dat dat niet langer meer getolereerd kan worden.
Off the shelf zal naar mijn verwachting populairder gaan worden want met een bul wat dan misschien maar de helft kan van het geplande geval, maar wat het wél doet kun je uiteindelijk meer...
(als we maar geen SAABS kopen..pfff)
I have never drunk milk, and I never will . . . .